Wat vragen over mijn Ragdoll

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Wat vragen over mijn Ragdoll

Bericht door Betske »

Hoi allemaal,

Ik heb net een profiel hier aangemaakt. Ik heb sinds een paar dagen een lieve Ragdoll poes van bijna 3 jaar oud. Vrienden van mijn oom en tante hadden haar samen met nog 2 andere katten, maar Kyra (mijn Ragdoll) kon echt niet met de andere katten omgaan. Eigenlijk wilde ze de katten gewoon altijd ontwijken en lag ze de hele tijd te slapen op het bed van hun zoontje. Ze kwam zelfs niet meer naar beneden om te eten en vermagerde dus wat. Daarop besloten de mensen om een ander adres voor haar te zoeken waar ze enig huisdier is en veel rust heeft. Ik heb haar nu en ze is zo ontzettend lief! De eerste 2 dagen sliep ze nog veel en moest ik haar het eten bijbrengen maar nu is ze helemaal opgebloeid. Ze miauwt 's morgens om haar eten, ze speelt meer en is actiever en komt als ik op de bank zit lekker naast me liggen. Nu mijn vragen:

Kyra toont eigenlijk weinig interesse in bepaalde dingen. Ze springt nergens op (behalve op haar krabpaal dan) snuffelt niet eens aan mijn planten en kijkt niet naar buiten. Ze gaat dus niet echt op onderzoek uit. Haar vorige eigenaren zeiden dat ze dit nooit heeft gedaan, ook als kitten niet.
Ook speelt ze ontzettend weinig. 'S nachts wil ze nog wel een beetje spelen, maar het liefst rent ze gewoon een beetje rond. Verder is ze volgens mij niet depressief ofzo. Ik ben overdag gewoon thuis (ik heb autisme en een Wajong uitkering en kan heel slecht tegen prikkels), ze eet goed en drinkt goed en gaat goed op de kattenbak, en komt altijd lekker bij me knuffelen. Hebben meerdere katten dit of is dit echt uniek?

Ook twijfel ik welk voer ik moet geven. Ze is helemaal niet kieskeurig en vindt eigenlijk alles wel lekker. Maar wat is nou het beste voer voor een Ragdoll? De vorige eigenaren deden brokjes en natvoer mengen, is dat goed of juist niet? Ook moet ze nog wat aankomen dus wil ik het beste voor haar.

Laatste vraag: hoe merk ik het als ze krols is? Ze is nog niet gesteriliseerd, dat wil ik wel nog laten doen. Vanavond zat ik op de bank en ging ze af en toe op de grond liggen rollen en miauwt ze meer (niet continu, nu ligt ze weer lekker naast me op de bank) zijn dit dan tekenen dat ze krols is?

Sorry voor al deze vragen, ik ben gewoon bezorgd om haar en heb nog nooit een Ragdoll gehad :smile:

Alvast bedankt, groetjes van Betske en Kyra :eangel:
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wat vragen over mijn Ragdoll

Bericht door Ennakee »

Hallo Betske, welkom op dit forum!

Je stelt een aantal vragen over het gedrag van Kyra. Ik neem aan dat ze lichamelijk en medisch is onderzocht, en volledig gezond is, klopt dit? Ragdolls hebben een risico op een aantal erfelijke ziektes zoals o.a. PKD (nierfalen), HCM (een hartziekte), wat ook ervoor kan zorgen dat katten weinig actief zijn. Maar er van uitgaande dat Kyra volledig gezond is, wil ik je het volgende zeggen. Net zoals je bij mensen grote verschillen in gedrag en interesses kunt tegen komen, geld dit ook voor katten. Sommige zullen van jongs af altijd op onderzoek zijn, veel spelen en eventueel ravotten met nestgenootjes. Andere katten hebben die behoefte veel minder of zelfs soms helemaal niet en leven meer in een eigen wereld. Ze kiezen er soms voor om uit de drukte te blijven en de omgeving vanaf een afstand te observeren. Net als jij, zijn er ook katten die snel overprikkeld raken, van alle indrukken om hen heen. Zij kiezen er ook vaak voor om een rustige plek op te zoeken.

Dus Kyra is in mijn ogen een gewone kat, die waarschijnlijk wel heel gevoelig is voor indrukken en geluid.

Je hebt haar pas een paar dagen en dat kan ook meespelen, dat ze nog niet alles volop heeft onderzocht, sommige katten komen pas helemaal los wanneer ze ergens een tijdje zijn, en ervan overtuigd zijn dat ze helemaal veilig zijn.

Door veel met haar te spelen, kun je haar spelgedrag ook stimuleren. In je eentje spelen, vonden mijn katten nooit echt interessant, en ze stopten dan ook vrij snel. Ook kun je haar denkspelletjes aanbieden, waar je bijv een deel van haar voer in verstopt hebt. Hierdoor blijft ze actief, krijgt ze haar voeding en hoeft ze zich niet te vervelen.

http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... errijking/

https://www.google.nl/search?q=voedselv ... MQ_AUIBigB

M.b.t. Sterilisatie van Kyra, ze is drie jaar, op deze leeftijd kun je haar gewoon laten steriliseren, zonder af te wachten of ze krols is geweest.

Qua voeding zou ik voor een combinatie van natvoer en brokjes gaan. Alleen dan wel apart aanbieden en niet door elkaar gemengd. Katten drinken bijna altijd te weinig waardoor het geven van natvoeding erg belangrijk is. Wanneer je het financieel kunt dragen, kun je aan een goed A- merk voer denken, waar alle soorten voedingstoffen in de juiste verhoudingen in verwerkt zijn. Er zijn erg veel merken en soorten voeding. Voor informatie kun je op het voedingsforum kijken zie onderstaande link.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=84

Ik hoop dat ik je eerste vragen heb beantwoord, veel plezier op het forum... :grin: Je kunt via de zoek functie rechtsboven veel informatie makkelijk vinden.. ;-)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wat vragen over mijn Ragdoll

Bericht door Ennakee »

Hoi Betske,

Ik weet niet of je intussen al je informatie hebt gevonden waar je naar opzoek was.

Op het site gedeelte van dit forum staat ook nuttige informatie over voeding, ik hoop dat je hier wat aan hebt..

http://www.dekattensite.nl/html/hvekek.html
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: Wat vragen over mijn Ragdoll

Bericht door Betske »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ragdolls hebben dus blijkbaar meer kans op nierziektes en hartfalen. 9 mei wordt ze gesteriliseerd, is het misschien dan verstandig om te vragen of ze hierop willen testen? Nu ze langer bij mij is, is ze veel actiever. Ze speelt weer en rent rond en eet veel beter. Ze is een echte solo-dame. Helemaal opgebloeid nu ze alleen met mij is. Ik geef haar nu brokjes van Purina One voor Indoor katten. Daarbij natvoer. Hier doet ze het heel goed op. Kunnen ze in het bloed zien of ze last heeft van een nierziekte? En kan ik daar iets aan doen met speciaal voer bijvoorbeeld?

Groetjes, Betske en Kyra.
Groetjes van Betske en Kyra :)
Plaats reactie