100% Brits langhaar?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

@ Cheetah, grappig om die foto te zien want onze Lizzy lijkt sprekend op de 3e poes van de foto!!
Heb de foto's even naast elkaar gezet! Staat in mijn album, willen jullie nog even kijken en beoordelen?
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Tiger, en dat zijn we hoor! Zou haar voor geen goud meer willen missen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Rik »

Hi Lzzy, de naam "Cheetah" en "Tiger" is een soort niveau op het forum (voor het aantal geplaatste berichten). De echte forumnaam staat boven de avaters (voor mij dus Rik) :)

Op die laatst geplaatste foto heeft ze inderdaad weer een wat "bedrukter" neusje en ronder kopje (maar ik ben geen expert in Britten). En zoals al eerder gezegd... 100% zekerheid heb je eigenlijk nooit zonder stamboom. Voor hetzelfde geld is de vader een HTK (of iets anders). (nou ja, eigenlijk niet voor hetzelfde "geld" :)) Je weet maar nooit welke eigenschappen overgedragen worden.

Als je er hetzelfde voor betaald hebt (of meer) als echte 100% raskittens dan kan ik me voorstellen dat je je een beetje "bekocht" voelt. Bij een prijs voor 100% raskitten hoort gewoon een stamboom. Zit die er niet bij dan hadden ze ze nooit aan mogen bieden als 100%. Als het een erkende (aangesloten) fokker is dan zou je er misschien nog iets aan kunnen doen maar anders is het waarschijnlijk gewoon verleden tijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Oh sorry haha, zie het nu pas! Net nieuw hier dus is goed dat je het zegt.

Ik weet dat het een risico is zonder stamboom en dat ik geen zekerheid heb. Het maakt verder ook niet meer uit maar ik was gewoon erg benieuwd naar wat jullie denken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Rik »

Dat gevoel zal nog wel even in je achterhoofd blijven hangen maar zal naar verloop van tijd vervagen. Dan denk je... ik heb zoveel plezier van haar en ze kan zoveel liefde geven. En als je binnenkort (of over een tijdje) denkt aan een maatje voor haar (want dat zou wel zo goed zijn) dan weet je inmiddels beter :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Nou mijn man wil geen maatje erbij. We hebben in het verleden 2 katten gehad, een heilige birmaan en een main coon. Nou die braken de boel hier af samen. Alles wat in de vensterbanken of op tafel, aanrecht etc. Dat gooiden ze op de grond. Planten uitgraven en in poepen en dat zulk dingen. Daar ben ik erg druk mee geweest en heeft ons doen besluiten om geen 2 katten meer te nemen.
Maar ik ben heel veel thuis dus Lizzy is niet veel alleen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Dinky »

Het gaat niet alleen om het alleen zijn maar ook om het leren van grenzen. Het is moeilijk om een kitten aan te leren dat nagels en bijten pijn doet omdat hij dat zelf niet ervaart. Spelen en agressie liggen dicht tegen elkaar aan. Vooral op dit deel van het forum staan voorbeelden van katten die niet hebben geleerd dat het pijn doet en als agressief worden bestempeld: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=64
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Maar ik ervaar nu met 1 kat dat ze veel afhankelijker zijn van de mens. Ze is altijd bij me, bij me op de bank, aan tafel zit ze naast me op een stoel, ze slaapt zelf's bij ons op bed en mocht ik weg zijn wacht ze trouw op me bij de deur. Dit heb ik niet zo ervaren met 2 katten. Ik vind dit juist zo mooi..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Anne »

jij vindt dat mooi maar of de kat zelf dat ook mooi vindt? ik vind het zielig voor hem dat hij zo afhankelijk van je is, hij mist kennelijk wat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Cerna »

Lzzy schreef:Maar ik ervaar nu met 1 kat dat ze veel afhankelijker zijn van de mens. Ze is altijd bij me, bij me op de bank, aan tafel zit ze naast me op een stoel, ze slaapt zelf's bij ons op bed en mocht ik weg zijn wacht ze trouw op me bij de deur. Dit heb ik niet zo ervaren met 2 katten. Ik vind dit juist zo mooi..
Dan moet er Maine Coonbloed inzitten :smile: want de meeste Britten zijn itt de Maine Coon juist helemaal niet mensgericht. Op schoot? Vergeet het maar. Lekker knuffelen? Getsie!
Maar toch vind ik het geweldige katten!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door nellebel »

nou ja annet, wat zijn het dan pestkoppen, zou verboden moeten worden. zulke mooie schattige beertjes en dan niet willen knuffelen, wie heeft dan uitgevonden hihihi odie was ook een grote brompot als ik hem wilde knuffelen. die protesteerde zodra je hem oppakte. hihi eigen schuld, moest hij maar niet zo schattig zijn.

denk dat het afbreken van je huis ook een beetje in de kat zit of niet. mijn eerste kat was echt super rustig en nu vliegen ze wel eens door de kamer maar ze hebben nog nooit iets kapot gemaakt (heb sinds we in het nieuwe huis wonen zelfs niets meer met posterbuddies op de vensterbank zitten, alles staat los.) heb juist de ervaring dat katje alleen meer kapot maakt uit verveling. onze flippie had het vooral voorzien op mij, bijten, krabben. en bleek achteraf zich flink te vervelen. zo mooi om te zien hoe 2 katjes zich aan elkaar kunnen optrekken, samen dingen ontdekken. je kunt ook gedragsproblemen krijgen met een katje alleen zoals wij dus hadden. denk dat je nu gewoon een rustig katje hebt en dat het los staat van 1 of 2.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Anne, dat kun jij wel zielig vinden maar als je je goed inleest dan weet je dat Britten heel goed alleen kunnen zijn.
Mocht ik nou veel van huis zijn dan vind ik het een ander verhaal maar ze komt hier niks te kort.

Cerna, ook hier ben ik het niet mee eens. Mijn ouders hebben 3 Britse kortharen en alle 3 met een ander karakter. En 1 daarvan is ook zo'n knuffelkont.
Ze hebben over het algemeen dezelfde kenmerken maar ook zo hun eigen karakter.
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

En overigens kunnen ze elkaar toleren maar daar blijft het ook bij. Ze doen niks samen hoor..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Rik »

Maar ze hebben dan wel geleerd met andere katten om te gaan. Hier op het forum zijn we er heel erg voor om katten niet solo op te laten groeien (zeker in de eerste levensjaren). Maar het kan wel en soms geeft het ook geen problemen. Ik heb hier ook een solo-poes. Het enige probleem dat ik met haar heb qua gedrag is dat ik er dus absoluut geen andere kat meer bij kan plaatsen. (En dan bedoel ik ook ABSOLUUT) Ook vreemde mensen is een probleem. Dus hou het gedrag goed in de gaten. Houd in het achterhoofd dat eventuele toekomstige gedragsproblemen kunnen komen door het "solo" zijn. En als je ooit een tweede kat wilt zul je daar geen 5 jaar mee moeten wachten. Hoe langer katten solo zijn hoe moeilijker een introductie is met een nieuwe kat. (Dit dus gewoon even ter info :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Cerna »

Lzzy schreef: dan weet je dat Britten heel goed alleen kunnen zijn...............
Cerna, ook hier ben ik het niet mee eens. Mijn ouders hebben 3 Britse kortharen en alle 3 met een ander karakter. En 1 daarvan is ook zo'n knuffelkont.
Ze hebben over het algemeen dezelfde kenmerken maar ook zo hun eigen karakter.
Britten zijn echt niet anders dan andere katten en geen kat is graag de hele dag alleen. Ook een Brit niet! Maar je schrijft dat je veel (wat is veel?) thuis bent dus dan kun jij jouw HTK-kat de kattentaal en -gewoontes leren :cry:

Jouw ouders hebben drie Brits Kortharen (geen Britse!!) en één is een knuffelkont, twee dus niet. Die kat is dan een uitzondering en dan heb je geluk.
Maar wanneer iemand een knuffelkat zoekt, dan zou ik nooit een Brit adviseren hoe gelukkig ik ook ben met mijn onafhankelijke Brittenbeertjes.
Plaats reactie