100% Brits langhaar?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Hoi,

Willen jullie even kijken naar deze foto's? http://myalbum.com/album/2MKwyLoYCWqm
Wat denken jullie, 100% Brits langhaar of zit er toch ook een ander ras bij?

Groeten,
Lzzy
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Dinky »

Mijn lekenblik ziet er eerder maine coon/Noorse boskat in dan een Brit.

Wanneer er stamboom bij zit zijn de ouders bekend en weet je wat het is. Zonder stamboom valt hij onder de term htk-kat ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Paasnini »

Aan de vorm van het koppie te zien wel maar voor mijn gevoel een smalle kin. Wel een schatje. Zonder stamboom of afstamming weet je het maar nooit.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Rik »

Hier ook een leek maar ik dacht dat een Brits langhaar normaal toch wel redelijk effen (of andere kleur) zou zijn. Zie Google images: https://www.google.nl/search?q=Brits+langhaar&tbm=isch

Als ik dan bij Main Coon kijk: https://www.google.nl/search?q=maine+coon&tbm=isch
Bijvoorbeeld: http://www.catsofaustralia.com/images/M ... on-103.jpg

Als het overigens een 100% Brits langhaar zou zijn dan zou je dat toch wel geweten hebben? Dan had ze/hij wel een stamboom gehad. Maar het is inderdaad een droppie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Cerna »

Ik sluit me bij Rik aan: geen stamboom, dan geen 100% ??? maar HTK-kat. Een Brit heeft een heel andere snoet dan deze - overigens heel leuke - snoet. Een Brit is ook gedrongender.
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Afgelopen juli dit poesje gekocht bij mensen die met hun brits langhaar eenmalig een nestje hebben gehad. Ouders beide stamboom maar kitten geen stamboom meegegeven. De moeder heb ik gezien en is overduidelijk een britse langhaar. De vader heb ik niet gezien maar zou dus ook een Britse langhaar zijn.
Onze poes is nu 6 maanden en nog niet helemaal volgroeid maar ik twijfel of ze wel 100% Brits langhaar is. Of zou ze nog iets een spits koppie hebben omdat ze nog zo jong is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Rik »

Daar twijfelen wij dus ook allemaal aan :lol:
Kijk maar eens naar "Brits langhaar kitten": https://www.google.nl/search?q=brits+la ... s&tbm=isch
Dan zie je hoe de kopjes zijn als kitten.

Wat ik overigens raar vind is dat, zelfs als het nestje eenmalig is, er geen stamboom geregeld is. Dus of de moeder heeft geen stamboom of de vader heeft geen stamboom (of beide :)).

Als er namelijk wel stambomen geweest zouden zijn bij de ouders dan hadden ze er veel meer geld voor kunnen krijgen (tussen €500,- en €750,-).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Ja maar als ik Google dan valt het me op dat er zoiezo nog aardig verschil zit tussen Britten. Er zitten wel meer smalle koppies tussen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Rik »

Er zitten wel verschillen tussen. Maar ik keek meer naar de "tekening" van de vacht. Buiten het feit dat er wel verschillen te zien zijn tussen Britten kon ik op Google Image geen vergelijkbaar exemplaar vinden wat betreft tekening en vacht. En als ik kijk bij Main coon dan vind ik die dus wel. Mij lijkt het dan meer een kruising tussen misschien een Brits langhaar en een Main coon (of ander ras). Zag zij er hetzelfde uit als alle andere kittens uit het nest? Overigens hoeft het niet zo te zijn dat de kittens van die moeder waren (ondanks dat je die gezien hebt), laat staan wie de vader is. Het komt wel vaker voor dat er het één gezegd wordt en het andere de waarheid is :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Cerna »

Maar waarom zou iemand geen stamboom voor de kittens aanvragen wanneer beide ouders raszuiver zijn en wel een stamboom hebben? Een stamboom is echt geen hoge kostenpost.

Een Brits Korthaar en een Brits Langhaar hebben dezelfde genen (een langhaar werd ook lang gezien als een vergissing van moeder natuur en werd veroorzaakt doordat er t/m de jaren 80 Perzen gekruist werden met Brits Korthaar en zo nu en dan dook er dan in een nestje kortharen opeens een "pluisje" op) en mijn Britten (ik heb er vier) hadden als kitten dezelfde ronde snoeten met kleine oortjes als nu, nu ze volwassen zijn.

Ik ben bang dat je voor de gek gehouden bent en ik hoop dat je niet teveel betaald hebt.

Rik: deze kleurcombinatie kan wel want de kat is een golden tabby blotched en die zie je bij de Brits Korthaar ook.
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

De kleur kan inderdaad wel. Mijn moeder heeft een britse korthaar met dezelfde tekening. Dit heet inderdaad golden tabby blotched.

De moeder die ik gezien heb is wel echt de moeder want ik ben vaker wezen kijken en zag de kitten ook bij de moeder drinken.

Ik weet niet waarom ze de kitten geen stamboom hebben meegegeven. Ik neem aan dat daar ook veel kosten bij komen kijken en daar zullen ze misschien geen zin in hebben gehad?
De mensen kwamen wel heel betrouwbaar over maar goed dat zegt niks natuurlijk.
Als het echt geen 100% Brits langhaar is dan heb ik er wel teveel voor betaald ja.
Zouden jullie contact opnemen met de fokker hierover?
Cerna

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Cerna »

Kun je doen, maar ik vrees dat het niets zal uithalen want mensen die je bewust hebben willen bedotten zullen dat natuurlijk nooit toegeven.

Laat het een les zijn voor de toekomst: wanneer je een raszuivere kat wilt, koop dan bij een erkend fokker die aangesloten is bij een rasvereniging, waarvan je kunt zien of beide ouderdieren getest zijn op erfelijke ziektes, die een stamboom afgeeft. En koop niet via marktplaats!
Een stamboom per kat kost rond de 20 euro dus dat kan toch - lijkt me - echt niet het bezwaar zijn geweest.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Rik »

Ah, ok, dan kom je dus met een Brits langhaar golden tabby blotched op onderstaand beeld uit. Ik had ze nog niet gezien met zo'n geweldige dikke staart maar het kan dus wel :)

Ja, één ding is bijna zeker. Één van de twee ouders heeft geen stamboom gehad. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het geen 100% Brits langhaar is geweest maar daar heb je dan nooit zekerheid over. Als er aan beide kanten een stamboom was geweest was er bijna 100% zeker een stamboom aangevraagd. Want dat verkoopt gewoon makkelijker en voor meer. Als ze toch verkocht worden als "100% Brits langhaar" dan hoort er gewoon een stamboom bij. Navragen heeft inderdaad weinig zin denk ik. Dan komen ze misschien wel op de proppen met "de vader" die een stamboom heeft. Maar zolang ze die stambomen niet voor de kittens aangevraagd hebben "klopt" het natuurlijk niet.

Je hebt in ieder geval een leuke mooie poes, en dat er dan teveel betaald voor zou zijn... tsja... dat ligt nu achter je.


AfbeeldingAfbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lzzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 nov 2015 23:41

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door Lzzy »

Ja klopt zoals die foto's! Ja ik heb het ook met haar getroffen hoor want heb nog nooit zo'n lieve poes gezien als haar. En als er misschien een ander ras bij zit maakt me niet veel uit, we willen toch geen nestjes. Maar toch voelt het dan als oplichting en dat vind ik wel erg gemeen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 100% Brits langhaar?

Bericht door nellebel »

tja ,ligt er ook aan wat je voor haar betaald hebt. heb je voor een echt raskatje betaald zal het "bewijs" er ook bij moeten zitten dat het een echt raskatje is. op blauwe ogen kun je helaas niemand meer vertrouwen. belangrijkste nu is dat je een lief klein mooi bolletje wol hebt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie