Kruising, raskat, htk

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Kruising, raskat, htk

Bericht door Greta »

Als je een rasdier koopt zijn als het goed is beide ouders getest op vanalles. Je zou een gezond kitten moeten krijgen. Ik druk me zo voorzichtig uit omdat wij nog niet veel geluk hebben gehad met raszuivere stamboomdieren, de eerste afspraak UKG staat alweer.

Als je een htk neemt, is het een komplete verrassing, qua aard, maar ook qua gezondheid.

Hoe zit dat met een mix? Is een kruising ras/htk gezonder of juist niet?
Gezonder omdat één van de twee niet erfelijk belast is met rasgebonden kwalen?
Zwakker omdat de rasouder waarschijnlijk nergens op getest is?

Hoe denken jullie daarover?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kruising, raskat, htk

Bericht door castratenkoor »

In mijn optiek kun je dat niet zo algemeen stellen. Het hangt helemaal van de voorouders af of een kitten goede levensverwachting KAN hebben. Want garantie heb je nooit. De stelling is niet dat of een raskat, of een HTK of een kruising gezonder zou zijn dan een ander exemplaar.

Als je een raskat op straat laat dekken door een HTK weet je immers niks over de achtergronden van de vader.

In alle drie de gevallen ras, halfras of HTK hangt het helemaal van beide ouderdieren en hun achtergrond af. Als je een raskat van een slechte fokker koopt loop je veel risico tegen inteelt en afwijkingen aan te lopen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kruising, raskat, htk

Bericht door Dinky »

Net als Dinie ben ik van mening dat het gezond zijn van kittens volledig samenhangt met de (mix van) voorouders.
Wanneer je een kater uitzoekt is het van belang dat de lijnen goed zijn (dus gezonde nakomelingen, gezonde voorouders en geen familie van de poes i.v.m. inteelt).

Wel ben ik van mening dat als je een nestje wilt je zou moeten gaan voor raskatten want oepsnestjes met htk katten zijn er al meer dan genoeg wat mij betreft (in dat geval kan je beter gastgezin worden van een asiel wanneer je graag kittens wilt).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kruising, raskat, htk

Bericht door Adriana »

kans op het krijgen van sommige erfelijke kwalen is voorspelbaar met wat testen en voor-ouder research. maar dat geeft je geen garantie op 100% gezond en gezond oud worden..

wat jij wilt bereiken kun je denk ik alleen als je een jong volwassen dier kiest met grondige lichamelijk onderzoek en uitgebreid bloedonderzoek. daar zijn de kinderziektes uit.
en wat let je.. zat herplaatsers aan de raskant, die smachten naar een lief, warm huisje met aardig personeel..
er is kitten te koop met www ervoor en nl erachter met herplaatsingslijst van dergelijke katzels.
daar eens doorheen struinen?
ze zijn bij plaatsing streng, veel strenger dan het gemiddelde asiel maar daar kun je wel goed gecheckte dieren vinden. en heerlijk als dat lukt, wij hebben er twee rondlopen..

en ach, kans op malaise hoort erbij, zeker als ze ouder worden.. bij mensen ook zo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie