Moet er een maatje bij komen of niet?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Moet er een maatje bij komen of niet?

Bericht door Hanna Abdullah »

Ik had twee katers, Garfield en Snowy. Snowy is verdwenen. Ik heb net twee maanden een logeetje in huis gehad en die is vandaag weer naar zijn eigen huis gegaan.

Ik vraag me af of Garfield een maatje moet hebben. Ik heb het gevoel van niet, maar ik kan me vergissen. Garfield is een beetje moeilijk. Hij houdt niet van mensen in zijn huis. Als ik visite heb, neemt hij me dat kwalijk en klaagt. Helemaal als het drukke kinderen zijn. Vaak gaat hij dan naar buiten, of verstopt zich. Hij is wel dikke vrienden met mij en mijn man.

Hij houdt niet zo van andere katten. Het heeft ruim twee maanden geduurd, voor het logeetje bij hem in de buurt mocht eten. Ik denk dat als het nog twee maanden had geduurd, Garfield zich er bij neergelegd zou hebben.

Garfield is veel buiten. Hij eet, drinkt en slaapt thuis. Hij slaapt graag op bed. En als we eten, is hij onze grootste en trouwste vriend.

Omdat hij wat moeilijk is, lees: gevoelig, vraag ik me af of er wel weer een tweede kat bij moet. Vreemde katers en poezen zijn ook niet welkom in huis.

Wie kan me advies geven? Want het welzijn van mijn Garfieldje staat wel voorop.
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Moet er een maatje bij komen of niet?

Bericht door Hanna Abdullah »

En nu zie ik dat het bij het verkeerde onderdeel staat en weet niet hoe ik het moet veranderen. Sorry.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Moet er een maatje bij komen of niet?

Bericht door Balthazar »

Ooh, ik volg. Zit ook met dat dilemma. Had al eerder hier een vraag daarover gesteld, maar het blijft toch een moeilijke beslissing. Je zit toch met "Wat als het niet klikt"-in je achterhoofd. Hoe oud is je kat? Want bij echt een ouwetje zou ik het niet meer zo snel probere. Die van mij is 6, dus twijfel, twijfel, twijfel... Je hebt altijd succes en pech verhalen, je komt er alleen achter als je het probeert. Maar dan moet je wel het zo graag willen dat je de consequenties voor lief neemt (mocht dan blijken dat het geen succes is). Mijn kater kon absoluut niet met mijn oude kat. Altijd vechten en uit elkaar houden als we weg gingen. Nu is mijn ouwetje overleden en ik wil best een nieuwe, maar je zit echt niet op twee katten die elkaar niet kunnen uitstaan te wachten. Succes met je beslissing!
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Moet er een maatje bij komen of niet?

Bericht door Hanna Abdullah »

Garfield is nu 3,5 jaar.

Ik wacht de eventuele antwoorden op het forum af. Als hier niks uit komt, ga ik naar het asiel. Dat wordt volgens Europese regels gerund en er is deskundig personeel. Het is alleen niet naast de deur voor mij. Dus eerst hier op het forum.
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Moet er een maatje bij komen of niet?

Bericht door Balthazar »

Ja tuurlijk, er zijn hier veel mensen die een hoop kennis hebben. Wat ik alleen bedoel is dat jij je kat het beste kent. Je kan het asiel ook altijd wel even bellen voor tips denk ik. Dan kan je alvast van hun wat info inwinnen. Of een goede gedragskundige eens vragen hoe of wat, daar zit ik zelf nu ook nl aan te denken.
Succes!
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Moet er een maatje bij komen of niet?

Bericht door eveline1982 »

Als het al heel lang duurt voor Garfield een andere kat accepteerd en hij ook altijd bonje had met Snowy zou ik denken dat dit een typische solo kat is. Ik denk dat het alleen maar stress oplevert en hij veel gelukkiger is zonder maatje.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moet er een maatje bij komen of niet?

Bericht door Dinky »

Ik denk dat hij buiten ook wel andere katten tegenkomt en een maatje niet noodzakelijk is voor hem (in combi met hoe je zijn gedrag omschrijft).
Mocht je wel voor een maatje gaan dan zou ik een hele sociale kater nemen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Moet er een maatje bij komen of niet?

Bericht door Hanna Abdullah »

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het een tijdje aan ga kijken. Tot nu toe lijkt hij happy als hij het rijk alleen heeft. Hij is ook meer thuis, sinds Snowy verdwenen is.
Plaats reactie