britse korthaar kruisen met britse korthaar

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
DoPiMiVo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2013 22:35

britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door DoPiMiVo »

Hallo, ik wil mijn britste korthaar latten dekken
Door een britse langhaar..
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door Chiquita98 »

Waarom zou je dat willen??
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
DoPiMiVo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2013 22:35

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door DoPiMiVo »

We willen een nestje en we dachten
Dat dat wel een mooie combinatie zou zijn
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door Chiquita98 »

Gewoon voor de fun? En houden jullie de kittens? Ga ervan uit dat je dus geen fokker bent.
Ik(en ik denk meerdere met mij) worden nooit zo vrolijk van dit soort verhalen. Alleen omdat het je leuk lijkt....Wil je hier niet mee afvallen hoor, maar zomaar met een raskat gaan fokken is echt niet goed! Worden het stamboom katten?

De combi weet ik niet. Het komt wel eens voor volgens mij maar dit zou je het beste bij een fokker na kunnen vragen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
DoPiMiVo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2013 22:35

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door DoPiMiVo »

We zijn inderdaad geen fokker maar hebben
Wel vaker nestjes gehad en toen raakten we kittens ook
Goed kwijt en waren ze gezond.. ik ben zelf touwens 14
Dus het is meer van mijn ouders ,ik wou alleen weten of
Daar mooie kittens uit komen..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door Dinky »

Misschien dat je een pb kan sturen naar brittenbolletje hier op het forum.
Zij heeft zelf wel brits korthaar gefokt dus denk dat je haar het beste even kan contacteren voor informatie ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door Chiquita98 »

DoPiMiVo schreef:We zijn inderdaad geen fokker maar hebben
Wel vaker nestjes gehad en toen raakten we kittens ook
Goed kwijt en waren ze gezond.. ik ben zelf touwens 14
Dus het is meer van mijn ouders ,ik wou alleen weten of
Daar mooie kittens uit komen..
Ah ok zelf 14 jaar. Dan nog word ik niet vrolijk van bovenstaande.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door Cerna »

Wanneer je een Brits Korthaar (geen Britse!) met een Brits Langhaar kruist kun je kort- en langhaartjes krijgen. Meestal is een Brits Langhaar een toevalstreffer (vroeger werden het pluisjes genoemd en gingen voor een gering bedrag de deur uit) wat veroorzaakt wordt doordat er in het verleden Perzen werden ingekruist en wanneer je dus een Langhaar kruist met een Korthaar is het ook heel goed mogelijk dat er alleen Korthaar wordt geboren.
Tot zover de technische uitleg (voor je ouders).

Ook voor je ouders: men fokt Britten om het ras te verbeteren, niet om "zomaar". Die Britten hebben een stamboom en worden getest op allerlei ziektes voordat men ermee gaat fokken. Deze katten heten dus ook Brits Korthaar of Langhaar.
Wanneer je kat geen stamboom heeft en de kittens dit ook niet zullen krijgen (daarvoor moeten je ouders aangesloten zijn bij een rasvereniging), zijn het geen Brits Kortharen maar huis-tuin-en-keukenkatten met een Brits uiterlijk.
Je draagt dan niet bij aan verbetering, maar aan vermeerdering. En op vermeerdering zit de wereld met het enorme jaarlijkse overschot aan kittens, niet te wachten.

Je zegt dat je je kittens altijd gemakkelijk kwijt kunt, maar wanneer die mensen die bij jullie een kitten hebben gekocht (gehaald?) naar het asiel waren gegaan voor een kitten, was dat overschot iets verminderd en op deze manier houd je het in stand.

Natuurlijk kun je met een raskat (dus met stamboom) best wel een keer een nestje fokken, maar doe het dan op de officiële manier. Laat de kat testen, zorg dat de kater getest is, sluit je aan bij een rasvereniging, enz... En zoiets kost bij een eerste nest ongeveer 1800 euro (lees: http://www.neocatbritten.nl/eerstenest.htm) dus daar verdien je helemaal niets aan.

Ik zou er nog maar eens diep over nadenken!
Cerna

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door Cerna »

Hé Thea leuk, nieuwe avater. Bruno en Milka onder elkaar. Wanneer gaan we een nestje beginnen? :lol:
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door Brittenbolletje »

Of er mooie kittens uit komen? dat weet je toch nooit? een ras verbeter je. Vermeerderen kennen we allemaal.

Ik zou als je toch een beetje goed wilt doen de kater en poes laten testen. minimaal de snap test dus FIV en FELV, maar waar ik me meer zorgen om maak. vind de fokker waar de poes en kater vandaan komt wel goed dat er zo omgegaan word met hun fok? vaak zit er een fok verbod op.

Als de katten stamboom hebben zou ook eens goed na gaan of je geen dubbele lijnen erin heb zitten en of er geen fold, hcm enz enz enz in zit.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: britse korthaar kruisen met britse korthaar

Bericht door Chiquita98 »

Ik vermoed dat in dit geval de dekkater ook geen stamboom heeft....dus brrrr.

Hahaha ja mooi he Annet die bruine poeperds.....Zou mooi nestje kunnen zijn met mooie stambomen ;-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie