Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Staphenie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2013 18:09

Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Staphenie »

Beste kattenliefhebbers,

Ik lees al een tijdje met dit forum mee, maar zit zelf ook met een (veelvoorkomende) vraag.
Ik denk namelijk dat mijn langhaar HTK kitten toch wel iets van een ras in zich heeft.. ik noem iets niet snel een kruising of een raskat, tenzij de kat een stamboom in zijn bezit heeft.
Maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening, ik heb haar uit het asiel, en haar met haar 4 weken gereserveerd en met haar 12 weken meegekregen, ze kwam uit een nest van 4 en ze was de enigste langhaar uit het nest. Het nest werd moederloos aangetroffen dus over de ouderdieren zijn niks bekend..
Ze is inmiddels 7 maanden, en 2,6+ kilo schoon aan de haak. Ze heeft een zeer opvallende vol en lang behaarde staart, korte pootjes waarmee ze uitstekend kan springen, plukken uit de oren en plukken tussen de tenen, en een halflang harige vacht met een klein kraagje. Vacht: schildpad - rood, licht rood, blauw, grijs, wit.

Weet niet of ik iets vergeten ben :shock:

Nu de foto, (als het me lukt) :oops:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Staphenie op 15 apr 2013 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Staphenie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2013 18:09

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Staphenie »

En nog een fototje, toen ze 5,5 - 6 maanden oud was (mijn vorige foto had ik vandaag nog gemaakt ;-) )

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Ms Maaike »

Ik zie twee dezelfde foto's. :)

Ze heeft zeker iets van een ander ras in zich; Maine Coon? Noorse Boskat? Siberische kat? Ragdoll? Misschien dat iemand met meer kennis van die rassen wellicht meer kan zeggen.

Het is en het blijft een HTK in mijn ogen; want geen stamboom en over de ouders is ook niks bekend. Misschien was de mama een raskat en is ze gedekt door een gewone kater en is daarom het nestje gedumpt; ook iets waar je nooit zekerheid over zal hebben. Maar wauw, wat een mooie kat heb je! :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Katelijne »

Ik weet niet of ze iets van een ras in zich heeft, maar ze is gewoonweg prachtig!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door eveline1982 »

Nou dat er ras doorheen zit moge duidelijk zijn ;) Het zal in ieder geval een groot, langharig ras zijn maar dat had je zelf vast ook al door ;) . Maar inderdaad je spreekt pas echt van een ras als het een stamboom heeft, dus mijn conclusie is dat je een wel hele mooie htk poes hebt :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Adriana »

wat een prachtig dier, redelijk wat noboskat en zonder haar op de poten te zien weet ik niet of die pootjes nou echt zo kort zijn.. ziet er goed en verzorgd uit trouwens en groot voor haar 7 maanden..
ach en je vraag was niet welk ras maar welk ratjetoe daar in zou kunnen zitten. en dat is altijd lastig want perzengenen voor de vacht? nobo voor het hoofd met vleugje mcoon? korte pootjes van munchkin?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Staphenie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2013 18:09

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Staphenie »

Dankjullie voor de reacties, ik noem iedere stamboomloze kat ook een HTK, maar was toch wel nieuwsgierig naar eventuele rassen waarmee ze gekruist zou kunnen zijn en welke rassen jullie dan zouden denken. Hopelijk komt er ooit zo'n DNA test voor katten, zoals ze bij honden hebben.
Heb trouwens ook 2 Ragdolls met stamboom hier lopen, maar daar kan ik haar karakter en uiterlijk niet mee vergelijken, want daar lijkt ze totaal niet op. En heb de dubbele foto inmiddels gewijzigd, was een foutje :shock:
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

lijkt heel erg op de noorse boskat !
onze nicht en neef hebben een noorse boskat en lijkt er precies op!
pracht beestje !
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Cerna »

Wanneer ik haar zo zie - prachtige kat trouwens! - dan zie ik geen enkele HTK-kruising, maar een volbloed. Wel vreemd dat de kittens dan gedumpt zijn.

Je zegt dat het karakter anders is dan die van de Ragdolls. Misschien dat we aan de hand van karaktereigenschappen nog iets meer kunnen zeggen?

Ik zeg nu: Maine Coon, maar vind het lastig om het verschil te zien tussen een Maine Coon en een Noorse Boskat. In het verleden mochten Noorse Boskatten alleen in de natuurkleuren voorkomen, maar volgens mij is dat nu niet meer zo want dan werd het wat eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Ms Maaike »

Annet, als je kijkt naar de rest van het nestje (geen langharige kittens) dan moet dit wel een kruising zijn. :) Het zou ook kunnen verklaren waarom het nest gedumpt is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door eveline1982 »

Ik heb hier verlede jaar 2 broers in de opvang gehad, de ene was gladharig en de andere had prachtig lang haar :) . Ook een paar nestjes (uit hetzelfde huis gehad) waarvan de ouders zwart, zwart/wit waren en er gewoon schitterende siameesjes uit voortkwamen met als broertjes/zusjes zwart en zwart/witte kittens. Dus als de genen sterk zijn dan kan er zomaar een prachtig "ras" katje uit en doodnormale gladharige mamma en pappa komen, mooi het die genetica :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Cerna »

Ms Maaike schreef:Annet, als je kijkt naar de rest van het nestje (geen langharige kittens) dan moet dit wel een kruising zijn. :)
Oh sorry, overheen gelezen.

Nou ja, doet er niet toe, het blijft een prachtkat!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Dinky »

Ze is in elk geval prachtig :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Robijn »

Wat een mooie kat! Ik vind haar niet op een ragdoll lijken, ze vertoont wel heeeeeel veel uiterlijke kenmerken van een Noorse Boskat!
Hoe heet ze eigenlijk?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Chiquita98 »

Ze is prachtig zeg! En er zit zeker een ras bij. Dit is niet de htk kat die wij meestal daaronder verstaan.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie