Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door mauriceb »

Prachtig beest! heeft inderdaad wat weg van een Noorse Boskat, bij een Maine coon staan de oren naar mijn weten rechtop het hoofd.

Kijk hier, misschien kom je er dan uit :) http://home.worldonline.nl/~t237585/coon-noor.htm
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Cerna

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Cerna »

Kijk nog eens goed naar die tekening: bij de Noor staan ze rechtop en bij de Maine Coon wat naar buiten.

Maar handig om te weten want ik vergis me vaak.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Dinky »

hihi zelfs op die tekeningen naast elkaar van maine coon en nobo vind ik het nog moeilijk verschillen te zien. Grootste verschil dat ik zie zit hem ook in de kop/snuit.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Laura_H
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013 12:19
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Laura_H »

Persoonlijk,

ik vind haar een mooie langharige HTK. Met een mooie volle vacht een Norentrekjes.
Een Maine Coon is ze, gezien haar kop, zeker niet.

Ze heeft geen stamboom en is dan ook geen volbloed, maar dat maakt haar natuurlijk niet minder leuk he!
groetjes,
Laura en de Honeyside crew!

Rasclub Maine Coon Herplaatsing
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Anne87 »

Ze heeft inderdaad veel weg van een Noor. Onze Noor heeft ook dit soort oortjes, vacht, enorm volle staart, plukken uit oren en tussen tenen, et cetera.
Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat beide ouders (stamboomloze) Noren zijn. Maar zij was de enige langhaar in het nest dus dat is dan typisch.
Hoe dan ook een prachtige HTK-kat met overduidelijk Noors bloed.
JenniiCelest

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door JenniiCelest »

Allereerst wat een prachtige kat en wat een geweldige kleurencombinatie!

Ik vind met name het hoofdje echt een duidelijke Noor, en ik ben het niet helemaal eens dat dat niet kan omdat ze de enige langhaar in het nestje was. Het was namelijk een moederloos nestje zoals je zegt en geloof het of niet maar het kan voorkomen dat ze uit een ander nestje komt en in dit nestje gedumpt is. Zo is mijn vader aan zijn volbloed Noor gekomen (zonder stamboom, maar de dierenarts zegt 99% zeker te weten dat het een Noorse is). Dat was een nestje met allemaal HTK-katjes en 2 langhaartjes, gevonden achter een boerderij. Achteraf bleken deze twee langhaartjes ook wat jonger te zijn dan de rest.

Ik begin sterk te vermoeden dat er hier ook zoiets aan de hand is. Ik zou zeker niet zeggen dat dit de standaard HTK kat is. Je kan inderdaad niet 100% zeker zeggen dat je een raskat in handen hebt omdat je geen stamboom hebt, maar dan nog..

Bovenal, is ie gewoon heeel mooii!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kruising raskat of gewoon volledig HTK?

Bericht door Anne87 »

Ah ja zo had ik het niet opgevat. Ze kan inderdaad erin gedumpt zijn. Ik zal eens even kijken of ik wat foto's kan vinden van Nood, om even strikt te vergelijken. Ze ziet er namelijk wel echt uit als een Noor.

Dit is geen standaard HTK-kat, er zit meer in. Maar een raskat zonder stamboom is inderdaad ook lastig.

Hoe is het karakter? Dat is bij Noren namelijk ook 'anders' dan bij 'gewone' katten. Noren staan bekend om hun speelsheid (tot op behoorlijk hoge leeftijd), knuffeligheid, aanhalen, stoeien, zijn gek op mensen maar soms wel behoorlijk eenkennig, et cetera.

Misschien een idee om het te testen... De Noorse Boskat is de enige kat die (voor zover ik weet) met zijn kop naar beneden uit een boom of paal kan klimmen, doordat de inzet van zijn nageltjes wat anders is dan bij andere katten.
Plaats reactie