Karakter blauwe rus

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Karakter blauwe rus

Bericht door Danielle1001 »

Hallo,

Zijn hier kenners van de blauwe rus aanwezig? Ik zou graag horen wat hun karakter is.

Groetjes!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Adriana is c echte kenner!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Adriana »

wij hebben er op dit moment 4, 3 katers en poes Mies die bij mijn lat woont omdat zij dacht hier de tent wel even te kunnen verbouwen..
in mijn fotoalbum kun je van alles lezen over de avonturen van de grijstijgers!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=15
het zijn aziaten dus gevoelig. karakter is erg afhankelijk van het dier maar ze zijn vrij rustig, soms bere slim en dat kan erg onhandig zijn.. erg aanhankelijk en gevoelig voor afwijzen en niet graag alleen. dus altijd voor twee gaan! en ze zijn erg grijs-grijs-grijs-grijs.....
en bovengenoemde eigenschappen vind je ook bij htk's trouwens....

bij dinie/castratenkoor woont heer Bob en die wordt neprus genoemd.. omdat hij geen papieren heeft maar volgens mij is het ook een rus, erg uit de kluiten gewassen en door dinie gered als kitten..
Laatst gewijzigd door Adriana op 02 apr 2013 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Danielle1001 »

Hi Adriana,

Zo help je me het met verdriet om mijn nierkat en zo help je weer omdat ik op zoek ben naar een blauwe rus. Reden: mijn vriendin heeft er 1 en die is vrijwel gelijk aan het karakter van mijn overleden katertje. Het wordt geen vervanging van... maar zou zo graag weer zo'n heerlijke schootkat willen die languit vol vertrouwen bij je slaapt. Heb gehoord dat blauwe russen dat in zich hebben. Vandaar... en ze zijn zo ontzettend mooi!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Adriana »

;-) heb ff naar herplaats russen gezocht, links per pb..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring met eigen papierloze rus en andermans russen is zoals Adriana omschrijft, gevoelig, aanhankelijk en super slim. Niet iedere rus is een schootkat. Bob wel. En Adriana haar russen zitten ook in mum van tijd op mijn schoot en met de kop in mijn tas als ik op visite kom. Zo grappig dat Bolle zelf in mijn tas kijkt waar zijn kadootje is. Poesjes zijn veel pittiger en zelfstandiger dan katers. Ik heb nog geen echt aanhankelijke blauwe rus poes ontmoet. Niet zoals een kater in ieder geval.

En overgevoelig voor veranderingen, zoals verbouwingen, verhuizingen ed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door BloemTetsu »

Ik heb ervaring met mijn kattin die waarschijnlijke een halve/kwart rus is. Het is wel geen echte rus, maar met genoeg eigenschappen van een rus en beetje blauw/grijs. Vandaar dat ik toch even reageer. Ze is gevoelig, mega slim, aanhankelijk en slaapt languit naast me. Maar ik heb haar als verwilderd dier binnen gehaald en tam gemaakt. Hierdoor een speciale band met haar gekregen. Ze is wel enorm zelfstandig, een echte overlever. Maar bij 1 roep naar buiten en ze komt hard aangesjeesd, nadat kopjes zijn uitgewisseld gaat ze pas eten. Of ze ook zo aanhankelijk en zelfstandig zou zijn, als ze gewoon bij mensen thuis was geboren, weet ik niet zie fotoalbum http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=26542.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Adriana »

heb twee ervaringen met russen-poezen en die claimen hun baas en huis helemaal.
mooi voorbeeld is onze poes Mies die helemaal van haar baasje is. en hij van haar!
ze gaat mee zeilen, slaapt in zijn slaapzak en zit in de zon op het voordek en praat met de voorbijgangers. is dolgelukkig met haar baasje en een echte knuffel..
trouwens dat zijn mijn bengels en Enzo ook en die hangen het liefste de halve dag in je nek..
voor Mies is autorijden geen probleem en volgende week verruilt ze 15-hoog voor geklots in Hoorn en zal dol en dolgelukkig zijn...
ze is een absolute solopoes en matchen hier met de heren was een regelrechte ramp.
op mijn volkstuin duldt ze Bolle, ook al omdat Bolle super laconiek is en zich niks aantrekt van nufjesmanieren.
ze ziet s winters ook haar broer daar maar die heeft het opgegeven nog toenadering te zoeken en negeert haar straal...

Enzo en Mies zijn herplaatsers en kwamen bij ons toen ze al vijf waren. Enzo heeft hier twee heel erg lieve russenvriendjes en Mies is helemaal goed terechtgekomen als scheepskat/lichtmatroos eerste klasse (met schiemannen en knopen leggen heeft ze nog wat moeite maar de rest gaat prima..!)
ze zijn soms onhandig slim, vooral Bolle en vergen de nodige aandacht. kunnen niet zo goed tegen verandering en je moet qua voer voorzichtig met hun nieren zijn. goed laten drinken en matig eiwit, anders acuut diarree en stinkende ontlasting.

houd je ons op de hoogte over je zoektocht?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Danielle1001 »

Wat leuk dat jullie allemaal reageren! Het mooiste is natuurlijk als het een schootkat wordt, want die mis ik nou net zo. En t geklets, en achter je aan hobbelen (tot de wc toe hihi)

Ik heb inmiddels een nestje gevonden. Zijn 29 maart geboren en mogen na 8 weken (AL) weg. Dit nestje is via marktplaats.... Ze vragen er 350 euro voor en via internet heb ik ook een fokker gevonden die verwacht rond 9 april een nestje. Die mogen pas met 13 weken weg. Maar ze heeft al aantal geinteresseerden..

Ben echt aan het orienteren. Ik had mijn andere 2 poezen (lapjespoes en zwart witte kater) met 7 maanden die moesten weg omdat het niet ging met 2 oudere poezen. Mijn rode kater engeltje had ik met 8 weken. Dat was wel de eerste dagen lastig met die andere 2. Ze zijn nu 7 en ik denk wel dat ik het of nu moet doen of gewoon niet meer want ze zijn niet heel makkelijk met 'indringers'. Ook vreemden moeten ze niet in huis. Hoe ouder ze worden hoe lastiger te matchen denk ik met zo'n kleintje.

Ik weet niet hoe ik mijn rode kater zo heb gekregen. T was een enorme doerak. Heeft redelijk wat gesloopt in huis (lees vitrage en nieuwe boxspring bed :oops: ) maar tegelijk een onwijze knuffel. Als je hem oppakte en bij je legde, bleef hij liggen. Of languit op zn rug slapen op je schoot. Vond ie heeerlijk.

Het is ff overwegen. Ik heb nog veel verdriet om mn baby kater. Die is nu net pas 8 dagen geleden ingeslapen. Maar zo'n kitten duurt nog 2 maanden... en van de zomer ben ik thuis ga niet op vakantie dus dan kan ik mooi alle tijd aan een kitten besteden.

Er zijn er niet heel veel te vinden trouwens... britse korthaar en sphynx. Dat is is hip nu volgens mij.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Ms Maaike »

Oeioei, dat marktplaatsnestje zou ik never nooit niet overwegen. Acht weken is behoorlijk jong om dan al gespeend te worden; waarom zouden ze dat overwegen? En waarom 350 euro? Dat is erg weinig voor een raskat. Klinkt als oplichterij. Ik zou honderd keer liever bij een goede fokker kijken. :)

Maar een schootkat vind je ook voor veel minder, in een asiel bijvoorbeeld. Waarom ga je voor één kitten? Je twee andere bengels zijn zeven, die zitten doorgaans niet meer te wachten op zo'n jonge energieke donder. Twee kittens, daar heb je veel plezier aan in dit geval. Of kiezen voor een kat van ongeveer dezelfde leeftijd als je andere katten. Misschien even zoeken op 'solokitten' als je dat nog niet hebt gedaan. Waarom wil je eigenlijk per se een kitten? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Adriana »

één kitten rusje?
dat is niet zo prettig voor die dreumes en een marktplaats blauwe rus die met 8 weken weg mag is ook niet in de haak.
waarom lees ik je niet over die twee lieve herplaatskaters of die geweldige herplaats poes die huis en baas voor zich wil en dol is op knuffelen?

en ja, brits korthaar is helemaal in en blauwe russen zijn een goed bewaard geheim en hihi laat het vooral maar zo blijven......
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Danielle1001 »

K heb contact Adriana met iemand via die site die jij had doorgegeven ;-)

Uiteindelijk is t goedgekomen hoor met die kleine en de 2 'oudjes'. Duurde een paar dagen.

Maar eerlijk... wil ik liever ook een kitten. Ik had die andere 2 met 7 maanden maar daar heb ik toch een andere band mee. Weet niet of het daardoor komt maar dat gevoel heb ik wel.

Anders moet ik er gewoon maar goed over nadenken!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Adriana »

ik kan je alleen maar heel erg stellig afraden om 1 dus één blauwe rus kitten aan te schaffen!

dat geeft grootse ellende en dat kan ik je nu al voorspellen en dat kun je dat dier ook gewoon niet aandoen.
en sorry dat ik fel ben, maar ik kies nu even helemaal voor het belang van dat lieve dier.... ;-) :cathappy: ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Danielle1001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:19

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Danielle1001 »

Het gaat ook om het welzijn van het beestje/ de beestjes! :grin:

Maar vanwege hun karakter Adriana? Of leeftijdsverschil?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Karakter blauwe rus

Bericht door Adriana »

eigenlijk beide. het leeftijdsverschil is veel te groot en zo'n kitten heeft het eerste anderhalf jaar voor zijn ontwikkeling een sparring partner nodig die hem uitdaagt, met hem stoeit, speelt en heel belangrijk corrigeert. bijt jij in mijn poot dan bijt ik jouw kop eraf, zo ging het hier.. den piep is au is ho! en snel weer goedmaken.
zo'n kleintje is veel te wild voor een ander dier van pak 'm beet een jaar ouder en heeft te veel energie. die oudere katzels worden gillend gek van zo'n adhd-tiepje.
we hebben het laatste half jaar een heleboel problemen op dat vlak achter de rug, zoek ff op solokitten..

en aziaten hebben een speciaal karakter, ze liggen graag op een kluit bij elkaar en hebben heel veel interactie. zijn erg gevoelig en hebben maatjes die dezelfde taal praten nodig.
russen zijn net als siamezen aziaten en stress gevoelig. stress is sowieso slecht voor een kat en voor een aziaat nog slechter.

dus ik zou zeggen om beide redenen is het niet goed.
niet goed voor het welzijn (je hebt fors risico op gedragsproblemen zoals bijten, wildplassen) en ook niet goed voor de sfeer in huis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie