kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll kater

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll kater

Bericht door kissieboo »

Hallo allemaal!

Ik ben misha en heb sinds 2 weken en pracht katertje Jinx een seal bi colour ragdoll. Ouders hebben beide goede stamboom maar ze fokkers hadden de financiën niet om een stamboom aan te vragen voor de kittens. Hebben ook nog geen cattery. Ik heb een kopie van beide stambomen van de ouder katten. Kan ik nog een stamboom aanvragen voor jinx? Hoor graag van jullie ervaring en advies.

Groetjes Misha
Cerna

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Cerna »

Ik vermoed het niet, maar ik zou eens informeren bij een van de rasverenigingen (Neocat, Mundikat, Felikat).
paasnini

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door paasnini »

Euhhhh de financien niet voor het aanvragen van een stamboom?? Daar krijg ik altijd de kriebels van, een stamboom kost €15. En nee helaas jij kunt geen stamboom aanvragen dat kan alleen de fokker.
Vaak (zeg niet dat het nu zo is) is er een andere reden om geen stamboom aan te vragen bijv. als er per ongeluk een nest meer is geboren dan toegestaan etc.

Hoe heb je de fokker gevonden?
Anne87

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Anne87 »

Als het goed is mogen fokkers niet meer dan 3 nestjes in 2 jaar fokken met een poes. Als er meer zijn, wordt er geen stamboom meer afgegeven. Stambomen kosten vrijwel niks, en kunnen ook doorberekend worden naar de koper van de kitten, dus dat is een onzinreden van de fokker. Ik zou contact opnemen met de fokvereniging, en ook navragen of er een andere reden is. Je hebt de stambomen van de ouders, dus je kan kijken of je erachter kan komen hoeveel nestjes de moeder de afgelopen tijd heeft gehad.

Hoe kwam je bij deze fokker terecht?
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door BillyJean »

Echt een onzinsmoes. Ze verdienen genoeg aan een kitten om een stamboom aan te vragen. inderdaad, zoek eens contact met de rasvereniging. Het zal een illegaal nestje zijn denk ik
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door kissieboo »

Hallo. .. Bedankt voor de reacties. Voor zover ik weet was Door hun te twee nest. Het waren smoezelig mensen en de dieren hadden vlooien. Ze willen een cattery beginnen maar vraag me af of dat gaat lukken als ze de inenting enx kosten niet eens kunnen betalen. Ik heb 125 betaald en vind dit een goed bedrag. ZEKER voor de mooie (rss) kat die hij is. Ook vertelde ze dat de katertjes die verkocht weten niet met stamboom weg mochten Ivm fokken en bloed lijn. Begreep niet echt wat hij daar mee bedoelde. Ik ben super blij met hem en shows Enzo is niets voor mij. Maar stel ik wil in de toekomst en nestje en dus een poes met stamboom erbij nemen kan ik wel een goede lijn neerzetten.

Maar goed jullie delen dus niet dat ik nog een stamboom kan aanvragen met de stambomen van ouders. .

Gr Misha
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door kissieboo »

Vergeet gewoon antwoord te geven op jullie vragen Haha sorry. Via marktplaats. . Maar als ouders beide eën stamboom hebben is het dan illegaal?

Gr Misha
paasnini

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door paasnini »

Nee en €125 is in ieder geval niet de hoofdprojs voor een stamboomloze leuke kat. Hier een nestje mee is not-done. Er zijn al genoeg htk-kittens en je kunt met haar dus geen raskittens fokken.
Geen stamboom ivm fokken en bloedlijnen is flauwekul. Een stamboom hoort bij een raskat, als er niet mee gefokt mag worden leg je het vast in het contract en staat het geregistreerd bij de rasvereniging en zou je dus een stamboom met fokverbod moeten krijgen.

Stamboomloos is niet illegaal alleen is het geen raskat.
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door kissieboo »

Sorry voor mijn typfouten mijn nieuwe telefoon doet nog niet helemaal wat ik wil een moet erg wennen Hihi
Anne87

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Anne87 »

Je mag niet met hem fokken en daarom geen stamboom? Onzinreden, wederom. Dan zouden ze een afspraak kunnen maken met jou, dat de kitten gecastreerd mét stamboom bij hun wegging, of dat je de stamboom krijgt als je bewijs overlegt dat hij gecastreerd is, noem maar op.

Maar ze zijn dus niet bij een vereniging aangesloten? En ze zijn nog geen cattery? Raar..

Ook de prijs is voor een raskat véél te laag. Hier kun je zien hoeveel een ragdoll kost: http://www.dedoedas.nl/Tips.htm Dat is dus tussen de E600,- en de E1000,-. Een kitten van E125,-, dat kan dus haast niet kloppen.

Ik vertrouw het van geen kanten, en ik vind dat ze met rare smoesjes komen. Als ze bij een vereniging zitten, zou ik die maar eens aanschrijven met je vragen.

Over het aanvragen van een stamboom, je kunt het proberen. Maar er zal ongetwijfeld een goede reden zijn waarom ze geen stamboom hebben gekregen (ik denk meer dan het maximaal aantal nestjes in een bepaalde periode), en dan krijg je die stamboom sowieso niet. Maar je kunt altijd een mail naar de fokkersvereniging sturen. Maar dan moeten ze wel aangesloten zijn. Als ze niet aangesloten zijn, krijg je volgens mij sowieso geen stamboom.
paasnini

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door paasnini »

Als de fokker geen cattery heeft kan er dus sowieso geen stamboom aangevraagd worden. De prijs, de vlooien maakt een mooi optelsommetje naar broodfok.

Hoop dat je met het kitten al even voor controle naar je eigen dierenarts bent geweest?
Anne87

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Anne87 »

Oh ja, die vlooien had ik overheen gelezen. Maar inderdaad, de prijs, geen stamboom (en de onzinsmoesjes daaromheen), vlooien, ik kom dan ook al snel bij een broodfokker uit. Snel met je katje naar je eigen dierenarts om hem compleet na te laten kijken!

En ik neem aan dat je hem inmiddels ontvlooid hebt, en voor de zekerheid ook ontwormd? Doe dat ontwormen even grondig, dus in acht weken tijd elke twee weken ontwormen (om de twee weken dus). Daarna elke maand tot je katje 6 maanden is, en daarna elke drie maanden. Ontvlooien moet elke maand gebeuren.

Ik weet niet hoe oud je katje nu is trouwens, maar een goede fokker laat de kittens niet voor 12 a 13 weken weg gaan, zodat ze hun entingen hebben gehad. Als je kitten zijn entingen niet heeft gehad, kun je dat ook meteen bij de dierenarts laten doen. Hij moet twee keer, eerst de eerste enting en drie weken later een herhaling. Daarna moet hij elk jaar geënt worden.
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door kissieboo »

Bedankt voor de reacties. Er is me een hoop duidelijk geworden. En nee ze zijn volgens mij niet aangesloten bij een vereniging. En zeker ik ben meteen naar de dierenarts gegaan. Ontwormt ontvlooit en ingeent.

Ik zal een vereniging mailen en kijken wat zij zeggen. Bedankt voor de info en fijne avond verder

Groetjes Misha en Jinx
Anne87

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Anne87 »

Veel succes met je kitten, en blijf vooral hangen hier op het forum. ;)
Als Jinx je kitten is, en ook op je avatar staat, is hij wel ontzettend mooi!
Laatst gewijzigd door Anne87 op 15 jan 2013 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
paasnini

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door paasnini »

Geniet lekker want het is vast een heerlijk meisje.
En we zijn gek op foto's.
Plaats reactie