Zijn mijn katten raskatten?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Dunja
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2012 16:55

Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door Dunja »

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum om wat informatie op te doen.

Mijn man heeft een nestje kittens gevonden op zijn werk, na 3 dagen zonder moeder gezien te hebben heeft hij ze meegenomen. Ze waren erg verzwakt. Nu verzorgen wij ze ruim een week, geven ze flesvoeding, zijn nu hooguit 4 weekjes oud en zijn helemaal opgebloeid.

Nu hebben al een aantal mensen de vraag gesteld of het geen raskatjes zijn. Ik heb zelf 2 hele lieve huis tuin en keuken katten maar verstand van raskatten heb ik niet. Ik weet dat kittens zonder stamboom geen echt raskatten zijn maar zou toch willen weten of de ouders raskatten zouden kunnen zijn. Kunnen jullie aan de hand van de foto's eens kijken?

Ps. vanavond komt een mevrouw 1 katje ophalen, is dit al wel goed? of moet ik ze minimaal met zn 2e weg doen omdat ze nog zo jong zijn?

Alvast bedankt :)



https://www.facebook.com/#!/photo.php?f ... =1&theater


https://www.facebook.com/dunja.fennewaa ... =1&theater


https://www.facebook.com/dunja.fennewaa ... =1&theater
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door castratenkoor »

Zoals jezelf al aangeeft zijn katten zonder stamboom geen raskatten. Dit lijken mij HTK - katten. Er kan best een percentage ras achter zitten maar zeker zul je dat nooit weten.

Ik zou ze samen laten blijven - zeker nu ze nog zo jong zijn.
Die mevrouw die er een kom halen kan er misschien wel net zo goed voor zorgen als jullie doen, maar ze hebben juist nu heel erg veel aan elkaar.
Ik zou dus een huis voor ze zoeken waar ze samen naartoe mogen.

Super overigens dat jullie je over deze vondelingen hebben onfermd!

Het is wel apart die witte waas van langere haren door dat zwart. Hebben ze dat allebei?
Lijkt zo wel op het kruisen van 2 vachttypes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door mittenslief »

OHHHH NEE laat deze 2 nog zeker tot 12 weken bij elkaar, ze moeten al zonder moeder opgroeien en dan
moet die ene vanavond al helemaal alleen zijn??? zelf vang ik pleegkittens op voor het plaatselijk asiel en wij hebben ze nooit alleen of het moet echt niet anders gaan (als er dus niets meer beschikbaar is) en het lijkt mij trouwens nog nesthaar, kittens die erg verwaarloosd zijn hebben dat nu eenmaal iets langer dan kittens met moeders
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door Catfish »

Wat goed dat julie je over ze ontfermd hebben!
Ze zijn nog erg klein, veel te vroeg om weg te doen... Ik zou zeker wachten tot ze een week of 10 zijn. En het liefst samen of bij een ander kitten/kat.

Oh, en een antwoord op je vraag, lijken mij gewoon HTK tjes. Net zo leuk, toch? ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door Chiquita98 »

Een kitten met 4 weken weg doen al?? Dat mag helemaal niet. 7 weken staat er voor in de wetgeving maar inderdaad wat mijn voorgangers zeggen: pas met 12 weken is het beste! Arme diertjes en fijn dat jullie nu voor ze zorgen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door Adriana »

misschien ten overvloede maar hierbij de informatie over de verzorging van een nest kittens met alles wat erbij komt kijken!
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... enuit.html
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door castratenkoor »

Chiquita98 schreef:Een kitten met 4 weken weg doen al?? Dat mag helemaal niet. 7 weken staat er voor in de wetgeving maar inderdaad wat mijn voorgangers zeggen: pas met 12 weken is het beste! Arme diertjes en fijn dat jullie nu voor ze zorgen.
het zijn gevonden kittens zonder moeder......dat is heel wat anders.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door BillyJean »

Hoi Dinie, ik denk dat Thea doelt op de mw die voor een katje komt...maar het lijkt me niet goed om ze nu ook al uit elkaar te maken na alles wat er is gebeurd..
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door castratenkoor »

Nee dat had ik eerder ook al aangegeven dat ze bij elkaar moeten blijven. Maar van weg doen is hier geen sprake, het is slechts het overdragen van de zorg aan een ander. Bij de moeder zijn ze immers al weg.
Lijkt me verreweg het beste dat als die mevrouw er maar eentje wil, dat topic starter ze samen langer bij zich houdt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door Chiquita98 »

Bedoelde ik ook. Niet een kitten die jij opvangt wegdoen met 4 weken. Als je wil dat een ander voor de kittens zorgt doe ze dan allen weg aan iemand die verstand heeft van zo'n jong nestje. Inderdaad bij elkaar laten blijven.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil er ook op aandringen ze bij elkaar te laten. Een kitten dat op zo'n jonge leeftijd alleen, als enige kat komt te leven, krijgt daar later zo vaak problemen mee.
Het is net een geluk dat ze nog met z'n twee zijn, dat maakt zo'n enorm verschil tov alleen. Ik zou ze echt zo lang mogelijk samen laten, als dat mogelijk zou zijn, zelfs altijd, of liefst tot 14 weken, maar goed.
Kittens die alleen opgroeien krijgen zowiezo vaak problemen, maar als ze al zo jong gescheiden worden van soortgenoten komen daar nog eens typische identiteitsproblemen bovenop.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door Chiquita98 »

Vraag me af of het kitten gisteravond gegaan is. Ts is vandaag wel online geweest zag ik maar niets laten horen hier dus ben er bang voor
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zijn mijn katten raskatten?

Bericht door castratenkoor »

ja dat gevoel had ik ook Thea - zou wel erg sneu zijn voor beide katjes
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie