terug gekomen van haar avontuur

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
ieoor1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2012 10:33

terug gekomen van haar avontuur

Bericht door ieoor1980 »

Lieve Mensen...

onze mexx is 2.5 week geleden weggelopen..we hebben in die tijd stad en land afgezocht,alle instanties ingelicht en posters bij de winkels opgehangen.
Helaas leverde dat weinig op..op een gegeven moment komt de buurman naar ons toe dat ze waarschijnlijk in zijn schuurtje sliep.
dus daar hebben we kleine beetjes eten neer gezet..en geprobeerd op verschillende tijdstippen te kijken of ze ook kwam.
helaas liet ze zich op welke manier dan ook niet vangen.

nu zijn we 2.5 week verder en is sinds eergisteren terug.
ze stond 'savonds in ene voor het hek te mauwen,liep weg en het bakje met eten won het de strijd om terug te komen.

haar voorzichtig wat eten en drinken gegeven om tot de conclusie te komen dat ze erg mager en vies was.
mexx is 10 maanden en mauwt nu veel,ik had het vermoeden dat ze krols was toen ze ontsnapte.
en ze slaapt ontzettend veel...

mijn vragen zijn eigenlijk is het normaal dat ze zoveel slaapt?
kan ik zelf bekijken of ze zwanger is?
en het mauwen is dat een teken dat is blij is weer thuis te zijn of dat ze liever terug gaat de straat op?

ik heb nog nooit mee gemaakt dat een kat wegloopt,dus ben erg onzeker en weet niet goed wat ik ermee aan moet.
ze is thuis weer helemaal zoals ze was,de andere hebben haar direct weer opgenomen en lijken blij te zijn dat ze er weeer is...

groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!

'ik heb het vermoeden dat ze krols was toen ze ontsnapte...'

10 maanden en niet gecastreerd betekent doordebank genomen krols en sterke wil om te ontsnappen dan wel weg te blijven als je haar buiten laat..
en de rest openbaart zich na een zwangerschap van zoveel dagen..,
beetje toch wel naar de bekende weg vragen..?

we zijn hier niet zo goed in bezwangerde ongecastreerde poezen maar tepels die op een moment opzwellen en rose worden is een teken dat..
en ongecastreerde poezen van die leeftijd (kan ze dan al krols worden en zwanger raken...?? - ja dus!) moet je binnenhouden en zo snel mogelijk langs de dierenarts halen.. want zwerfkittens genoeg en de opvang daarvan kan de aanwas in sommige delen van Nederland niet aan..
dus ga je maar inlezen in de zorg voor een zwangere poes qua verzorging en slapen en (speciaal) eten zoals goeie kwaliteit kittenbrokjes en missch ook nadenken waar de kleintjes ondergebracht gaat worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door Cerna »

Sorry, heb een ander advies. Morgen een afspraak maken voor castratie (en evt. abortus), dat kan nog best wel na 2,5 week. De asiels zitten inderdaad barstensvol en ieder nestje is er een te veel!

Wel fijn dat ze weer bij je terug is. Na castratie zal ze ook niet meer zo wegloperig zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door Adriana »

k wist niet dat dit na 2,5 week ongeveer nog kon en weet ook niet hoe je tenopzichte van een katzen-zwangerschap stond en als eerste bericht vond ik dat een beetje heftig maar helemaal met Annet eens.. en missch over nadenken en morgen met je da overleggen....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ieoor1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2012 10:33

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door ieoor1980 »

ik was zeker van plan met haar naar de dierenarts te gaan.
ik heb geen ervaring met katten/kittens die weglopen of ontsnappen omdat me dat nog nooit gebeurd is.

als er een nestje mocht komen is het welkom en gaan we er een goed tehuis voor zoeken.
omdat ik weet dat de asiels vol zitten.
het is ook zeker geen opzet geweest om haar te laten ontsnappen!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door Chiquita98 »

En de asiels blijven vol zitten omdat veel mensen dus zelf een nestje hebben. Dat beseffen heel veel mensen geloof ik vaak niet. Mensen gaan dan op zoek naar weggegeven kittens of goedkopere kittens en daardoor blijven de kittens en andere katten in het asiel. Hopelijk begrijp je dat een beetje. Het is ook geen persoonlijke aanval, maar er zijn zoveel mensen nu met een niet bedoeld nestje.
Hopelijk is ze niet zwanger en gaat alles weer goed met haar. Begrijp ik van je dat het eigenlijk een binnenkat is dan?
Zou haar ook dan laten castreren en chippen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
ieoor1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2012 10:33

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door ieoor1980 »

we hebben hier ook nog een heilige birmaan lopen met papieren en alles erop en eraan.
die is alleen buiten geweest aan een lijntje als we er bij waren.
ik hou mijn katten altijd binnen..omdat ik mijn katten niet langs de weg wil vinden,of dat ze tot overlast van een ander zijn.

en ik begrijp wel degelijk dat iedereen weet dat de asiels overvol zitten.
maar ik dacht hier misschien wel tips te kunnen krijgen over wat nu het beste is behalve de dierenarts die ik zelf ook al bedacht had.
maar krijg een beetje het gevoel dat ik nu aangevallen wordt op het feit dat ik niet weet waar ik mee bezig ben.
en dat klopt voor een deel gezien mijn katten nooit weggelopen zijn,en mijn honden ook niet.
ik doe niets anders als goed zijn voor mijn beesten en vind het jammer dat er zo geoordeeld wordt.

terwijl ik hoop op advies...zodat ik kan kijken of ik nog wat voor onze mexx kan betekenen..en eventueel zelf vast kan stellen of er een mogelijke zwangerschap is (waar ze zeker te zwak voor is op dit moment om die te kunnen voldragen)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door Chiquita98 »

Nee hoor daarom zeg ik ook dat je je niet persoonlijk aangevallen moet voelen. Maar begrijp ook dat we hier op dit moment doodgegooid worden met mensen die onbedoeld een nestje ineens hebben(vaak dus door hun eigen schuld)

Kijk als je nu was begonnen met dat je binnenkat ineens toch kon ontsnappen was je verhaal in mijn ogen al anders geweest. We zijn hier namelijk niet zo dol op mensen die hun katten gewoon maar naar buiten laten ongecastreerd en dan verrast zijn dat hun kat ineens zwanger is. In jouw geval is dit dus een ander verhaal.

Het mauwen is denk ik een teken van stress. Ze heeft als binnenkat nogal een avontuur achter de rug. Komt ze wel weer bij jullie?? En de enige andere tip die ik heb is morgen meteen naar de da en laten controleren of ze wel of niet zwanger is. En haar verdere gezondheid laten controleren(wie weet wat ze opgelopen heeft)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
ieoor1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2012 10:33

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door ieoor1980 »

ze slaapt inderdaad heel erg veel...
kan me goed voorstellen dat het voor haar een heel avontuur is geweest.
genoeg loslopende andere katten in de buurt die misschien niet zo aardig voor haar zijn geweest.

ja ze komt wel bij ons..eet kleine beetjes waar ik ook al wel een voorstander van ben,gezien we langzaam aan op krachten moet komen.
onze bordercollie is erg lief voor dr en wast haar oren steeds schoon.

ik wilde sowieso even vlooienspul en een wormenkuur halen bij de diernarts en haar laten checken...
zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen van de avontierster
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door Chiquita98 »

Fijn dat ze wel weer bij jullie komt. Slapen in alle rust heeft ze ook wel verdiend. Goed dat je naar de da gaat. Lief dat ze een bordercollie heeft die op haar past ;-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
ieoor1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2012 10:33

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door ieoor1980 »

ja akira (de bordercollie) doet haar best..
sheila (de heilige birmaan )laat haar haar gang gaan,laat dr bij dr slapen ....

ach en jacky een blinde jack russel van 20 die we in januari in huis genomen hebben zwaar ondervoedt en mishandeld heeft haar mandje afgestaan of deelt hem met mexx....
ieoor1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2012 10:33

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door ieoor1980 »

lieve mensen,

gisteren zijn we bij de da geweest,was voor ons de eerste keer bij deze dierenarts.
gezien we nog maar net een half jaar hier wonen.

met mexx was alles goed,geen zwangerschap (hoe is het mogelijk?)
maar dat was ook wel een opluchting.
het houten schuurtje heeft als haar schuilplaats gewerkt en waarschijnlijk was ze voor de krolsheid aan weg gelopen.
want de da kon wel zeggen dat dat niet lang meer ging duren...

heb een wormenkuur meegekregen en daar zijn we ook maar gelijk aan begonnen.
heb Mexx zelf maar gewassen,want wat was ze vies.
Ze mag kleine beetjes eten en moet veel meer drinken gezien ze toch wel wat uitgedroogd was.

Vandaag gaat het de betere kant op,heb haar nog niet zo wakker gezien als vandaag..
Meer door het huis lopen en weer op de vensterbank zitten.
Nog wel heel aanhalig,ergens hoop ik dat het zo blijft.

dus al met al ben ik heel erg tevreden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door Adriana »

wat je nog wel kunt doen is haar een paar keer per dag zachtjes borstelen, dat is goed voor haar vacht en helpt de doorbloeding, soort van massage. en gelukkig was ze niet zwanger.
wel een afspraak gemaakt voor castratie? want je kunt er donder op zeggen dat bij de volgende krolsheid ze weer ontsnapt en er dan niet zo gemakkelijk af komt, ik bedoel zwanger thuiskomt of helemaal niet thuiskomt.. en krols zijn is een enorme belasting voor poezen, vergt heel veel energie en dat is iets wat ze voorlopig niet kan gebruiken..
ja en spuitje drinken een aantal malen per dag.. want uitdrogen is heel heel erg slecht voor nieren en dat herstelt nooit meer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ieoor1980
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2012 10:33

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door ieoor1980 »

sterilisatie voor beide poezen staat gepland.
borstelen was ik inderdaad al mee bezig..
ze drinkt water uit de stromende kraan en voor deze keer keur ik dat goed..
zal het proberen met een spuitje
dank je wel voor de tip
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: terug gekomen van haar avontuur

Bericht door Chiquita98 »

Wat een goed nieuws! Hopelijk is ze weer snel de oude
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie