Niet ingedaald balletje (erfelijk) erkende fokfout?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chernobi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2012 12:58

Niet ingedaald balletje (erfelijk) erkende fokfout?

Bericht door Chernobi »

Hallo mede kattenfans,

Onze Perzische kater is nu 9 maanden. Wij hebben hem gekocht toen hij 5 maanden oud was, met stamboom, eigendomscertificaat en contract met de fokker. Volgens dit contract zijn wij verplicht hem te laten castreren (omdat ze de lijnen graag zuiver willen houden) en mocht de kat iets mankeren wat erfelijk bepaald is, dan ontvangen wij een tegemoetkoming of mocht de kat in levensgevaar zijn, een nieuwe kat van dezelfde waarde. (maar dat zijn natuurlijk dingen waar ik liever niet aan wil denken)

Vanochtend hadden wij een afspraak met de dierenarts om hem te laten castreren. Volgens ons contract mocht dit ook pas rond de 9 maanden dus hier hebben wij ons gehouden. Nu blijkt dat 1 balletje niet is ingedaald, en dat deze operatief verwijderd moet worden. Na onderzoek hebben wij ook besloten om dit te doen, omdat dit ons beter lijkt voor het dier. Na wat verhalen te hebben gelezen hierover, lees ik veel dat dit wel een grove fokfout is. In bijna alle gevallen is het erfelijk bepaald en hadden ze dit al eerder kunnen weten.

"Het al of niet indalen van testikels is erfelijk beïnvloed. Een monorchide dier is wel vruchtbaar, maar er mag niet mee gefokt worden" Lees ik veel terug op het net.


Tevens lees ik dat de fokker in de meeste gevallen wel een tegemoetkoming verplicht is. (als in het verschil met een normale castratie terug betalen, operatie is dubbel zo duur als normale castratie) Nu weet ik hier eigenlijk te weinig van om zeker te weten of dit ook echt waar is. Ik heb al gebeld met verschillende mensen van de Nederlandse raskatten vereniging, maar Degene die hier echt over gaat is ziek en niet te bereiken. Ik wil graag weten of wij hier iets mee kunnen of dat het gewoon zo is.

Zijn vader heeft het overigens niet, wordt als dekkater gebruikt en wint veel prijzen in shows.
Wellicht dat het een generatie kan overslaan?

Hebben jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes,
Chernobi
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niet ingedaald balletje (erfelijk) erkende fokfout?

Bericht door pearlsofpassion »

Zoek dan info op over de ouders.
Als het bij de ouders niet gekend is dat ze familie hebben die het fenomeen kennen of dat ze kittens geven die het hebben, zie ik niet in hoe de fokker het had moeten weten. Als je echter kan aantonen dat het erfelijk is, kan je de meerkost natuurlijk wel terugvragen. Risico's van het fokken is dat dan, maar niet echt de fokker zijn fout.

Ik weet helemaal niets over deze afwijking en hoe ze vererft, ik vind het zelf een vreemd iets om erfelijk te zijn (ik zou zelf nooit denken dat het erfelijk is). Maar het is niet noodzakelijk zo dat het een aandoening is die van zijn vader afkomt, als het erfelijk is. Als het genetisch is, kan het net zo goed van de moeder komen (tenzij het op de Y-chromosoom gelegen is, maar dan zou zijn vader het meestal ook moeten hebben). En dan heb je ook nog genen die maar in bepaalde omstandigheden tot uiting komen en in andere omstandigheden gewoon geen invloed hebben.
Als je info kan vinden, maar de termen niet begrijpt kan ik misschien wel het een en ander verduidelijken, maar zelf weet ik niets over deze aandoening.

Wel goed dat je hem laat helpen. Het is inderdaad het beste voor de kater. En als het erfelijk zou blijken, laat dat dan ook weten aan zijn nestgenoten en eventueel andere familie, als er nog dieren zouden zijn die misschien ingezet zouden worden in de fok. De goede fokkers zouden dat wel willen weten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niet ingedaald balletje (erfelijk) erkende fokfout?

Bericht door Adriana »

het lijkt me redelijk dat de fokker je tegemoetkomt in de extra operatiekosten. fokkers regelen van alles en nog wat in hun contracten om zelf buiten schot te blijven en waarborgen in te bouwen voor het welzijn van hun dieren, maar vooral het eerste is mijn indruk.
ik heb ook in de heg gelegen met fokkers en dan blijkt dat je uitkomt op een 'ding' in de wet- en regelgeving. je zou even langs een wetswinkel kunnen gaan of een internet wetswinkel loket en precies vragen op basis van welke bepaling in het burgerlijk wetboek je wat kun 'eisen'. maar dat zal dan op basis van de goede naam van de fokker en de welwillendheid van hun kant moeten want voor je het weet maak je meer kosten om het te innen dan het feitelijke bedrag. het lijkt me een soort van verborgen gebrek..
en het is natuurlijk niet zo dat de fokker dit van te voren kon weten, maar hij kan wèl weten dat dit een perzenrisico is en dat geldt vrees ik voor de koper ook..
meestal is het diep ademhalen, slikken en zo goed mogelijk voor het lieve beest zorgen en je verlies nemen..

de fokker en missch ook wel de rasvereniging moet wel teruggemeld krijgen (met naam dierenarts voor eventuele navraag) dat dit is opgetreden, want als ze de lijnen zo zuiver willen houden dan is er voor de fokker werk aan de winkel...!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chernobi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2012 12:58

Re: Niet ingedaald balletje (erfelijk) erkende fokfout?

Bericht door Chernobi »

Bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels het kereltje weer opgehaald van de operatie en hij maakt het goed. (gelukkig!) Op dit moment ligt hij rustig bij te komen in zijn mandje.
Dat 1 balletje niet indaalt is niet specifiek een risico voor Perzische katten maar kan voorkomen bij elke kater. Het percentage ligt enorm laag, dus de afwijking komt niet heel vaak voor. (geldt voor alle rassen) Het schijnt alleen wel (en dat wist ik niet) dat ze dit van tevoren kunnen testen. Vraag me niet hoe maar het schijnt erfelijk bepaald te zijn. Zie linkje hieronder van meerdere die ik tegenkwam:

http://www.dierenkliniekduurstede.nl/ni ... ballen.htm

Ik ben in elk geval blij dat het nu goed met hem gaat. Ik neem in elk geval vandaag contact op met de fokker, want zij moet dit inderdaad uiteraard wel weten. Ze heeft zojuist een nieuw nestje met dezelfde vader als onze kater.
Hopelijk is ze welwillend in een eventuele tegemoetkoming. Mocht ze dit niet willen ga ik er waarschijnlijk niet een enorme kwestie van maken. Zoals Adriana al zei, dan kost het je uiteindelijk alleen maar meer. Niet te vergeten een hoop frustratie en stress. We hebben hem niet als dekkater gekocht, dus dat is de ernst gelukkig ook niet. Het is wel vervelend dat het ventje een grotere ingreep moest ondergaan vandaag dan gepland.

@pearlsofpassion De afwijking heet monorchide heb ik begrepen van de dierenarts. Je hebt ook nog cryptorchidie maar dan zijn beide balletjes niet ingedaald.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Niet ingedaald balletje (erfelijk) erkende fokfout?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bij ons was het nog erger, in zijn paspoort stond dat beide balletjes waren ingedaald. Eenmaal onder narcose moesten ze mij bellen of ze mochten opereren want 1 balletje was foetsie. Omdat hij al onder narcose was heb ik het meteen laten doen en na lang zoeken hebben ze het balletje gevonden. Blij dat ik voor de operatie heb gekozen anders moest hij nog een keer onder het mes.

Gelukkig waren we verzekerd want het was een behoorlijk dure ingreep, van de fokker hoefde ik niks te verwachten.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niet ingedaald balletje (erfelijk) erkende fokfout?

Bericht door castratenkoor »

Bij mijn Teun was ook maar 1 bal ingedaald. Normaal laat ik ze castreren met 6 maanden, maar met Teun heb ik langer gewacht in de hoop dat de bal nog in zou dalen.
Met 7 maanden was de bal voelbaar. De dierenarts waarschuwde dat bij castratie de laat ingedaalde bal wel terug zou kunnen schieten, hij kon niet garanderen dat castreren via zijn zakje zou lukken. Maar gelukkig wel goed gegaan, de bal kon gewoon via het zakje afgebonden worden en verwijderd. Scheelde toch weer een buikoperatie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie