Aah, nee! Nestje!

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Poespoesminoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2012 11:34

Aah, nee! Nestje!

Bericht door Poespoesminoes »

Ik heb al even in het forum rond zitten neuzen, en kwam daardoor op het woord oepsnestje uit..dat is dus helaas wat er bij ons ook aan de hand is :C

Wij hebben 4 katten. 1 ex-kater, en 3 jongere poezen, die wij persoonlijk nog wat te jong vonden voor een castratie na een slechtere ervaring ermee in het verleden bij een andere kat.

Daardoor besloten wij om onze 3 katten maar even binnen te houden, aangezien de krolse tijd en de jagende katers overal op de loer lagen.
Alles ging steeds prima..ramen dicht, de kater alleen via de voordeur naar buiten toe en kattenluikje op slot. Geen probleem dus...
Maar meneer moest een tijdje terug zo nodig 's avondslaat ook weer naar buiten toe en is gaan ''hengelen'' aan het kattenluikje. Hij wist er wat beweging in de krijgen en zo zijn nagel eronder te haken...even naar zich toe trekken en hoppa, eruit (We hebben hem op wel naar binnen, niet naar buiten, zodat hij ten alle tijden gewoon weer naar binnen kan).
Schijnbaar hebben de 2 slimste katjes van de 3 dit gezien en zelf ook geprobeerd...we kwamen dus thuis en zagen ze buiten. Gauw naar binnen toe gedaan natuurlijk, en onderzoeken waardoor het kon zijn gebeurd (Nooit meer gedacht aan het kattenluikje).
Inmiddels loopt ons rode poesje al met een beste buik rond....helaas, voor haar is het dus al te laat. Erg balen natuurlijk, want we wilden niet eens een nestje, en al helemaal niet op deze leeftijd!:O
Nu kreeg ik gisteren van mijn broer een sms dat onze lapjeskat wéér was ontsnapt (het magneetstripje lag nu van de kattenluik af, vandaag dat we nu de ontsnappingsroute weten. Het staat al vol met tandafdrukjes, dus wie weet hoevaak ze het al wel niet hebben gedaan! :O)
Maargoed, ik kreeg dus een sms van mijn broer;
HELP! Misty heeft het véél te gezellig nu voor mijn ogen!

Ze werd dus gedekt door een kater. Misty daarna meteen weer naar binnen gejaagd, en nu hebben we het luikje maar compleet op slot. Ook zij kan nu dus jong drachtig zijn...Waar ik me nu het meeste zorgen over maak zijn eventuele kattensoa's. De 2 poezen zijn sterke dames, en onze telefoon zal in onze hand zijn mocht het niet goed gaan bij de bevalling, zodat we meteen kunnen bellen en naar de dierenarts kunnen vliegen...
Maar hoe groot is de kans voor de katten op soa's? Wat zijn verder veelvoorkomende complicaties? Is het aan te raden (lijkt me haast wel) om ermee naar de dierenarts te gaan voor een volledige check op de beide dames?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum en uùhh dat is wel een binnenkomer zeg!
ben de tel beetje kwijtgeraakt, hoeveel oepsnestjes zijn er nu waarsch onder weg?

raadpleeg je dierenarts voor castratie van die andere zeer jonge moeder. t klinkt hard maar missch is dat nog wel het beste voor haar en voor jullie..
je dierenarts kan je ook informeren over de 'katten-soa's' en eventueel wat er tegen te doen is.. lijkt me erg vervelend om een aantal open katers in je buurt te hebben rondlopen!
en neem de derde poes dan gelijk mee voor castratie als dat nog niet gebeurd is..
en orienteer je op eventuele kittenwensen in je buurt/vrienden-kennissenkring, want je zit straks met kleintjes die je, neem ik aan, niet allemaal zelf wilt behouden..
en nee, wij zijn niet zo dol op oepsnestjes maar dat had je al gelezen, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Poespoesminoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2012 11:34

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Poespoesminoes »

1 is al zeker, en de ander wordt afwachten, maar we hopen van niet!
We hebben zeker 2 open katers rondlopen van wat ik heb gezien...
als we ze doen, doen we ze in een keer, dat scheelt sowiso ook in kosten bij onze dierenarts (10% korting als je meer laat doen)
We zijn het al een beetje aan het rondspreiden, gelukkig hebben we mensen om ons heen die wel wat zouden willen hebben...
wij zijn nou ook niet bepaald dol op deze nestjes, hadden liever een kat geadopteerd zien worden uit het asiel :c
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door achtpuntzes »

hoi, en welkom,

natuurlijk is het aan te raden om even naar de DA te gaan voor een check up !

ik weet niet hoe jong je poesjes zijn, maar vanaf een maand of 5 hadden ze al geholpen kunnen worden. dat je hier niet voor gekozen hebt heeft gezorgd voor de situatie waar je nu inzit. krolse poezen zijn een meester in het ontsnappen!

ik wil je niet veroordelen, maar ik zou me alvast voorbereiden op wat negatiege reacties die er ongetwijfeld zullen komen. er wordt hier vaker gediscussieerd over de schuldvraag bij zwangerschap door lang wachten met castreren...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Poespoesminoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2012 11:34

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Poespoesminoes »

Ik ben er op voorbereid...
Wegens een probleem met de groei van onze vorige kat (wat volgens de dierenarts door een te vroege castratie kwam) heeft mijn moeder ervoor besloten om te wachten tot na de eerste krolsheid (bij onze vorige poes wat het ook geen probleem, en die bleef, net zoals de derde dame in het verhaal, braafjes binnen)
We hadden alleen nooit verwacht dat Zipper zou gaan hengelen, en de andere 2 het zouden zien en overnemen... :c
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door kansarmedieren »

Hallo welkom.

Het is inderdaad wel handig om gelijk morgen naar de dierenarts te gaan, en als de poezen nog niet te ver heen zijn in hun zwangerschap laat het dan weg halen gelijk met de sterilisatie.
De poes die al dik wordt dat gaat niet meer lukken maar misschien kan het bij de anderen nog wel. Want anders heb je 3 zwangere poezen en gemiddeld 3 tot 4 kittens per nest dat worden er wel veel en raak die maar eens kwijt, en dan nog de gezondheidsrisico's voor de jonge poezen.

Als een kater op een poes zit dan is het dus raak, een poes laat dit alleen toe als ze krols is en dan is het altijd raak bij poezen, jammer genoeg.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9335
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door castratenkoor »

Ik zou accuut de twee poezen laten castreren. De derde die al dik is dan maar laten komen.
Bij eventueel voplgende poezen : het is toch echt verstandiger voor de eerste krolsheid castreren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door pearlsofpassion »

Lees je maar eens in op groei en vroege castratie.
Dat verhaal is achterhaald dus die DA hield er gewoon ouderwetse gedachten op na. Er zijn net veel meer nadelen verbonden met laat laten castreren. Spijtig dat je zo op het verkeerde been gezet bent, en dan helemaal dat je poezen daar nu de dupe van zijn.
Zo snel mogelijk laten helpen zou ik zeggen, maar dan wel bij een DA die een beetje op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen. Eentje dus die zelf altijd aanraad ten laatste op 6 maanden te laten helpen.
Vroegcastratie ( voor 4 maanden) is in mijn ogen ook niet nodig, maar 6 maanden is echt niet te vroeg! Er zijn poezen die zelfs al vroeger dan dat krols worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Chiquita98 »

Oeps tja....helaas gebeuren dit soort dingen. Daar is het nodige al wel over gezegd. Waar ik mij altijd dan weer zorgen over maak is het feit dat mensen ineens verrast zijn door een nestje en dan op zoek gaat naar Jan en alleman die maar een katje wil. Zonder te kijken of mensen überhaupt geschikt zijn voor het houden van katten. Daardoor komen dit soort katten na een poosje helaas terecht in bijv. een asiel. Dus als tip wil ik je meegeven om ook goed na te denken over de toekomst van jullie kittens.
Heel veel succes en wijsheid gewenst!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Anne »

Ik zou ook zo rap mogelijk naar de da gaan en alles wat geabotteerd kan worden, abotteren.
En alles gelijk laten helpen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Poespoesminoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2012 11:34

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Poespoesminoes »

@Chiquita98
Daar letten we inderdaad erg goed op! Degenen waarvan we al reactie hebben gehad dat zij eventueel een kitten van ons willen, zijn ervaren kattenbezitters die bij ons in de straat wonen en er dus tijd, geld en ruimte voor hebben.

Voor de rest die allemaal hebben gereageerd, zéér bedankt voor jullie reactie! Wij zullen morgen meteen bellen, en maar hopen op het beste! Voor onze rooie is het al te laat, dat weten we al. Zij is al te ver heen voor een abortie, maar hopelijk kan onze Misty nog wel geholpen worden, dan doen we onze andere (die dus wel braaf binnen blijft) er ook meteen bij.
Voor de rooie wordt het dus bevallen, en even aan de dierenarts vragen wat de beste tijd is om na de bevalling geholpen te worden lijkt me, aangezien ik al wel heb gehoord dat een volgende dekking al vrij snel weer kan plaatsvinden :o
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Anne »

Laat je toekomstige kittens ook helpen rond de leeftijd van 5 a 6 maand!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Poespoesminoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2012 11:34

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Poespoesminoes »

Als het goed is zijn ze dan al bij de nieuwe eignaar, maar dat zullen we ze zeker goed op het hart drukken ;)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Catfish »

Voor het 'oudere' nestje in het inderdaad waarschijnlijk te laat om te laten aborteren/steriliseren, maar de andere twee, ook niet zwangere, zou ik gelijk laten steriliseren.
Jij kan er niks meer aan doen, maar met bovenstaande acties kun je wel een heleboel ellende voorkomen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Aah, nee! Nestje!

Bericht door Ilone »

Lotje van mij is ruim 5 weken na haar bevalling geholpen.
Is het niet zo dat ze geholpen kunnen worden zodra ze niet meer zogen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie