Creme brits korthaar

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Nelcha
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2011 12:33

Creme brits korthaar

Bericht door Nelcha »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum en heb wat vraagjes.
Een vriendin van mij heeft een prachtige poes, een creme kleurige Brits korthaar. Door haar ben ik helemaal verliefd geworden op dit ras. Ik heb er erg lang over nagedacht en ik wil ook graag 2 Brits Kortharen. Nou heeft mijn vriendin voorgesteld om haar poes een nestje te laten krijgen, als ik de dekkater uitzoek en betaal.
Dan mag ik 2 kittens uitzoeken en zijn er meer als 2 dan houdt zij die allemaal zelf (of ik neem er 3 ;-) ). Als er maar 2 kittens geboren worden neem ik alle kosten op me, zijn het er meer dan delen we de kosten die gemaakt worden na de bevalling. Na de bevalling zal de poes geholpen worden. We gaan geen cattery opstarten, dus de kittens zullen ook geen stamboom krijgen, ookal hebben ze wel stamboomouders.

Mijn vraag is alleen, welke kleurcombinaties kan ik verwachten als we bv een chocolate brit als dekkater nemen, of lilac, of point, of tabby? Ik heb begrepen dat bij een blauwe dekkater alle katers creme kleurig zullen worden en de poesjes blauw/creme. Klopt dit?

Ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen.

Groetjes,
Nelcha

Ohja, uiteraard laten we haar ook testen!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Creme brits korthaar

Bericht door pearlsofpassion »

Zelf zou ik het fokken overlaten aan mensen die wel een cattery hebben.
Als je denkt op deze manier aan goedkopere kittens te geraken, kom je volgens mij bedrogen uit. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij jou het geval is, maar volgens mij kost een eerste nest meer dan als je ergens kittens bij een erkent fokker haalt.

Los daarvan zijn er hier geen of nauwelijks fokkers op dit forum en geen van Brits Korthaar. Ik zou ten stelligste aanraden je aan te melden bij de rasvereniging en raad te vragen aan mensen die ervaring hebben met het fokken van dit ras. Waar je op moet letten, hoe je zaken moet aanpakken, welke investeringen je op voorhand moet maken.
Zoek contact met verschillende fokkers en laat je minstens door 1 van hen ook in de praktijk bijstaan. Zorg dat je op hen kan terugvallen voor en tijdens de bevalling en dan bedoel ik met raad en daad, niet enkel over internet of telefoon. En zorg ook dat je steeds een DA kan contacteren (spreek daar op voorhand over, maak afspraken).

Er zijn misschien wel mensen die kunnen helpen met de kleurcombinaties, maar dat kan je ook overal op internet vinden en zeker bij de rasverenigingen. Als je niet weet hoe kleuren overerven, weet je dan iets van de rest van de genetica waar je rekening mee moet houden? Weet je dan welke kater geschikt zou zijn als match voor de poes in kwestie en hoe je dat kan weten? Of ga je enkel op kleur selecteren?
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar gewoon om erop te wijzen dat er heel wat bij komt kijken en je er goed aan doet eerst wat in te studeren over het hoe en wat. Fokken van een kattenras is niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht lijkt.
Nu zeg ik niet dat jij dat niet weet en dat niet beseft, maar nogal wat mensen miskijken zich daarop. En de vraag over kleuren geeft niet echt de indruk dat je al goed ingelezen bent en dat de prioriteiten op de juiste plaats liggen.
Ik kan me vergissen, en ik hoop dat dat zo is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Creme brits korthaar

Bericht door Cerna »

Deze vraag kun je beter stellen aan iemand van de rasvereniging die hebben meer verstand van genetica. Maar ik snap niet dat je niet gewoon bij een fokker twee katten uitzoekt, dan weet je tenminste zeker dat je de kleur krijgt die je graag wilt en het is een stuk voordeliger want even een nestje fokken terwijl je geen fokker wilt worden, gaat aardig in de papieren lopen.
Een eerste nestje kost ongeveer:
(ik heb de kosten geplukt van de site van rasvereniging Neocat):

De lijst hieronder kunt u als checklist gebruiken om te zien of u niets vergeten hebt. Tevens hebt u dan een indruk van de kosten die gemoeid zijn met het fokken van een nestje, zodat u niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan. Een eerste nest zal u ruim 1800 euro kosten als alles goed gaat. Moet er een keizersnede plaatsvinden (prijs varieert van 200 tot 325 euro) of krijgt u ziekte onder uw kittens dan lopen de kosten uiteraard nog veel hoger op.

Als u ook de aanschaf van de poes (€ 500 of meer) er nog bijtelt, dan moet u dus zeker rekenen op meer dan €2500!

Poes inenten voor de dekking 30,00
Poes ontwormen 4,50
Poes testen op leukemie en aids 70,00
Poes testen op HCM (hart) en PKD (nieren) 150,00
Bloedgroepbepaling van de poes 70,00
Fokkerlid worden van een vereniging 25,00
Entree (eenmalig) 5,00
Lidmaatschap rasclub 25,00
Catterynaam aanvragen (eenmalig) 28,00
Kater uitzoeken, overleg met katereigenaar, vervoer(3x) 75,00
Dekgeld kater 300,00
Basis geboortepakket: Homeopaat (Kuur weeënzwakte, melkgift stimulantie, tube Enzyvit) 32,00
Spat Kittencare: (glijmiddel, respirot, slijmzuiger, voedingspipet, speentjes, benebac, nutridrops, kittencolostrum, litterlac etc.) 81,00
Weegschaal 32,00
Dekbewijs 5,00
Controle poes bij dierenarts na bevalling 30,00
Hill's AD 4 blikjes (geconcentreerde voeding) 8,00
Advertentie's Hart voor dieren/Majesteit etc . (Bemiddeling via Neocat is gratis voor leden) 20,00
Advertentie dagbladen of internet 25.00
Uitgaande van een nest van 4 kittens:

Stambomen + eigendomsoverdracht (4 x € 12,50) 50,00
Eerste enting kittens (4 x € 30) 120,00
Tweede enting kittens (4 x € 25) 100,00
Wormmiddel kittens + moederpoes 25,00
Extra voer poes dracht+zogen 135,00
Voer kittens (vanaf 4 weken +/- € 75 per kitten) 300,00
Kattenbakvulling (per kitten € 20) 80,00

Een aantal kosten vallen af wanneer je geen catterynaam aanvraagt of een stamboom, maar ik vraag me af of een serieuze eigenaar van een dekkater zijn/haar dekkater wel zal willen "uitlenen" voor een gelegenheidsnestje.
Mijn advies: niet doen en gewoon naar een erkende fokker gaan en daar zo'n mooi Britje (of twee, of drie) uitzoeken!
Nelcha
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2011 12:33

Re: Creme brits korthaar

Bericht door Nelcha »

Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik ben ook al goed aan het inlezen, heb boeken aangeschafd en had bovenstaand lijstje ook al gevonden. Kosten zijn verder geen probleen, alleen die genetica vind ik zo verrekte lastig!
Kleuren maken mij ook eigenlijk helemaal niets uit, maar het leek me leuk om te "voorspellen".
Mijn prioriteiten liggen uiteraard bij de gezondheid, vandaar ook aklle testen en bloedgroep bepaling vooraf.
Het is inderdaad een gelegenheidsnestje, en dus ook puur voor mezelf.
Ik heb er ook aan gedacht om naar een fokker te gaan en daar uit te zoeken. Maar het lijkt me zo geweldig om alles van zo dichtbij mee te maken! Ik kan daar dagelijks zijn en de kittens dan al door en door kennen op het moment dat ze met 12/13 weekjes naar mij kunnen verhuizen. Dus toen mijn vriendin dat voorstelde leek me dat natuurlijk fantastisch!!

De fokker van moederpoes wil ons bijstaan. Zelf heeft ze geen cattery meer. Ze fokte enkel en alleen met creme en blauwe poezen en weet ons verder over kleurgenetica weinig te vertellen.

Goed nogmaals bedankt voor de antwoorden dusver. Ik ben me er zeker van bewust wat er allemaal bij komt kijken en vind het goed dat ik daar nogmaals op gewezen word!
Plaats reactie