Voorstellen en vragen voor fokkers van Brits Kortharen

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Kate
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2011 09:49

Voorstellen en vragen voor fokkers van Brits Kortharen

Bericht door Kate »

Hallo allemaal!

Ik wil mezelf even voorstellen. Ik ben Kate en ik ben 15 jaar.
Thuis hebben wij een crème brits korthaar poes van al bijna 11 jaar! Ze heet Blondie.

Voor school moet ik een werkstuk maken en ik maak mijn werkstuk over mijn eigen Blondie. Nu wil ik in dat werkstuk ook graag een stukje genetica zetten. Kleurvoorspelling bij een eventueel nestje van een crème kleurige poes. Nu kan ik op internet wel het één en ander vinden, maar ik snap er niet zo veel van eerlijk gezegd :oops: . Ik heb al wel site’s gevonden waar de kleurvoorspelling kant en klaar staat op geschreven, maar over een crème kleur kan ik helaas bijna niets vinden. Wat ik wel heb begrepen is dat als je een crème kleur poes kruist met een blauw kleur kater, de kitten katertjes allemaal crème worden en de kitten poesjes allemaal blauwe/crème worden. Klopt dit? Hoe zit dit als ik bijvoorbeeld een kleur als Chocolate als kater zou hebben bij een crème poes? En is het onmogelijk om een effen kleurige kitten te krijgen in een andere kleur als crème? En is er nog een verschil met verdunde en onverdunde kleuren?
Goed dat waren mijn vragen. Ik hoop dat iemand mij een beetje wilt helpen hiermee.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes, Kate
Cerna

Re: Voorstellen en vragen voor fokkers van Brits Korharen

Bericht door Cerna »

Ja, genetica is heel ingewikkeld. Stuur even een mailtje naar cabriole@cabriole.nl; deze fokker kan je het precies uitleggen en ze is erg aardig, dus zal (kan) zeker je vragen beantwoorden.

Onze jongste Brit Milka (chocolate) haar vader was chocolate en haar moeder lilac-creme en ze kregen een toverballennest: rood, chocolate, lilac, lilac-point. Ik denk dat dat ook gebeurt bij de combi chocolate+creme, maar Henny kan je dat precies vertellen.
Kate
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2011 09:49

Re: Voorstellen en vragen voor fokkers van Brits Korharen

Bericht door Kate »

Dank je wel voor je antwoord!
Is het niet raar om zomaar iemand een mailtje te sturen met dit soort vragen?

Groetjes, Kate
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Voorstellen en vragen voor fokkers van Brits Korharen

Bericht door Mirjam86 »

Nee hoor, als je uitlegt waar het voor is..
De meeste mensen vinden het erg leuk om je iets meer te vertellen over iets waar zij veel van af weten.
Ze zal misschien wel erg druk zijn, dus je moet niet verwachten dat ze direct terug kan mailen.

Veel succes met je werkstuk!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Cerna

Re: Voorstellen en vragen voor fokkers van Brits Korharen

Bericht door Cerna »

Kate schreef:Dank je wel voor je antwoord!
Is het niet raar om zomaar iemand een mailtje te sturen met dit soort vragen?

Groetjes, Kate
Hoi Kate

Nee hoor, zal ze niet raar vinden. Het is een dame van in de zestig, dus misschien is het wel aardig om "U" tegen haar te zeggen.
En zeg maar dat Annet uit Doetinchem je door verwezen heeft.
Succes met je werkstuk!
Kate
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2011 09:49

Re: Voorstellen en vragen voor fokkers van Brits Korharen

Bericht door Kate »

ok, bedankt. Ik heb haar net een mailtje gestuurd. Super dat jullie met me meedenken!

Oh, ik lees net dat ik haar met u moet aanspreken, maar dat had ik al gedaan hoor!
Plaats reactie