Wanneer is een Bengaal uitgegroeid?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Wanneer is een Bengaal uitgegroeid?

Bericht door silfje »

ons bengaal kitten Buri van 11 maart 2011, dus 7 maanden oud, is al bijna even groot als florence, de volwassen kat van 3.
Beide zijn poezen.
Nu zei de fokster van Buri al dat ze een grote poes zou worden, en dat vind ik helemaal geweldig. (hoe kan je dat eigenlijk zien bij een jonge kat?)
Ze is hoe dan ook goed hoor, maar een bengaal met het formaat maine coon lijkt me wel heel origineel ;-)
Wanneer is een bengaal in de hoogte uitgegroeid, en welke periode's maken katten gemiddeld een groeispurt?

watgezellige fotos ter illustratie hoe lief ze voor elkaar zijn :)

Afbeelding
links buri, rechts met de florence met de groene ogen
Afbeelding
links buri, rechts florence
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wanneer is een bengaal uitgegroeid & verwante vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet hoe bengalen opgroeien (kan je dat niet ergens op internet vinden?), maar mijn HTK katers waren op 7-8 maanden ook ongeveer op volwassen grootte.
Ze groeien nog wel iets, maar het ging vanaf dan een stuk trager...

Maar ik weet dus niet hoe het bij de bengaal zit, en bij andere katten duurt het soms veel langer voor de groeispurt stopt en voor ze dan helemaal stoppen.
Een HTK is normaal rond zijn 2,5 jaar volgroeid, een Maine Coon maar op 4 jaar... En hoe dat met de bengaal zit... :eshifty:

De kans zit er wel in dat Buri een stukje groter gaat worden. Dat kan ook gewoon. Hoeveel weegt ze nu?
Ze kunnen dat zien (of dat wordt verteld) aan de grootte van de oren en de poten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: wanneer is een bengaal uitgegroeid & verwante vragen

Bericht door silfje »

ik heb ze even gewogen: buri is 3,6 kilo en florence 3,8
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wanneer is een bengaal uitgegroeid & verwante vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat is niet zo vreemd als daar nog wat bij komt. ;-)
Al is tussen 3,5 en 4 kg ook wel een mooi gewicht voor een slanke poes. Hangt er een beetje vanaf... :-)

Ja, sorry, veel meer kan ik daar ook niet over zeggen... :eshifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Wanneer is een Bengaal uitgegroeid?

Bericht door silfje »

bedankt voor je antwoorden
ik vind florence namelijk kleiner dan een hoop katten die ik op straat en bij vrienden zie
zij is 3 jaar
ze is sowieso ok hoor, maar ik hoop dat er een keer een bengaal expert mijn vraag kan beantwoorden
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wanneer is een Bengaal uitgegroeid?

Bericht door Adriana »

de bengaal expert - ben ik niet - zal je antwoorden dat dit heel verschillend per kat kan uitpakken en poezen blijven doorgaans wat kleiner.
hangt van erg veel factoren af hoe groot een dier uiteindelijk wordt.. van zijn ouders en voorouders.. kwestie van gewoon rustig afwachten..
mijn bengels blauwe rus zijn nu ruim anderhalf en ik heb nog niet de indruk dat ze zijn uitgegoeid en dat gaat in vlagen. ze zijn nu ruim 4 kg en de lijven zijn zo lang als dat van Enzo, de opperkater. vanaf kittentijd is dat heel erg onregelmatig gegaan, er was groot verschil tussen de broertjes van dezelfde ouders. Bolle was van jongs af tenger en veel kleiner dan zijn broer en als je ze nu ziet dan heeft Bolle het vrijwel helemaal ingehaald.
zijn broer is inmiddels vanzelf afgeslankt en het is juist Bolle, die nu steviger/beetje voller oogt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Wanneer is een Bengaal uitgegroeid?

Bericht door silfje »

Ik heb het idee dat ze na ongeveer 1,5 jaar was uitgegroeid. Uiteindelijk is ze een stukje groter dan Florence geworden.
Alles gaat goed met Buri en Florence :)
Plaats reactie