Wat betekend EK?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Wat betekend EK?

Bericht door marline91 »

Hallo
mijn kat heeft een boekje, zoals je dat bij de meeste katten hebt, waarin staat kenmerken, dierenarts afspraken, uhh en of het gesterriliseert is en wanneer het geboren is..
nou staat er bij mij bij ras: EK
weet iemand wat dat betekend?
groetjes

p.s. misschien ben ik niet bij de goeie categorie om deze vraag te stellen, maar eigelijk weet ik niet zo goed waar het wel bij hoort, en ik vraag het dan toch liever op dit forum dan op een wild vreemd forum.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat betekend EK?

Bericht door Adriana »

dat staat voor Europees korthaar en in België en Nederland wordt daarmee het overgrote merendeel van onze grote katzenfamilie, niet behorend bij een specifiek ras, aangeduid.
maar Europees korthaar komt ook wel degelijk als een apart ras voor om het ingewikkeld te maken..!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_korthaar

dat is een zelfde aanduiding als Russisch Blauw, wat bijvoorbeeld bij Enzo in zijn boekje staat. en dat laatste staat er alleen in als-ie dat voor 100% is.
verder is dat niet zo belangrijk, maar sommige rassen zijn erg vatbaar voor sommige kwalen en daarom is het handig als dan het ras erbij staat.

enne, je kunt toch gewoon alle vragen stellen? er is altijd wel iemand die het weet of je door verwijst..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Wat betekend EK?

Bericht door marline91 »

hey bedankt voor je antwoord, Nou weet ik wat ze bedoelen, ook al is het nog steeds ingewikkeld haha.
mijn poezewoes heeft wel een neusje als britse korthaar, maar is een lapje.. dus hahaha
ingewikkeld allemaal zeg.
maar ras maakt eigelijk niet zoveel uit.

ik vraag ook alles wel zo'n beetje in dit forum, maar ik wist niet of ik in de juiste categorie zat,
ik had ook al even op google gekeken wat EK betekende met katterassen, maar kreeg ondanks ik kattenras erbij gezet had toch voetbal in beeld :lol:
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat betekend EK?

Bericht door pearlsofpassion »

Ze heeft een neusje als een brit?
Dus zo heel plat dan?
Dat lapjespatroon wil niets zeggen. Bowie van BillyJean is een raszuivere brit, maar ze is ook een lapje. Heel mooi-tje trouwens! ;-)

Maar EK wil inderdaad europese korthaar zeggen en dat is wat ze in vele asielen tegen een HTK (huis-tuin en keuken kat) zeggen, hoewel dat dus eigenlijk niet klopt. Het komt er dan gewoon op neer dat ze niet weten wat voor kat het is en of het een kruising of dergelijke is of niet.
Dat is dan ook eerlijker dan gewoon er een gok naar slaan wat er ook in vele asielen gedaan wordt (vb kruising Maine Coon op elke langharig kat kleven :roll: , wat dus echt niet klopt).
In den regel is elke kat waarvan geen stamboom aanwezig is een HTK omdat zijn raszuiverheid nu eenmaal niet bewezen kan worden...

Maar heel eerlijk: als je kat echt zo'n platte snoet heeft zal er wel iets van brit of pers (of exotic, kortharige pers) in haar relatief nabije voorouders zitten. Niet dat dat er iets toe doet natuurlijk, ze is gewoon wie ze is, en weten zal je het nooit. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Wat betekend EK?

Bericht door marline91 »

Bedankt voor de reactie, ik heb met moeite een fototje toegevoegt van manja - zie avatar :P
ik vind tenminste dat ze wel aardig een plat neusje heeft.. vind je niet?
nou hebben wel meerdere katten platte neusjes. maar geeft ook niks, ras of niet, ik blijf toch wel van dr houden :D
ze heeft in ieder geval wel een mooi lapjes patroontje, vind ik :D

groetjes

ps de foto is van een site van het asiel waar ik haar weg heb, vandaar dat er onder in: ik heb baas staat.. mijn eigen foto's waren te groot :( voor als avatar.
en ik weet ook nietzo hoe je de grote moet veranderen dus ja.. dan maar zo.. maar dat is dus manja mijn lieve poekie :D
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat betekend EK?

Bericht door pearlsofpassion »

Mooie poes.
Maar dat is absoluut geen platte snoet zoals van een brit hoor! ;-)
Nee, dat is een heel normaal kattenneusje voor een poesje.
Geen lange neus zoals een oosters type, maar gewoon een typisch HTK-neusje.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Wat betekend EK?

Bericht door marline91 »

haha oke weet ik dat ook :D bedankt
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Plaats reactie