Waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door marline91 »

Hallo
ik wil misschien over een paar weken een katje kopen, maar weet iemand een katte soort die wel wat zwart wit is, maar die niet zo mini blijven.. ik hou van wat mollige katten, niet van die katten die lijken alsof ze zo om kunnen vallen.
is er een aparte soort kat die zwart wittig is, of iets dergelijks die gewoon wat groter en dikker worden?
heeft iemand een idee.
en dan niet door teveel voeren dik word, maar gewoon als soort gewoon wat dikker is? :grin:
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door pearlsofpassion »

Een brits korthaar is vrij fors, je kan die vast wel in zwart-wit vinden.
Maar voor een raskat betaal je 500-600 euro...

Maar dat zwart-witte katten kleiner blijven heb ik nooit van gehoord hoor...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door marline91 »

oke.. nouja,.. ik zie heel vaak katten zwart met wit. die wat klein blijven,, van die mini katten, misschien omdat ze teveel kikkers eten, blijven ze ook mager, (heb ik gehoort)
of ja misschien zijn het gewoon minder eters.. ik heb geen idee. daarom vroeg ik hetmij ook af.. maar een britse korthaar, echt ras.. die zijn inderdaad een beetje te prijzig.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, ofwel heb je een raskat, ofwel een HTK. Dus geen 'soorten'...

Ik denk echt niet dat de vorm van de kat met de kleur gerelateerd is. En dat ze kikkers eten ook niet met de kleur, eerder hoe ze opgroeien. Dat katten die kikkers eten, vooral in de zomer dan wat magerder staan, kan wel kloppen.
Als kitten kan je misschien ook wel al wat bouw zien, maar echt duidelijk zal dat pas worden vanaf een maand of 4-5.
Langharige katten lijken natuurlijk ook steeds wat voller, maar zijn dat niet noodzakelijk.

Weet wel dat een kat eigenlijk dun hoort te zijn. Om een gezonde bouw te hebben...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door marline91 »

ja ik bedoelde ook niet dik van het eten, want dat vind ik ook zo zielig, hoe sommige mensen hun katten vol proppen.
zwart en wit kleed wel af :D
misschien is het dan gewoon toeval dat sommige katten wat dun blijven, maar ik dacht altijd dat er verschillende soorten zwart en wit waren, dat zal dan wel niet :P
ik geef netzoveel om dunnere katjes hoor:)
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door nellebel »

waaaahhhaaaaa zwart wit kleed af. die vind ik goed. ik snap wat je bedoeld. je wilt een lekker grote forse kat. mijn flippie zwart wit is ook een ielig katje. van bouw dan. als je naar het asiel gaat kun je het wel al zien, of je moet een kitten wllen. volgens mij wordt een kater sowieso vaak wat groter en grover. heb ooit gehoord dat je het aan zijn oren kunt zien. onze sjefke had oren, daar kon je de oceaan mee overzeilen, het zou een flink grote kater zijn geworden. (helaas is hij overleden) maar als ik azg wat hij was gegroeid in die paar maanden kon ik het best geloven dat hij een flink mannetje zou zijn geworden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door Anne_Zwarts »

Bij ittens kun je kijken hoe groot de ouders zijn, dan krijg je een goed beeld. Maar niet alle asielkittens zijn met hun moeder binnen gekomen, dus dat is lastig.
Romy van mijn avatar is met haar 5,7kg wel aan de dikke kant, maar als die minder dan 5kg zou wegen zou ze vel over been zijn.
Een voorbeeld van dat zwartwitte katten niet altijd klein blijven.

Oh ja, ga liever af op karakter dan uiterlijk, ik was ook op zoek naar een tijger of roodwitte, en Romy kwam op mijn pad. Super lief beest, heb er totaal geen spijt van!
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Cerna

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door Cerna »

Onze Cochi woog in zijn topjaren bijna 10 kilo! Zwart-wit, grof in de botten, hoog op de poten. Misschien iets te zwaar, maar toch vooral spieren. Nu is hij 16+ en weegt nog steeds 7 kilo.
Ze zijn er dus wel.

Wanneer je persé een grotere kat wilt, moet je gaan speuren in diverse asiels. Bij een kitten van een maand of vier kun je al wel aan de bouw en dikte van de poten zien of het een grote kat wordt. En een kater wordt sowieso groter dan een poes.
Of kijken op [verwijderd].nl bij herplaatsingen. Misschien dat je daar een Maine Coon kunt treffen; die zijn er ook in zwart-wit en worden lekker groot. Herplaatsers zijn ook niet zo duur als raskittens.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door jennli »

Onze zwart-witte is ook niet klein, maar wel rank. Hij is ook erg actief, waardoor hij niet snel dik wordt. Hij weegt desondanks toch 4,7 kg. Je kunt beter naar een breed gebouwde kat kijken, zoals onze Pjotr, maar dan een zwart-witte, dan een mollige kat. Katten met overgewicht hebben ook meer gezondheidsrisico's.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door marline91 »

@ nellebel
ik wil inderdaad graag een kitten, zonde dat ie is overleden

@ Anne_Zwarts
als ik een lief katje zou ontmoeten in een asiel en hij is slank, dan zou ik hem ook wel nemen,
want met het innerlijk kun je altijd wat meer :)
maar hou liever van wat forse katten zoals ik al zei

@ Cerna
een kater word wel vaak groter dan een poes..maar soms niet, ik heb ook eens een kater gezien die paste 2 keer in de gemiddelde grote van een poes, zag er wel gek uit

@ jennli
ik bedoelde met mollig eigelijk ook een forse kat, alleen een beetje anders verwoord
ikwil denk ik ook wel een actieve kat, dus echt een vetzak moet het ook maar niet worden haha

maar ik kies toch voor kitten en inderdaad ik hoop dat je het aan de oren of poten ziet ofzo,
en dat ie lief is natuurlijk, alleen ik hoopte naar een speciale soort zodat ik zo even 1 2 3 kon speuren.. maar raskatten zijn natuurlijk wel gloeiend duur.. maarja als je zo'n dure kat hebt is het ook maar de vraag of anderen hem niet stelen.
ik vind main coons echt geweldig mooie katten en ragdoll ook
nou vind ik veel katten mooi hoor, behalve met die platte neuzen, alsof ze tegen de deur zijn aangelopen. haha
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door Mirjam86 »

Aan de moeder kan je meestal wel zien hoe groot ze ongeveer worden.
Veel kittens uit het asiel zitten daar echter zonder moeder.
Het is denk ik een kwestie van afwachten. Weet je al of je er 1 of 2 neemt?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door marline91 »

ik denk 2, allebei mannetjes..
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door nellebel »

hahaha zul je zien, kom je met 2 kleine poesjes thuis. ik wist ook wat ik wilde quauiterlijk, kwam met totaal iets anders thuis. maar ja, ze had mijn hart al gestolen hoor (ik ging voor een dikke rode kater, kwam thuis met een piepklein poesje met groeiachterstand thuis)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door Mirjam86 »

Leuk! De voorpret is al leuk hè? Je moet ze dan wel op tijd laten castreren, zodat ze niet met elkaar gaan vechten..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: waarom blijven de meeste zwart witte katten zo klein?

Bericht door marline91 »

haha ja castreren of steriliseren als het al 2 vrouwtjes worden haha. ik denk tog dat ik 2 mannetjes wil, maar ja als je gaat kijken bij zo'n asiel weetje maar nooit wat voor lieve oogjes je allemaal aankijken haha, ik kijk ook wel eens op de site, ikzoekbaas.nl
heel veel katten en kittens, daar zat ook een kitten op, dat was zo'n dropje, haar naam was dan ook dropje en ja het was een zij, of is een zij..
zag er zo lief uit.. dus inderdaad. je weet maar nooitmet wat je thuis komt haha
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Plaats reactie