Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
maanvlinder
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2011 17:00
Locatie: Spijkenisse

Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door maanvlinder »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me aangemeld omdat ik erg benieuwd ben wat jullie denken van mijn kater Luna.
3 jaar geleden hebben me moeder en ik hem opgehaald toen we een advertentie zagen op marktplaats.. hij zag er zo zielig uit.. Toen we hem haalden had hij niet zoveel haar en was vrij mager.
Nu inmiddels drie jaar later is hij helemaal opgebloeid en erg langharig.. ben erg benieuwd of jullie een ras in hem herkennen.
Alvast bedankt voor degene die me willen helpen!

Groetjes Cindy & Luna

P.s. hier een paar foto's van hem!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
When nothing goes right...
Go left.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door castratenkoor »

Is zo moeilijk te zeggen, heb je een stamboom? Zo nee dan is het geen officiële raskat. Tegenwoordig worden allerlei langhaar-rassen vrolijk door elkaar gefokt, de logica daarvaan ontgaat me. Zou best kunnen dat jouw kater b.v. een main coone gekruist met een noorse boskat is of zo. Maar zou ook maar zo dat hij afstamt van papierloze raskatten wel van hetzelfde ras.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
eigenlijk is het niet goed te zien en het is handiger om foto's te hebben als hij staat, van voor en zijkant en staart zodat ook te zien is hoe hoog op de poten en paar duidelijke foto's van zijn koppetje. maar, is dat belangrijk?
het droevige is dat-ie van marktplaats komt en gelukkig voor hem hebben jullie hem verzorgd zodat ie kon herstellen en verder uit kon groeien. en gelukkig voor jullie is het blijkbaar geen brekebeen, wat bij marktplaatskatten vaak voorkomt.
maar is het belangrijk dat er 'ras' in zou kunnen zitten? t lijkt me een bonte verzameling van allerlei kruisingen. gelukkig gaan jullie beide katzels erg goed met elkaar om en dat is altijd plezierig en ik hoop dat je nog lang van hem zult genieten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
maanvlinder
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2011 17:00
Locatie: Spijkenisse

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door maanvlinder »

@ castratenkoor

Dankjewel! Sowieso heb ik geen papieren, maar ik was gewoon nieuwsgierig omdat ik het van anderen vaak hoor dat hij op een Maine Coon lijkt.. Vandaar :)

@ Adriana

Bedankt! Ik zal straks wat foto's maken staand van voren en zijkant. Dat vind hij toch wel leuk, modelletje in spe haha.
Nee het is totaal niet belangrijk, behalve dan om karakteristieken te vergelijken. Ik heb nu 3 katten, 2 gecastreerde mannetjes en 1 poesje zoals je op de foto ziet.. de zwarte.. En ik hou van hun allemaal heel erg veel. Ik ben allang blij dat het zo goed gaat met zn allen zo saampjes.
Ik wist dat zoiets gevraagd ging worden, maar nogmaals puur uit nieuwsgierigheid en info opzoeken over karakter, verzorging etc.
Wat betreft zijn gezondheid, zijn we inderdaad erg blij dat t inmiddels zo goed gaat met hem.
Maar goed nieuwsgierigheid kan nooit kwaad toch ;).

Bedankt in ieder geval voor de reacties!
When nothing goes right...
Go left.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind niet dat er Maine Coon inzit. Zijn neus is korter en hij is minder statisch, als je begrijpt wat ik daarmee wil zeggen...
Maar het is het meest voorkomende langharig ras, dus iedereen denk onmiddelijk daaraan en de kans is dan wel het grootst.
Ik vind dat zijn blik erg op mijn Luis lijkt, maar dat is een gewone HTK waarvan ik vermoed dat er een langharig ras in de voorouders zit...

Bij jouw kat weet ik het echt niet, kan echt vanalles zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Adriana »

k kan eerlijk gezegd niet zien dat zijn neus zo kort is, valt dacht ik reuze mee en ik zie verder ook weinig pers in zijn gezicht. hij lijkt me een lief europees korthaar gezichtje te hebben en
wat valerie met statisch bedoelt kan ze missch nog even toelichten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, gewoon.
Een Maine Coon heeft echt zo iets ernstig in zijn gezicht en houding. Iets gewichtigs. Ook als ze rechtop zitten (dat kan ik hier natuurlijk niet vergelijken) dan lijken ze zo trots en ja, statisch... :-)
Dat zie ik er toch in. En dat vind ik hier niet terug.
Kijk maar naar Pippin, iets helemaal anders toch?


Ik wil het ook wel graag weten, want het kan misschien aan mij liggen, maar ik vind hem echt wel op Luis lijken.
Ik heb waarschijnlijk wel geen foto die dat echt duidelijk maakt, maar ik herken er erg veel in. Ik heb de indruk dat zijn oogjes nu ook minder dicht op elkaar lijken te staan dan toen hij kitten was. Luis dan...
Maar ik heb voornamelijk kitten-foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier is hij echt nog heel jong, en kijkt hij dus nog heel anders...
Afbeelding

Nee, de foto's zijn niet zo duidelijk, maar goed, ik vind dat Luis ook vaak zo kijkt als deze kater. Dan moet je mij maar geloven. :lol:

Ben je nog niets meer vooruit, want ik weet ook niet wat Luis voor bloed door zijn aderen heeft lopen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 19 jul 2011 19:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Adriana »

valerie, je bedoelt 'statig', hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door pearlsofpassion »

:lol: ahja... :oops:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door BillyJean »

een statische kat is natuurlijk ook leuk om te zien :edance:
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Adriana »

en en heel veel makkelijker om te fotograferen. net weer geprobeerd met bengels om mooie portretten te maken maar zij hadden duidelijk een andere agenda, dus boys, graag een beetje statisch ja..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door castratenkoor »

Daar mankeert het bij Rik ook aan. De ladingen foto's met een uit beeld verdwijnenende kont.......weinig statisch dat zwarte geval.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Catfish »

Even een foto van mijn 'statische' (die houden we erin :lol: ) Maine Coon opzoeken.
Afbeelding

En deze is dan weer wat minder... euh... statisch.
Afbeelding
Sorry, geintje...........

Jouw kat heeft wel iets van hem weg, zoals alle langharige katten denk ik.
Zoals al eerder werd geschreven word er zo veel gerommeld met langharige katten, en dan vooral met Maine Coons en Noorse Boskatten. Het enige verschil tussen hen (uiterlijk) is de vorm van hun kop. Dus wat er in jouw kat zit kom je waarschijnlijk nooit achter. Waarschijnlijk een mix van van alles en HTK.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Seetje1980 »

Hey Cindy,

Wat een knapperds op de foto!!!! Ik snap dat je nieuwsgierig bent, ben ik namelijk ook!
Ik heb ook een langhaar en dan ben je toch benieuwd wat voor een mixje/ras je hebt ivm de karaktereigenschappen en zo. Ik ben dat jij de zelfde mix hebt als ik zo aan de vachtstructuur en het hoofdje te zien. Als ik de foto's van catfish bekijk heeft die poezel toch een smaller langer gezichtje. En die van ons een beetje breder bekje. Hoewel die van jou heeft een redelijk "breed" neusje ik bedoel de bovenkant dat je ogen wat verder uit elkaar staan net als bij de coon van catfish. Bij ons meisje staan de oogjes weer dichter bij elkaar (zie div foto's in seetjes album). Ik denk dat die van mij meer Noor is als ik naar het karakter kijk, dus zou die van jou ook best kunnen zijn i.c.m. htk net als die van mij. Kan ook nog goed zijn dat beide ouders htk waren maar voorouders langhaar was bij mijn oude kat ook. Dan komt er in ene keer een gen om de hoek wat generaties lang uitbleef. Kan ook nog goed zijn dat het coon, noor en htk door elkaar is of ver weg nog persisch. Je weet t nooit haha.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Ilone »

Hoi hoi, Ik denk dat het een beetje net als mijn Pluis is.
Dat vader of moeder ergens ver weg afstamt van misschien een Maine Coon, en gedekt is/heeft met een HTK. Kijk maar eens in mijn album.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie