Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door helskinky »

Wat is jouw kater een mooierd!
Mijn Mio is wss ook een kruising en zelf heb ik het idee dat er iets van een Noorse boskat inzit dit omdat Mio in de winter een "baard" had en die in de zomer een stuk minder groot(vol) is. Ik had gelezen dat Maine Coons niet hun kraag verliezen. Schouders zijn wel weer kortharig en dat hoort weer bij een Maine coon dus helemaal zeker weet ik het ook niet...?
Ook heeft jou kat een beetje dezelfde oogopslag als Mio.

Afbeelding
Hier kijkt Mio heeeeel statisch (haha)
Leuk handig linkje http://www.noorseboskatten.net/informat ... vsCoon.htm
Cerna

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Cerna »

Ik denk eerder aan een Ragdoll; de snoet is te breed voor een Maine Coon en Noorse Boskatten heb je volgens mij alleen in de natuurlijke kleuren.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Zuri »

Ik denk dat het een mengelmoesje is. Ik kan niet 1 ras noemen waar hij heel erg op lijkt. Ik zou zeggen een beetje Ragdoll/ Noorse boskat/ rasloos. Maine Coon in ieder geval niet. Die hebben een hele aparte kop (brede en lange snoet) en dat heeft deze niet.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Adriana »

wat is dat toch voor iets raars met 'ras'katten...?

je hebt niet een raskat maar je hebt gekozen voor een bepaald ras om het uiterlijk of het karakter of beide of nog een andere heel specifiek aspect.
dan kom je dus niet uit bij een raskat maar bij een bengaal of een birmaan of een noorse boskat of een britten-beertje. en die hebben allemaal 'eigen' eigenschappen en een bepaald uiterlijk of bepaalde kleur of vachtvorm.
en als je geen apen in je huis wilt hebben, dan kies je bv dus niet voor blauwe rusjes..... hihi!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Zuri »

Ja het blijft een vreemd fenomeen, dit soort topics. Ik heb geen raskatten, ik heb Birmanen. En als je een kat hebt die een andere vacht of lichaamsbouw heeft dan 'gewone' katten, dan is dat niet daarmee een 'raskat'. In principe is (wat mij betreft) alleen een kat met een stamboom van een rasvereninging een raskat. Al het andere zijn kruisingen. Vragen als "wat voor ras is mijn kat" kun je standaard beantwoorden met; "Geen, maar dat maakt hem niet minder leuk".
Een kat van een bepaald ras koop je omdat je verliefd bent op het uiterlijk / karakter van een bepaald ras. Al zullen er genoeg mensen zijn die een 'raskat' willen hebben om wat anders te hebben dan de buren...

En die laatste opmerking Adriana, hahaha. Ja inderdaad blauwe russen zijn geen raskatten; dat zijn ras-apen! Hahahaha
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik ben het ermee eens dat het pas een officiële kat van een ras is met een stamboom. Maar dat maakt een kat die uit twee Maine Coon's geboren is niet minder Maine Coon omdat zijn tweede eigenaar toevallig die stamboom niet heeft of dat zijn fokker er geen heeft aangevraagd...
De kat blijft hetzelfde, en is mijn ogen dan wel een Maine Coon. Alleen zal hij dat nooit officieel zijn en kan het niet bewezen worden.

Ik begrijp wel dat je op zoek bent naar de oorsprong van je kat, en of er misschien een ras in zit. Als je een kat met stamboom hebt, weet je dat en kan je dat misschien minder goed begrijpen, maar als je anders een kat hebt die ietsje specialer aandoet, zoek je toch waar het vandaan zou kunnen komen?
Niet omdat hem dat leuker of waardevoller maakt, maar gewoon om het te weten...
Een beetje zoals adel... Als je grootvader baron was geweest, zou je het ook leuk vinden dat te weten...
Los daarvan, valt het ras zeker niet altijd te achterhalen, en dan is dat ook maar zo. Maar stel dat je wel een vermoeden krijgt, is dat wel leuk. En het zoeken is ook leuk.
Ik denk ook dat Luis een langharig ras in zijn aderen heeft, maar hoe dichtbij en welk, dat weet ik niet... Ik heb er ook achter gezocht en niet gevonden, welja... Dan geloof ik maar zelf iets :lol:
Weten zal ik het toch nooit. En speciaal was hij toch al ;-)

Verder komen Noorse Boskatten wel in kleuren met wit voor hoor. Dus rood-wit kan perfect. Als je op de site's met aangeboden raskittens kijkt, kom je die wel tegen...
Maine Coon's ook trouwens. Maar ik zie hier ook echt geen Maine Coon in. Ragdoll ook niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Adriana »

maar daar ging het dacht ik niet helemaal om.
je kiest voor het karakter van een siamees of de langharige vacht van een pers of noem maar op.
hier wordt weer zoals zo vaak eigenlijk zo anoniem over raskatten geschreven en dat lijkt me een beetje onzin, met andere woorden ik wil alleen een raskat en welk ras... ach.. we zien wel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Pocahontas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2011 13:32

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Pocahontas »

Allereerst, het is een hele mooie kat. Geen stamboom , is geen raskat. Je had ook een foto van zijn profiel moeten plaatsen. De neus is best belangrijk. Geen Noorse boskat (die hoort een recht profiel te hebben) geen Maine Coon, de neus (met dip, is ietwat kort, kleine oren). Lijkt wel een Neva Masquerade, met de nadruk op LIJKT.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door castratenkoor »

Ik begrijp wat je bedoelt Adriana. Het is niet dat er twee soorten katten zijn raskatten en HTK's.
Vergelijk een briot eens met een siamees, dat is een werled van verschil, qua karakter en qua uiterlijk.
Raskat = raskat is een vlieger die ook in mijn ogen niet opgaat.

En wat me opvalt is dat mensen bij langhaar katten koste wat het kost er een ras in willen zien.
Is meestal mengelmoes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door pearlsofpassion »

Aja Adriana, dat vind ik ook!

Als je niet speciaal voor een bepaald ras kiest omwille van een bepaald kenmerk, maar gewoon om het even welk ras wil, dan kies je niet voor een ras, maar gewoon voor een speciale kat. En daarvoor hoeft het toch geen raskat te zijn...
Als je vb gewoon een langhaartje wil, ga dan naar het asiel en kijk een beetje rond en daar vind je ook langharige katten zonder ras. Of haal je een kruising...
Dan is het inderdaad gewoon voor het langhaar, en niet voor een verder geheel van kenmerken dat een ras vormt.
Maar ook als je kruisingen haalt is het toch gewoon leuk om te weten wat er nu juist allemaal in zit? Dat kan ik wel volgen...
Maar dat is dan eerder achteraf, niet op voorhand. Niemand zegt: ik wil die kruising, van die 2 rassen, want dan weet je niet wat je in huis haalt. Welke combinatie van raskenmerken er dan gaan uitkomen. Als je dat wil, dan kies je (meestal toch) voor een volledig ras...

Maar ik kan wel volgen dat als je een kruising Maine Coonx Boskat of Sibeer tegenkomt, dat wel leuk lijkt... Ik zou dat wel leuk vinden. En dan kan me dat inderdaad niet echt schelen van welke rassen dat samengesteld is en kies ik niet bewust voor een ras.
Als ik ooit echt voor een ras zou kiezen, dan is het een ragdoll. En inderdaad om het geheel van raskenmerken. Maar het kan goed zijn dat ik ook genoegen zou nemen met een kruising... Al denk ik dat niet... Als ik echt voor een ras zou kiezen, dan maar direct helemaal. Zeker omdat er niets ongezonds aan is zoals vb een korte neus.

Dinie, dat vind ik ook.
En dat langhaartjes altijd een ras moeten zijn... Tja, ze zijn langharig, daar stopt het...
Net zoals Rik en Snoopy iet of wat oosters zijn. Einde verhaal...
Maar jij hebt ook twee kruisingen. Bob deels blauwe rus en Teun deels ragdoll. Bij Teun weet je het, en bij Bob is het duidelijk. Dat vind je toch ook leuk om te weten, zou ik denken? Gewoon leuk...
Maar dat maakt ze niet zoveel specialer als vb Sjaak die zo mooi lichtgrijs is, wat je ook niet zo vaak ziet... Of Bram en Luis met hun oogjes erg dicht bij elkaar... Dat is gewoon speciaal, iets dat niet alle katten hebben, net zoals kruisingen, alleen weten we hierbij niet waar het vandaan komt. En ik zou dat wel willen weten ja, als ik zou kunnen. Komt wss niet eens van een ras, anders had ik het wel al gevonden. Maar ik had het wel leuk gevonden, daar een idee van te hebben...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door helskinky »

Ik hoef er helemaal geen raskat in te zien, ik heb eens een kat uit het asiel gehaadl, een htk, omdat ik het een poepie vond en het klikte. Mio hebben we via marktplaats omdat er op dat moment geen klik was met asielkatten. Mio had die klik en mijn dochters waren weg van hem, dus kozen we Mio en dat er geclaimed werd dat het een kruising Maine Coon was,prima. Maar dat maakt voor mijn niets uit al was het een kruising olifant. Alleen zou je wel willen weten wat voor een soort er dan in zit, en niet om er mee te pochen of trots te zeggen het is een kruising Maine Coon.
Het lijkt me wel leuk om het te weten, omdat je bepaalde dingen ziet qua vacht of gedrag. En dat is puur nieuwsgierigheid.
Al was ie kaal,maar dan zou ik wel weer willen weten met welke kale soort ie gekruisd is (^^)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door pearlsofpassion »

Voila ze, Helsinky, dat begrijp ik volledig! ;-)
Maar jij probeert er natuurlijk ook geen volledig raszuivere in te zien, en dat doen er wel veel wel natuurlijk... :eshifty:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door lieke81 »

Je hebt allemaal een raskat als je wilt... Ik heb assémmérs ,spreek uit op z'n Frans, klinkt heel chique en een hoop mensen denken serieus dat het een ras is...
Er staat als je goed leest gewoon as emmer :P
(en onze dierenarts schreef Europese korthaar, terwijl dat volgens mij een heel ander ras is als een HTK)
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door Mirjam86 »

Ja doen ze hier ook standaard met HTK. Beetje vreemd, want een Europese korthaar daar krijg je toch ook een stamboom bij?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Is mijn kater een raskat of vergis ik me?

Bericht door lieke81 »

Ja dat dacht ik ook, zei er maar niks van, en dacht bij mezelf dat het toch echt geen Europese kortharen zijn. Misschien dat het voor de DA makkelijker is? Al kan de afkorting HTK wat mij betreft ook best in het paspoort...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Plaats reactie