Zuivere raskat of niet?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Zuivere raskat of niet?

Bericht door BillyJean »

Bowie heeft een heel andere vacht als Fayline, en ook de vorm van haar koppie is anders, platter.
Nu bekeek ik gister haar stamboom eens, en nu zie ik dat Bowie's overgrootvader een Pers was, een langharige Pers, de ouders van deze pers waren ook langharige persen

Ik vind dat raar, je hebt dus een Brits korthaar (overgrootvader) en die laat je dekken door een langharige pers. En dat kind ( grootvader van Bowie) staat dan weer als brits korthaar op de stamboom.
Waarom is het dan weer een Brits korthaar en niet bv een Pers

Het is dan toch niet meer raszuiver????
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door Adriana »

wat raar dat Felikat of een andere instantie hiervoor een stamboom heeft afgegeven.
en nog gekker dat er langharige pers wordt ingekruisd. met alle griezels van perzen-genen daarbij... en dat zou kunnen verklaren waarom Bowie een platter gezicht heeft en inderdaad, eigenlijk een beetje perzen-achtig... en zo anders dan Fay line.. en dan zal die hoogst bijzondere kleur daar ook wel vandaag komen, oei.. rare onverantwoordelijke fokker.. denk ik ...
eigenlijk zou je dat aan de instantie moeten vragen, die de stamboom heeft afgegeven..

en ik ben het met je eens, hoezo raszuiver en welk ratjetoe ras dan...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof dat het ras van de brits korthaar ontstaan is door het inkruisen met perzen. Vandaar hun korte neuzen.
Misschien dat het daarom toegestaan is? Waarschijnlijk moet een bepaald percentage van bepaald rassen'bloed' aanwezig zijn... Ken er ook het fijne echt niet van.

Pers is al een heel oud ras en volgens mij wordt daar niet aan inkruisen gedaan, maar het heeft wel heel veel bloed gegeven aan andere, jongere rassen.
Alle rassen met platte neuzen zullen wel perzenbloed hebben.

Je kan de oorsprong van het brits korthaar ras opzoeken, misschien wordt je daar wat wijzer van...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door castratenkoor »

Er worden inderdaad vaker perzen doorheen gekruis bij britjes. Om de snuit platter te krijgen.
Iets waar ik een groot tegenstander van ben.

Zo wordt er bij blauwe russen ook nog wel eens wat doorheen gekruist, om het model ranker te krijgen en om de kleur blauwer te krijgen.
Hierdoor ontstaat heel soms nog wel eens de verrassing dat er opeens een blue - point in een nest zit.
Er zijn zelf fokkers interessant met kleuren aan het testen. Witte en zwarte is al heel gewoon, maar er zijn zelfs wel blauw/creme russen gefokt.
Bij witte komen veel gezondheidsproblemen voor, o.a. doofheid, maar ook andere afwijkingen.
Ik vind ze heel mooi, maar ik begin er toch niet aan.
Er gaan ook wel eens hele nesten verloren, die worden licht geboren en worden dan steeds donkerder. Dat heeft een naam, waar ik nu even niet op kom. Waarom ze dan niet levensvatbaar zijn weet ik niet.

Gegoochel met kleur en bouw heb ik weinig op tegen (al staat de raszuiverheid ter betwisting natuurlijk) - expres zo plat mogelijke snuiten ben ik wel zwaar op tegen. Is slecht voor de gezondheid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door BillyJean »

Voor zover ik nu heb gelezen: de Brits Langhaar is ontstaan door een korthaar te kruisen met een pers. De Brits langhaar is nog niet erkend en is een Brits korthaar met halflange vacht.
De pers is gebruikt bij de kortharen om het soort ronder te maken en meer kleurvariëteiten. Ze worden dus bewust "ingekruist".
Blijf het toch wel raar vinden, om zomaar een ander ras er in te kruisen voor een plattere kop, of een leuk kleurtje....
Klint eigenlijk een beetje eng....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door Adriana »

tja, maar ja, het enige dat je nu kunt doen is de gezondheid van Bowie nauwlettend in de gaten houden en denk ik vooral de nierwaardes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door BillyJean »

Ja. daar krijg ik inderdaad ook mee te maken Ik ben dol op mijn poezenbeesten maar , ondanks het feit dat het dus normaal is, om zo het ras te "verbeteren" ( het is maar wat je verbeteren vindt) vind ik het gewoon raar dat dit soort dingen wordt gedaan. Als Ank belt, wil ik er wel eens over praten, wat hier nu haar gedachten over zijn.
Stel: ze wilden een poes fokken die deze speciale kleuren heeft , cinnemon tortie white, en je zoekt dus een dekkater die cinnamon-drager is. Dan doet het er blijkbaar niet toe , of je een dekkater vindt, die van persen afstamt . Ik heb wel gelezen, dat Brit x Pers = Brit en Pers x Brit = Brit. De pers is dan toch ondergeschikt...

Bowie is onvruchtbaar gebleken, zou de natuur dan toch zelf ingrijpen ??
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door pearlsofpassion »

:-)
Ik moet even lachen om je laatste zin.
Katten van verschillende rassen zijn nog steeds allemaal katten. Dus die onvruchtbaarheid heeft er helemaal niets mee te maken. Rassen is meestal iets dat door de mens geinduceerd is, als je de natuur zijn gang laat gaan zijn het allemaal HTK's. Ale, hier dan toch, sommige langharige rassen zijn ontstaan in koude gebieden en daar een aanpassing aan enz... ;-)
alleszins, er iets niets mis met kruisen van rassen, ik ben er zelfs voor voor de kat zelf, maar dan niet met perzen natuurlijk. Daar krijg je een ongezondere kat mee ipv gezonder... Als je zuivere rassen wil, dan heb je natuurlijk andere prioriteiten...
Al zou ik nu wel niet te veel zorgen gaan maken. Alle britjes hebben korte neuzen, dat weet je als je zo'n kat koopt. Dat beetje dat Bowie's neus korter is, maakt waarschijnlijk niet zo erg veel verschil.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door BillyJean »

Wat is dat Valerie , zit je me aan de andere kant van het scherm een beetje uit te lachen... :lol: :lol: :lol: Had gewoon ff een rare gedachtenkronkel, maar een kat is een kat is een kat...lekker slim van me...

Ik lig nu echt niet wakker hiervan hoor, ik vond het alleen zo vreemd
Op de achterkant van de stamboom staat:
stamboom op lijn: experimenteel 3e generatie Perzich Langhaar, opgebouwd uit Duitse en Nederlandse Lijnen
.
Er staan 30 voorouders op de stamboom, waarvan er bij 21 staat : exp in de 1e , 2e of 3e generatie.
Ik heb dus gewoon een experimentje in huis, maar dan wel een geslaagde want ze is superlief

( Bowie draait zich nog maar eens om en snurkt lekker verder.... :ewhistle: )
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zuivere raskat of niet?

Bericht door nellebel »

bowie, je bent het levende bewijs dat het experiment is geslaags. in ieder geval op knuffelbaarheid en de looks. en lief ben je natuurlij kook.
laatst op marktplaats zitten neuzen uit nieuwsgierigheid. worden veel mixen aangeboden met stamboom. trouwens ook op kitten te koop.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie