Kattenshows in Nederland

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
BasilOfBakerStreet
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2011 20:21

Kattenshows in Nederland

Bericht door BasilOfBakerStreet »

hallo,

graag zou ik mijn katje (kruising) opwillen geven voor een katten show in de huisdierenklasse. Wel wil ik ik nl blijven, wat ik me afvraag is of er een webstie is die je laat zien waar en waneer er kattenshows in nederland zijn, want zelf kan ik het niet vinden.

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kattenshows in nederland

Bericht door Lovecat »

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenshows in nederland

Bericht door castratenkoor »

Waarom zou je met een HTK kat naar een show willen? De kat doe je er absoluut geen plezier mee.
Lang niet elke kat vindt het leuk, reizen erheen, de hele dag in een kooi, reizen terug.
Risico's op ziektes, kwaaltjes en zelfs ongedierte (ken ik serieus gevalletjes van).
Ik ken zelfs een drama van een kat in een bench die werd overreden met de auto van een andere shower, bij het inladen na afloop.

Persoonlijk zou ik mijn kat niet blootstellen aan al die stress als dat niet nodig is.
Bij cattery met raskatten kan ik het begrijpen, voor titels op de stambomen van nakomelingen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kattenshows in nederland

Bericht door Lovecat »

Voor HTK's is er ook een categorie, dus denk dat de ts daarvoor wil gaan.

Ik vind het voor raskatten net zo zielig, om de bovengenoemde redenen. Die titels kunnen ze ook wel op een andere manier gaan verwerven vind ik (inspecteur die bij cattery's aan huis gaat kijken bijv. meteen meer controle over hoe de cattery voor zijn katten zorgt)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenshows in nederland

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, voor de catteries snap ik het ook wel. Tenslotte ben je extra fier als de moeder van je kitten kampioen van de benelux is of zo.
Dat geeft toch een extra dimensie, en vooral naambekendheid!

Tenslotte is heel de raskweeksport toch ook op gericht om de 'mooiste' kat te verkrijgen? Daar gaat het toch eigenlijk helemaal om?


Maar met een HTK zou ik het inderdaad ook niet doen. Hij lijkt MIJ wel leuk, maar mijn kat zeker niet. En ik heb ook wel eentje waar iedereen spontaan weg van is en die altijd onmiddelijk thuis is ergens anders... Maar toch lijkt me dat geen goed idee.
Ik vind het gewoon zielig dat ze daar zolang stil moeten zitten en alle mensen komen ze dan keuren. En dan heb ik het er nog niet over als ze ze speciaal aankleden of zo...
Dat vind ik echt erg gewoon! Die katten kijken gewoon niet meer uit hun ogen maar zitten daar maar passief op de tafel, en dat hoort dan zo :shock:
Maar goed... eigen meningen natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kattenshows in nederland

Bericht door Lovecat »

Mja, ik vind het echt 3x niks, sorry.

Ik weet niet of ik trots zou zijn als mijn kat kampioen wordt omdat hij/zij zo doorgefokt is dat de gezondheid er onder lijdt, denk aan de Perzen met traanogen en ademhalingsproblemen.

De mooiste kat, tja, ik vind een kat geen voorwerp wat je tentoonstelt omdat je het zelf een leuke 'sport' vindt. Ik vind het walgelijk :-| maar goed daar gaat dit topic niet over, dus ik :eshhh:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenshows in nederland

Bericht door pearlsofpassion »

Nee voila.
Jij hebt om die reden dan ook geen cattery... ;-)

Maar goed. Misschien dat de topicstarter nog vragen heeft. Of zegt de gegeven link genoeg?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kattenshows in nederland

Bericht door MarjanR »

Ik had het met Moos makkelijk kunnen doen.
Die is gek op aandacht, heerlijk vind hij dat.
Maar de hele dag stil zitten? Wahahaha, nee. Dat had niet gelukt.
Maar ik denk dat ik best heel wat mensen op het verkeerde been had gezet met m'n kruizing-weet ik veel, als ik had gezegd dat het een Thai is :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenshows in Nederland

Bericht door Roos en Minousch »

Ik show met mijn katten en ik ben geen fokker, 2 katten vinden het niet leuk en daar show ik ook niet mee, maar met 1 wel, en die ligt gewoon de hele dag te slapen en te spelen, niets geen stress.
Je kunt gewoon met je htk gaan showen hoor, het is zelfs leuk dat er meer mensen met htk's willen gaan showen. Maar niet iedere kat vind het leuk, en het beste is om daar al heel jong mee te beginnen, maar je zou het altijd kunnen proberen.
let wel op de inentingen, want die moeten up to date zijn.
En sowen is gewoon leuk, of je nu fokker bent of liefhebber, als een kat relaxed is zie ik geen reden om het niet te doen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenshows in Nederland

Bericht door Roos en Minousch »

enne niet elke kat is doorgefokt hoor, dat is maar een fabeltje, je kan inderdaad te ver gaan met sommige rassen, maar dat zijn er gelukkig niet zoveel, en ik weet niet of jullie wel eens een show hebben gezien?? maar dat gaat toch heel anders als jullie denken hoor.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenshows in Nederland

Bericht door castratenkoor »

Roos en Minousch schreef:Ik show met mijn katten en ik ben geen fokker, 2 katten vinden het niet leuk en daar show ik ook niet mee, maar met 1 wel, en die ligt gewoon de hele dag te slapen en te spelen, niets geen stress.
Je kunt gewoon met je htk gaan showen hoor, het is zelfs leuk dat er meer mensen met htk's willen gaan showen. Maar niet iedere kat vind het leuk, en het beste is om daar al heel jong mee te beginnen, maar je zou het altijd kunnen proberen.
let wel op de inentingen, want die moeten up to date zijn.
En sowen is gewoon leuk, of je nu fokker bent of liefhebber, als een kat relaxed is zie ik geen reden om het niet te doen.
Ik zie heel veel reden om het niet te doen en ja ik ben meermalen op shows geweest o.a. als hulp bij iemand met blauwe russen. het is niet mijn ding en ik ben ervan overtuigd dat je de kat er geen plezier mee doet.
Ik heb me alle keren kapot geërgerd, perzen die op de kop hangen om gebabypoederd te worden, dan bedoel ik met de kop naar beneden dus `hè.
Naaktkatten die het uit gillen omdat iemand met bruut geweld met wattenstokjes diep in de oren zit te ploegen.
Allemaal voor het mooie en moet allemaal vlug vlug want we hebben tig katten bij ons.

Jij ziet geen reden het niet te doen, ik wel, je stelt de kat onnodig bloot aan gevaren van ziektes en ongedierte. Ik ken verhalen van katten die na een weekend showen nooit meer gezond zijn geworden, liepen er een virus op en die blijft de kop opsteken, ook nu na 2 jaar nog.
Verder katten totaal zien flippen, een man zijn hele arm open.
Een kat die zich los vocht onderweg naar het podium en in ware paniek vluchtte, wel terug gevonden gelukkig.
Een kat die met bench en al overreden werd bij het inladen van de auto na afloop.
Maar ook b.v. katten die na de show vlooien bleken te hebben.

Als je al deze risico's ervoor over hebt, nee dan zijn er geen redenen om niet te showen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenshows in Nederland

Bericht door Roos en Minousch »

Ik vind dat bij de perzen en de sphynxsen ook te ver gaan, maar niet iedereen doet dat he, dat zijn er maar een paar. tja katten kunnen flippen, die neem je dan ook nooit meer mee natuurlijk. maar mijn kat ligt te slapen en heerlij te spelen met vanalles en nog wat, met zoveel andere katten die hetzelfde doen, en die dus gewoon relaxed zijn, of katten die de hele dag lekker op schoot slapen, ook geen spoortje stress. en met die ziektes, als je kat een goed inmuunsysteem heeft krijgen ze er niets van.
mijn katten hoef ik niet veel aan te doen hoor, ik bortsel ze even voordat ze naar de keuring ga, meer niet.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenshows in Nederland

Bericht door Adriana »

k was afgelopen najaar op een katzen-show hier om de hoek.
een groot deel lag er erg relaxt bij, ze verkochten daar ook matatabi en zou er een verband zijn?
er zijn schatten van fokkers die deugen en er is tuig, dat redelijk bezig is het uiterlijk van zijn katten af te meten aan het uiterlijk van andere katten en constant bezig is met dekkaters en nestjes. die zijn, is mijn indruk, niet met dieren en welzijn bezig maar met hun eigen 'kijk-mij-nou'-ego.. soort van postzegelverzamelaars.
die posten hier berichten over wazige kleuren of wazige foto's van wazige bastaards met de vraag: welk ras is mijn kat?
fokkers kunnen ook erg rare bepalingen in contracten hebben en sinds de aanschaf van de bengels heb ik in deze tak van sport mogen doorleren..: gatver en not my cup of tea!
maar het is zoals met alles, het kan hardstikke goed en verantwoord en je hebt er altijd een paar die er een zooi van maken.. t zijn ook mensen hè...?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie