Zeldzame kleur, of toch niet?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zeldzame kleur?...Of toch niet

Bericht door Adriana »

Braveboy schreef:Wij zijn geen fokker .........
Vandaar onze oproep om antwoorden door kenners der katten-genetica!
.... en wij zijn geen kenners van de katten-erfelijkheidsleer..
eerlijk gezegd zijn wij niet zo vreselijk van de nestjes heb ik altijd begrepen..

k vermoed dat de kleur gaandeweg onderweg naar eerste verjaardag nog wel bijtrekt en denk niet dat het overerft ....
beetje schaars in het pigment en soms afhankelijk van soort voer kan dat nog behoorlijk veranderen..

en is het belangrijk of het een bleke rooie is of goor taupe of you name it..?

en ik denk dat niemand je kan vertellen - doorgeleerd of niet - wat er aan de hand is met de genen want dan moet je ook weten welke genen verantwoordelijk zijn voor kleur/pigment en tekening en zo..

enne, je hebt een cattery en sowieso voor zover ik begrijp al twee nestjes en je bent geen fokker? hoe moet ik dat begrijpen?
jij was toch ook degene met dat onderbeet-britje? nog steeds eenzaam op de bovenverdieping of inmiddels naar vierde baasje? in dat topic heb je verder geloof ik niet meer gereageerd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb trouwens geantwoord met wat ik weet over die witte kleur.
Er kan dus zowat alles onder de kleur van de moeder zitten.

Natuurlijk kan ik ook geen zekerheid geven over de oorsprong van de kleur, al zeker niet omdat een grootouder niet gekend is.
Daardoor kan ik zelfs geen waarschijnlijkheid geven.

Natuurlijk kan het zijn dat de kleur van de vader komt. Maar het kan natuurlijk ook van de moeder (onder haar kleur, en dan zowel van vader als moeder).

Kleurgenen bij katten zijn echt niet zo simpel uit te leggen. Er zijn meerdere genen op verschillende chromosomen bij betrokken.
Zo is gekent dat de algemene kleuren (zwart, rood, grijs) door een gen op het X-chromosoom geregeld zijn (lapjes en schildpadjes), maar het wit is dominant vanop een ander chromosoom.
Het is zeer waarschijnlijk dat er ook nog andere genen betrokken zijn, ivm sterkte van de kleur, de tekening in de vacht (cypers, gemarmerd,... ) en nog zo'n zaken...

Verder kan ik er ook niets over zeggen, daar moet je heeeel ervaren fokker voor zoeken. Met deze kleuren best bij een Brits korthaar fokker.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door castratenkoor »

En als je zelf expert koffie-dik kijken bent waarom plemp je die vraag dan op een forum met in jouw ogen "niet professioneel genoeg zijnde simpele zielen".

Ik zou zeggen fok er vrolijk op los, wie weet komt er nog eens een paarse uit......of een groene.

En als je echt hart voor de zaak hebt dan huisvest je alle kittens toch zeker wel in je eigen huis mag ik hopen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind het ook wel vreemd, een cattery die rassen door elkaar mengt...
Hoe noem je deze kittens dan?
Kruising EK met BK?

Ik weet nog steeds niet hoe het kan dat je de vader van je poes niet kent maar wel zeker bent van het feit dat het een EK is? :eeh: Daar snap ik echt niets van!
En dat is geen aanval, maar een echte vraag! Hoe komt dat dan?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door castratenkoor »

Dat noem ik geen fokker en geen cattery - dat noem ik katten vermeerderen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Volgens mij missen we wat berichten ja ;-)
Hoe dan ook, op dit forum zijn we niet zo voor nestjes, van kleuren fokken voor de kleur (wit, creme, rood, groen of paars) worden we ook niet warm of koud.
Denk dat je meer aan een fokkersforum hebt waar ze je alles precies kunnen vertellen...
Laatst gewijzigd door ]-marjolein-[ op 02 feb 2011 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door MarjanR »

Ik vond het ook raar lezen....

Oh, en de communicatie is ook weer van hoog niveau. NOT

Brave vent, er zijn smilies om de intonatie van een bericht te verduidelijken.
Tuurlijk, het blijft internet-platte text. Helemaal mee eens, maar daarom zijn er dus smilies.

Trouwens een cattery houden, houdt toch in dat je een fokker bent?
Cattery gebruik je om jouw fokkers bestaan naamsbekendheid te geven, als ik me niet vergis.
Dus je hebt een cattery, of je houdt katten.
En als je katten houdt en daar nestjes laat komen zonder dat je je aansluit bij een fokkers-clan oid, dan ben je inderdaad de katten overschot in stand aan het houden.
En je bent het kattenras zeker niet zuiver aan het houden (dus een lidmaatschap kun je wel vergeten ben ik bang).
En of dat nou zo handig is???

Kleur?
Geen idee!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door Cerna »

Ik kan de link niet openen??
Geeft niet, weet toch heel weinig van genetica. Ik weet wel dat er geen kleur taupe bestaat maar wel fawn (verdunning van Cinnamon).
Ik heb even wat nageslagen in mijn boekje Neocat info en daar staat bij de kleur wit het volgende: "Misschien is de witte kat wel de meest verrassende kat wat kleurvererving betreft. Wit is namelijk dominant over alle kleuren; het maskeert het effect van alle andere kleurgenen. Een witte kat kan onder zijn jasje van alles dragen: effen, gestreept, of lapjes in alle denkbare kleuren of patronen, zelfs het Siamese gen kan aanwezig zijn.
Met een witte kat krijg je dus altijd een verrassingsnestje.

Ik heb er verder geen verstand van, vind het zo'n ingewikkelde materie maar ik zou je willen adviseren om een mailtje te sturen naar arcadia@neocat.demon.nl. Zij weten ALLES van genetica en zijn zeker bereid je verder te helpen.

Succes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door Adriana »

dat is precies wat Valerie ook al heeft uitgelegd en missch kan brave Bobboy dan gelijk lid worden van een rasvereniging..
àls het tenminste raskatten zijn en daarover is geloof ik ook veel verwarring en als ik Valerie goed heb begrepen dan zijn het vooral bastaarden en die hebben we zat!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door Nyncke »

We hoeven niet meer te reageren want meneer heeft zichzelf op inactief gezet.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door achtpuntzes »

inderdaad vreemd lezen als je dit topic doorneemt. ik denk dat enkele forumleden stukken tekst hebben verwijderd.

de link naar de foto's in het oorspronkelijke bericht bestaat al niet meer, en ik denk dat degeen die dit Topic geopend heeft zich ook wel niet meer zal laten zien.

wat maakt het eigenlijk ook uit welke kleur/tekening je kitten heeft? ik zie op het asiel alle mogelijke kleuren(combinaties) de revue passeren. is een poes/kitten met een wat minder veel voorkomende kleur/tekening soms meer waard of zo? ik vind het ook grote onzin dat sommigen expres de engelse benaming van de kleur noemen om het er deftiger uit te laten komen. zeldzaam is de kleur van de kitten waar het over gaat in ieder geval niet. daar heb ik er te veel van gezien om zoiets te kunnen stellen.

de stelling dat je de toon van je berichten niet zelf in de hand hebt trek ik al helemaal onderuit. lees bovenstaande berichten maar. ik denk dat je het echt bij jezelf moet zoeken als je anderen tegen het harnas jaagt met de toon van je berichten.

tja... pretnestjes van htk-tjes met raskatten en dan deftig gaan doen met je zeldzame kleur kitten:

deze meneer was eigenlijk al bij voorbaat kansloos ;-)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door Nyncke »

Volgens mij is er niks verwijdert, volgens mij kan dat ook niet.
Volgens kun je eenmaal gepost alleen maar veranderen. Maar dan staat erbij dat ie is verandert + de tijd.

Van mij staat er een "snelle jelle" tussen, die vreemd ertussenstaat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door castratenkoor »

De kleur van het kitten was dezelfde als mijn Joep, alleen dan helemaal zo en Joep is half wit.
Dat is ook wat Valerie hem meldde.
Mijn dochter heeft een turkse angora, die is net als Joep, dus dat tussen rood en creme en ook met wit. Op zijn stamboom staat makarel/wit.

Conclusie - Joep is ook zeldzaam hahahahaha.
Kijk ik werd pissig omdat meneer net doet of ik uit mijn nek zat te lullen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door pearlsofpassion »

achtpuntzes schreef:inderdaad vreemd lezen als je dit topic doorneemt. ik denk dat enkele forumleden stukken tekst hebben verwijderd.
Ik had gewoon dat stukje over Joep dat ergens op de eerste pagina staat, eigenlijk een bericht hoger gezet. Maar toen ik het postte zag ik dat Dinie al gereageerd had, en dacht ik: als ze het zelf niet zegt, wil ze misschien niet graag dat ik het zeg.
Daarom had ik het terug uit dat bericht verwijderd. Dinie had het stukje echter wel al gelezen (tussen de tijd dat ik het gepost had en terug verwijderd) en ze vond het wel leuk, en zei dat even.
Daarom heb ik het in een bericht eronder teruggeplaatst.
;-)
Nu iedereen mee? :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zeldzame kleur, of toch niet?

Bericht door Admin »

De topicstarter heeft zich teruggetrokken van meediscussieren zoals Nyncke al zei, dus van hem/haar hoeven jullie geen reactie meer te verwachten. Verder discussieren in dit topic over de kleur bij katten mag altijd, maar niet over de topicstarter zelf.

Thnx
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie