1 of 2 katten

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RKoot
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2010 16:12

1 of 2 katten

Bericht door RKoot »

hey iedereen ik heb nu een kitten. van 7 maanden, maar wil er graag 2.
voordelen zijn:
ik ben vaak niet thuis dus dan kan ze spelen met een maatje
nadelen:
ze heeft een ergen territorium drang.

weten jullie wat het beste voor haar is???
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 1 of 2 katten

Bericht door MarjanR »

Ik moet hier met meerdere woorden reageren.
Maar ik zeg eigenlijk in 1 woord TWEE

doen hoor, zoveel territorium drang is er helemaal niet.
Neem een kitten wat ietsie jonger is dan de jouwe nu, en bingo!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 katten

Bericht door pearlsofpassion »

Helemaal gelijk!!

Gaat het hier over een mannelijk of een vrouwelijk kitten? Welke kleur?
Hoelang heb je haar al en hoelang is ze al zonder soortgenoten? Heeft ze al contacten gehad met soortgenoten? Hoe lang duurde dat, hoe oud was ze toen en hoe reageerde ze?

Deze vragen zijn niet om op te lossen of je al dan niet een tweede kitten kan bij nemen (want dat is wel practisch zeker zo) maar om je te kunnen voorspellen hoe de introductie zou verlopen.

Waarom denk je dat ze een territoriumdrang heeft?
Is hij/zij al gecastreerd? Dat zou ik wel eerst laten doen, dat maakt het al een stuk gemakkelijker.

Super dat je voor een tweede wil gaan! Eindelijk iemand die aan zijn katje denkt ipv aan zijn portemonee! Proficiat!! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
RKoot
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2010 16:12

Re: 1 of 2 katten

Bericht door RKoot »

ze heet Kaya en is een meisje, heeft een schildpad vacht met vooral Rood er in. heb er al vanaf 10 weken en ze is een binnen kat. heb voor de rest geen andere dieren en ben door de weeks van 8 uur s'ochtends tot 3 a 4 uur s'middags niet thuis.

hopelijk reageren jullie snel weer! want ik weet echt niet wat ik moet doen. :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 1 of 2 katten

Bericht door castratenkoor »

Het blijft jou beslissing, die kunnen wij niet voor je nemen......
Ik adviseer een jong kitten te erbij nemen en dan een katertje.
En ik zou als ik jou was Kaya eerst laten steriliseren.
Nieuwe katertje dan ook met 6 maanden castreren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
RKoot
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2010 16:12

Re: 1 of 2 katten

Bericht door RKoot »

PS: kaya is al gesteriliseerd
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 1 of 2 katten

Bericht door castratenkoor »

ok dat maakt het al eenvoudiger - ik zou adviseren contact op te nemen met het asiel in je buurt en vragen of er kittenopvang in je buurt is met nog beschikbare kitten katers.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 katten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers.

Heel af en toe zijn er katten (en dan vooral poezen) die van karakter niets van andere katten moeten weten. Maar dan merk je dat vanzelf. Je kan het niet op een andere manier te weten komen dat het te proberen, en meestal gaat het wel heel goed hoor! Ik vind het gewoon eerlijk om het even te zeggen.
Ik schat dat zo'n 3 procent van de katten zo zijn (maximum) van aanleg.

Dus, kijk gewoon eens rond in de asielen in je buurt of je iets leuks tegenkomt.
Geslacht maakt volgens mij niet echt uit, maar poezen durven al eens pittiger uit de hoek komen bij introducties. Als je er dan zo twee tegenover elkaar hebt, kan het misschien iets langer duren, maar het kan evengoed goed komen hoor! 2 meisjes samen geeft vaak een heel speciale en sterke band.
Jij kan het best aanvoelen wat goed bij je meisje zou passen. Je neemt best een aanvullend karakter maar niet het complete tegenovergestelde! Ze moeten bij elkaar passen natuurlijk.
Let er ook op dat je een katje kiest dat met andere kittens samen leeft of dat tot voor kort gedaan heeft!
Hoe het katje naar jou toe is, is voor haar van geen belang. Dat moet je kiezen voor jezelf.
Ik zou voor een katje gaan dat nog net geen half jaar is. Eerder 4-5 maand oud.

Ik ga er van uit (gezien haar vachtkleur ook) dat jouw meisje wel pittig is? Dat wil zeggen dat je er rekening moet mee houden dat het een paar dagen blazen, grommen en meppen gaat zijn maar dat is heel erg normaal (moet je eigenlijk bij elke introductie rekening mee houden). Maar daarna bloeit er al snel iets heel moois op bij je thuis. Je krijgt twee katjes die heel erg veel spelen, samen slapen, samen eten en heel gelukkig zijn!
Kijk maar eens in de albums op dit forum vb: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=22009
Dit zijn ook twee katjes (kater en poes) uit een asiel, en de foto's spreken voor zich!

De topics onder 'acceptatie van katten' of topics over mensen die katje gaan bij nemen, zijn heel erg nuttig om informatie op te doen over de introductie. Bij twee kittens valt dit echter echt wel mee en kan je niet zoveel mis doen. Gewoon niet tussenkomen (tenzij ze krijsen en er bloed vloeit, maar dat gebeurt practisch nooit) en ze het zelf laten uitzoeken. Er zijn hier constant mensen die koppelingen uitvoeren, en dat komt steeds wel goed. Beetje vertrouwen dus!

Als je in een asiel langsgaat, neem je dan voor niet onmiddelijk een katje mee te nemen. Denk er nog eens een nachtje over na, en als je de volgende dag nog steeds een goed gevoel hebt, dan kan je bellen om hem te reserveren. Zo kan je ook op dat moment voorbereidingen treffen voor het moment dat je ermee thuis komt. En kan je op dat moment nog even hier je vragen komen stellen en kunnen wij je door de koppeling helpen! ;-)

Veel plezier met uitkiezen! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
RKoot
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2010 16:12

Re: 1 of 2 katten

Bericht door RKoot »

dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: 1 of 2 katten

Bericht door Aziraphale »

Wat Pearlsofpassion zegt ;) Weinig aan toe te voegen!!
Ik heb inderdaad ook een rode, pittige dame met een katervriendje, gaat super! Maar die heb ik vanaf dag 1 samen thuis en er was geen sprake van een introductie daardoor. Twee kittens/katten is echt puur genieten ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: 1 of 2 katten

Bericht door Peet »

Hier ook een pittig schildpadmeisje. Er zou een jong katertje bij komen. Maar die was weer ziek. (en ik wachtte al 4 weken... en al die weken zat het dametje alleen)
Er zit nu dus een katertje van 1,5 hier in huis.
Wel aangegeven wat voor poesje ik had, en geluisterd naar wat ze in het asiel te zeggen hadden over het karakter van de katers die daar zaten.
En zo onze zwarte meegenomen.

Het is nog wat aftasten, maar het valt niet tegen. De interaktie tussen die 2 is in ieder geval al érg leuk om te zien!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie