Wat denken jullie? Welk ras?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
evipunk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 18:20

Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door evipunk »

Hallo leve mensen, ik ben nieuw hier o dit forum en heb meteen een vraag.
Ik heb twee katten waarvan 1 uit het asiel twee jaar geleden.
Hij is met zijn twee broertjes in een doos aan de weg gezet, maar geredt.
Evi was toen we hem meenamen 13 weken en slechts 700 gram, een zwart pluizenbolletje.
Je kon wel zien dat hij wat langer haar zou krijgen dan normaal, maar dit hadden we niet kunnen verwachten; hij is werkelijk van een klein lelijk eendje in een zwaan veranderd.
Afbeelding
Afbeelding

Iemand een idee wat voor ras het zou kunnen zijn en of kruising?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: wat denken jullie?

Bericht door MarjanR »

Hij is inderdaad PARCHTIG!!

Ik zou denken dat er zeker iets van een Maine Coone in zit.
Ik weet niet veel van raskatten, dus ik weet niet of er ook zwarte maine coons zijn?
Maar je krijgt daar vast hier antwoord op.

Groetjes en welkom :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: wat denken jullie?

Bericht door Vivianne »

Hij heeft ook wel iets weg van Noorse bos toch? Zo'n kraag en een brede staart bij de basis...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: wat denken jullie?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind het altijd al moeilijk om het grote verschil te zien tussen en Maine Coon en een Nobo, mss dat iemand dat hier eens kan uitleggen? :-)
Ik weet wel dat er ook zwarte Maine Coons bestaan....

Hij is inderdaad wel echt prachtig en er zit zeker iets in, als het al geen zuiver ras is. Hangt er bij je DA zo geen poster met alle rassen op? Bij de mijne wel... :-) Kijk altijd mijn ogen uit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
evipunk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 18:20

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door evipunk »

Jazeker; zo'n poster hangt er bij onze da ook; heb altijd moeite dat ding niet van de muur te trekken en mee te nemen.
De fokker van onze andere kat dacht zelf ook al een een main coon, maar een Noor sluit ze ook niet uit.
Hij is hoe dan ook een grote schat en we hadden het niet beter kunnen treffen met hem.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door Leonie89 »

langhaar hoeft niet meteen noorse boskat of maine coon bloed te zijn.. er zijn meerdere langharige kattenrassen, maar welk daarvan jou katje bloed van heeft is moeilijk te zeggen.. het is zeker geen volbloed, maar dat wist je ook wel :-P
als ik zou moeten kiezen tussen een maine coon en een noorse boskat zou ik voor de boskat gaan.. ik vind coons altijd wat strenger kijken. puntigere oren en een meer driehoekig gezichtje.. boskatten zijn wat ronder..

http://www.noorseboskatten.net/informat ... vsCoon.htm

op deze site staan de verschillen op een rijtje, maar echt duidelijk vind ik het niet..
evipunk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 18:20

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door evipunk »

Dat dacht ik ook zoiets, maar zijn lichaam is minder lang dan van een Noor en hij heeft geen driehoekige kop vorm.
Daarintegen heeft hij wel weer van die vettige lange haren op zijn staart en rug en maakt hij typische geluidjes die worden toegeschreven aan zowel Noren als Main Coons (dat 'mrrrr' geluidje; vindt het altijd meer een kruising tussen spinnen en mauwen)

Die link had ik aleens bekeken(die site dan)
Is inderdaad net super duidelijk.
Denk dat er sowieso al enorme verschillen kunnen zijn binnen een volbloed ras, laat staan een kruising!
Evi neigd naar beide kanten.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door Sannie_xx »

Ras of geen ras (ik neig ook meer richting iets van Noorse Boskat erin)..... het is een absolute schoonheid!! Alhoewel ik hem als kitten ook al geen lelijk eendje vind maar een enorm snoezekoppie haha!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door Catfish »

Wat een stuk!
Wat ik weet van het verschil tussen MC's en NB's is dat Noren een spitse snuit hebben, Coons niet. Maar in een mix kan de neus van een Noor weer korter worden omdat het een recessief gen is (geloof ik). Duidelijk he? ;-)
Ach joh, het zijn beide leuk rassen, en wie weet is het wel een 'gewone' langharige HTK.
Geniet lekker van je knappe man!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door Medusa »

Geen Coon Hoor, een Coon heeft een vierkante kop en een zware snuit. Een Noor heeft een driehoekvormige kop en inderdaad daardoor een veel spitsere snuit. De vacht van een Noor en een Coon is ook verschillend - en die kwade blik bij de Coon - is veelal het gevolg van hun zware snuit die vooral opvalt bij Tabby's. De oren van Coons en Noren zijn veel groter aan de basis. In de regel zit er ongeveer één oorbreedte tussen de twee oren.

Waarom geen zeer mooie langharige HTK'er - ik heb er zelf ook zo'n twee rondlopen.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door Dafpoetser »

Prachtig!

Is het geen Ragdoll?

In een doos aan de weg........tsjongejonge...hoe kunnen mensen?! (mensen?!)
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
evipunk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 18:20

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door evipunk »

Afbeelding
Ja, hij is een blijft gewoon een schat.
Dat is het belangrijkste!
En ragdol kan het denk ik niet zijn; die zijn er volgens mij niet in het zwart.
En vol ras zal het sowieso niet zijn en het zal altijd wel giswerk blijven met wat erin zit.
Vermoedelij een kruising tussen twee rassen, omdat als hij gekruist was met een htk-kat, de kans heel klein is dat daar langharen uit komen.
Dit omdat korthaar een dominant gen is...
iemand die zo'n 'oeps-nestje' zou krijgen waarin toch langharen zitten, moet wel goed gek wezen om ze zo zonder pardon aan de weg te zetten!
Dat die je trouwens met geen enkel dier...
Ik heb slechts 1 foto van Evi's broertje; die al ik anders even opzoeken; misschien dat iemand daar iets in ziet!
Afbeelding

P.S; Sorry dat de foto's nu ineens niet meer direct zichtbaar zijn.
Ik snap er niets van...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door Admin »

P.S; Sorry dat de foto's nu ineens niet meer direct zichtbaar zijn.
Ik snap er niets van...
De URL naar een foto moet je tussen de IMG-tags zetten (heb ik nu even voor je gedaan), dus in je bericht de URL selecteren, dan boven je bericht op het IMG-knopje drukken ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door Ilone »

Het zal niet direcht familie zijn van raskat. Misschien dat paps of mams langharig is, maar het kan ook zijn dat juist opa en oma het langharige gen hadden ;)
Hij lijkt best veel op mijn Pluisje (qua bouw, kop en vacht) dus ik vind hem meer op een verre Maine Coon lijken ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Wat denken jullie? Welk ras?

Bericht door Roos en Minousch »

Ik denk dat de papa of de mama een langhaar gen bij zich draagt, het is zeker geen Ragdoll
ps een ragdoll kan ook zwart zijn, en heet dat solid, maar helaas nog niet erkend bij alle verenigingen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie