Kattenshow

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kattenshow

Bericht door achtpuntzes »

en toch reageer je erop :)

Inteelt bij raskatten
Er bestaan meer dan 100 kattenrassen. Allemaal hebben ze een ander uiterlijk, als resultaat van een jarenlang fokproces. Inteelt bij raskatten wordt daarbij niet geschuwd, want hoe zuiverder het ras, hoe meer geld het oplevert. Het gevolg: een zwak immuunsysteem, ernstige lichamelijke afwijkingen, een gebrek aan energie, onvruchtbaarheid en zelfs een vroegtijdige dood.

Inteelt
Commerciële fokkers van raskatten is er veel aan gelegen om zo veel mogelijk nakomelingen te krijgen die precies de gewenste eigenschappen hebben. Voor katten die helemaal voldoen aan de rassstandaard, wordt immers veel meer geld betaald dan voor katten die daarvan afwijken. Om nestjes te krijgen met uitsluitend kittens die raszuiver zijn, laten fokkers twee katten met elkaar paren die nauw verwant zijn en die dezelfde eigenschappen bezitten. Staan ze heel dicht bij elkaar (bijvoorbeeld moeder-zoon of broer-zus), dan is er sprake van inteelt. Staan ze wat verder van elkaar af (bijvoorbeeld neef-nicht, grootouder-kleinkind of oom-nicht), dan noemt men dat lijnteelt.

Genen
Door die voortdurende inteelt bij raskatten van generatie op generatie, ontstaat een beperkte en min of meer uniforme genenpoel. Dat betekent dat álle nakomelingen de gewenste genen erven en het risico op 'miskleunen' nihil is. Die genen bepalen eigenschappen als de kleur van de ogen en de lengte van het haar. Er kunnen echter ook grote problemen ontstaan. Want niet alleen de gewenste eigenschappen worden doorgegeven, ook de schadelijke genen worden wijdverbreid. Bovendien kunnen goede genen verdwijnen in het fokproces, om ongewenste eigenschappen te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat deze dieren een zwakker immuunsysteem hebben.

Afwijkingen
Naast een zwak immuunsysteem, zorgt inteelt bij raskatten ook voor lichamelijke problemen. Erfelijke afwijkingen die bij raskatten veel voorkomen, zijn spasticiteit, spijsverteringsstoornissen, doofheid, skeletproblemen, kaken die niet goed op elkaar staan en heupdysplasie. Zo hebben veel perzen en abessijnen last van nierproblemen en losse knieschijven, waardoor ze zich moeilijk kunnen bewegen. De maine coon wordt vaak geboren met een hartkwaal en siamezen kampen met oogafwijkingen. Sommige kattenrassen hebben aangeboren gehoorproblemen, zoals witte katten met blauwe ogen die bijna altijd doof zijn. Verder komen schedelafwijkingen, vachtproblemen en misvormingen aan de staart regelmatig voor en hebben veel raskatten een groot gebrek aan energie. Daarnaast brengt doorgaande inteelt bij raskatten het risico met zich mee dan het ras uitsterft, omdat de variatie tussen de individuele dieren te klein is geworden.

Uitkruising
De kans op problemen kan worden verminderd door middel van uitkruising of hybridisering. Bij beide technieken worden nieuwe of verloren gegane genen ingevoerd, die de dieren sterker maken. Bij uitkruising wordt er gefokt met katten van hetzelfde ras, die geen familie zijn. Het voordeel is dat het ras ‘zuiver’ blijft, maar het is vaak moeilijk om niet-verwante rasgenoten te vinden. Bovendien wordt de kans op uniformiteit kleiner. Bij hybridisering wordt er gefokt met andere rassen. Dat geeft sterkere nakomelingen dan bij uitkruising, maar het ras wordt wel onzuiver en er ontstaan allerlei varianten die niet geschikt worden geacht voor de fok. Het duurt jaren voordat de nakomelingen weer allemaal dezelfde eigenschappen hebben en raszuiver worden bevonden. En dan beginnen de problemen weer opnieuw!

Raszuiverheid
Helaas staat bij veel commerciële raskattenfokkers de raszuiverheid hoger in het vaandel dan het kattenwelzijn. De katten die door hen via inteelt gefokt worden, zijn vaak zwakke dieren die snel ziek zijn, lichamelijke klachten hebben en voortijdig sterven. Bovendien is hun vruchtbaarheid verminderd en worden veel jongen dood geboren. Soms is er zelfs sprake van overtypering, waarbij het fokken op uiterlijke kenmerken zo wordt overdreven dat problemen ontstaan als uitpuilende ogen en openblijvende fontanellen. Ook verkorte schedels komen vaak voor bij katten als de pers, met ademhalingsstoornissen, geboortestagnatie en gebitsproblemen tot gevolg. Bovendien heeft overtypering effect op het functioneren van de kat. De munchkin, die wordt aangeprezen als 'de kat die voor altijd kitten blijft', heeft bijvoorbeeld zo'n korte voorpoten dat hij niet goed kan springen en dus geen natuurlijk kattengedrag kan vertonen.

Bovendien is er een overschot aan katten, de asiels zitten overvol. het fokken met gewone katten wordt inmiddels als onverantwoord beschouwd. Raskatten vormen hierop een uitzondering. er wordt vrolijk verder gefokt en geplaatst met gevolg dat de gewone europese korthaar gewoon in de asiels blijven zitten.

(bron o.a. sophia-vereeniging ter bescherming van dieren)
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 23 aug 2010 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenshow

Bericht door Roos en Minousch »

bron?????. bij goede fokkers staat de gezondheid van de kat op nr 1 .dat is het allerbelangrijkste en ze doen het niet voor het geld, maar als hobby. het kost vaak alleen maar geld. dat overschot aan htk katten heeft niets met raskatten te maken want er is geen overschot daaraan en de mensen kiezen er bewust voor om en kat te hebben waar je precies van weet waar die vandaan komt. dat overschot haal je alleen maar weg als iedereen zijn plicht doet om die katten te laten helpen ipv naar buiten schoppen voor de leuk
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenshow

Bericht door Adriana »

hieronder volgt, compleet met link, wat op de website van de door jou aangehaalde Sophia Vereeniging etc. over de aanschaf van raskatten staat vermeld:
http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... kopen.html

op deze site kom ik je tekst en onderdelen daarvan niet tegen.

en als je vermeldt 'bron o.a.' en dan één bron noemt, moet het grootste deel van jouw tekst daar vandaan komen en dat lijkt me niet het geval te zijn.
ik zou indd niet meer reageren maar vind je manier van citeren niet erg correct vandaar deze kleine hulp,
en als de Sophia website niet de bron van je tekst is, kun je dan even vermelden waar dit dan wel vandaan komt?
of anders gewoon stoppen met je reacties die ook nog niks te maken hebben met de vragen van de topic starter?

en voor de goede orde: ik verdedig commerciële of broodfokkers niet en vind het doorfokken op uiterlijkheden die gezondheidsrisico's met zich meebrengen verwerpelijk en heb dat ook meermalen in diverse topics neergeschreven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kattenshow

Bericht door loek »

Toch wel...
http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... atten.html

Verder houd ik me er voor vandaag even buiten hihi ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenshow

Bericht door Roos en Minousch »

Ow daar heb ik in de haast overheen gekeken, en ik wist inderdaad dat die stichting dat had staan...

En ook ik ben tegen broodfokkkers, en mensen die het alleen voor het geld doen..zonder daarbij op de gezondheid van de kat te letten.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenshow

Bericht door castratenkoor »

Ik begrijp dat echte serieuze fokkers naar shows gaan
1. om titels voor hun fokdieren te behalen, wat uiteraard mooi staat op de website en op stambomen van nakomelingen.
2. om te laten beoordelen of ze met hun lijnen en fok-plan op het goede spoor zitten, m.a.w. zich door een expert laten informeren wat de sterke en wat de zwakke kanten zijn van hun "product".

Wat ik niet begrijp is voor een katteneigenaar die niet fokt naar shows te gaan. Ik ben wel op shows geweest als toeschouwer en ik ben op shows geweest met een blauwe russen fokster.
Ik heb katten totaal zien flippen. Ik heb met afgrijnzen gezien hoe perzen worden gepoederd en opgeschud. Met stomme verbazing staan kijken hoe iemand een krijsende sfinx kat met een wattenstokje de oren uitploegde, dat stokjes met grof geweld die oren injenzend.....Ik heb gezien hoe bij het vertrek iemand stond in te laden en een ander achteruit rijden over een kattenmand met kat reed. Kat heeft het overleefd gelukkig, maar dat had ook fout af kunnen lopen.
99% van de katten ligt de hele dag verveeld in de kooi te wachten tot ze naar huis mogen.
Nee, mijn ding is het niet kattenshows.
Maar ieder zijn meug.
En nogmaals bij serieuze fokkers snap ik de reden, en echte liefhebbers houden op met showen als een dier aangeeft het vreselijk te vinden. Maar helaas zijn er ook fokkers die koste wat het kost doorgaan.
Ik ben ook tegen het fokken van katten met een stopcontact in plaats van een neus, tegen naaktkatten, hangoren.
Ik ken ook meerdere ervaringen van katten die ziek werden na een show en van katten die er vlooien opliepen.
Sorry als ik tegen schenen trap, maar dat is mijn eerlijke mening.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenshow

Bericht door Roos en Minousch »

Ik ben dus zo een liefhebber shower, en ik geef je gelijk sommige katten moet je gewoon thuis laten, endat de perzen zo worden gepoederd gaat mij ook te ver. Maar de meeste katten liggen gewoon heerlijk te soezen, en zijn totaal niet verveeld.
Maar sommige zijn wat angstig, en dan moet je ze niet meer meenemen vind ik.
En soomige fokkers zij nshow geil, en die gaan elke week, en dan ben je in mijn ogen te ver doorgeslagen, ik show hooguit 2/3 keer per jaar, dan is het nog betaal baar haha

Maar ze zijn niet zielig hoor!
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kattenshow

Bericht door achtpuntzes »

heb ik speciaal voor roos en minousch en adriana de bron erbij gezet, en nog commentaar... ;-)

in ieder geval ben ik het met die tekst eens.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenshow

Bericht door Adriana »

en jouw geciteerde tekst gaat over malafide-commerciële brood-fokkers en die doen niet aan shows!
en de topic ging over deelnemen aan shows - en sorry dat we commentaar hebben geleverd, ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kim_kat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:03
Locatie: Venlo-Blerick
Contacteer:

Re: Kattenshow

Bericht door kim_kat »

Ik ga voor de lol naar de show, kijken wat ze van het katje vinden en dat ze dan in het stamboek kan worden opgenomen.
Ik wil er ook niet mee fokken ze word gelijk gesterilliseerd als het kan, heb met mijn vorige kat al problemen genoeg gehad met de melkklieren dus wil dit voorkomen!

Ik wilde gewoon weten hoe het in z'n werk ging een show, niet dat dit goed of slecht voor mijn katje is, of iemand het zielig vind of niet, als ze het niet leuk vind dan ga ik naar huis makkelijk zat!
Plaats reactie