Informatie Heilige Birmaan

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
kipje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2010 14:43

Informatie Heilige Birmaan

Bericht door kipje »

hallo allemaal,

Mijn man en ik lijkt het leuk om een kat te hebben. de gezelligheid en aanhankelikheid die het met zich meebrengt lijjkt ons erg leuk.

Alleen...mijn man is allergisch voor katten. nu heeft mijn man vroeger een heilige birmaan gehad en daar kon hij toch tegen. graag zouden wij ook zo'n kat willen hebben.

waar moet ik allemaal aan denken als we een heilige birmaan aan willen schaffen? de spullen die je moet hebben, heb ik wel gelezen op internet maar hoeveel ben je eigenlijk per maand kwijt aan je kat?
is het hebben van een kat duur?

graag zou ik wat advies/informatie willen krijgen over de heilige birmaan/kosten e.d

groetjes!kipje
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Informatie Heilige Birmaan

Bericht door Leonie89 »

hoi,

wij hebben zelf een heilige birmaan, dus misschien zou ik je wat op weg kunnen helpen..
als je googled op heilige birmaan vind je heel veel informatie over het ras.. dat is leuk als je ermee wilt fokken, maar ik had er niet zo veel aan.. niet elke birmaan heeft hetzelfde karakter, geen enkele kat, dus daar mag je niet of af gaan.. wat wel veel voorkomt bij birmanen en met name de kittens is dat ze kraag knabbelen.. op ALLES.. wij hebben dat ervaren doordat meneer een gat van 40 cm2 had geknaagd uit een kleed.. ook bedrading is niet veilig.. maar een forumlid elders op dit forum heeft ook een birmaan en zij heeft er niet veel last van gehad.. hoe dan ook zou ik wel zorgen dat je bedraging goed is weggewerkt en je kleding niet laat slingeren.. voor het geval dat..
birmanen hoeven niet zo vaak geborsteld worden als de meeste langharen, maar ik zou het zeker wel eens per week doen, ter voorkoming van haarballen (onze meneer heeft hierdoor een fikse verstopping gehad)
verder zou ik er twee nemen, omdat katten in het algemeen gewoon veel gezelliger zijn samen..
tja en wat heb je nodig voor een kat in het algemeen? een kattenbak, voerbak, waterbak, goed voer (geen wiskas e.d.) voor speeltjes en slaapplaatsen zou ik niet te veel aanschaffen.. vaak verkiezen ze de bank of een stoel boven het speciaal voor hun gekochte mandje.. een krabpaal is wel een must!! en veel krabpalen hebben ook een mandje of speeltje ingebouwd.. wat ze hier wel leuke speeltjes vinden zijn die goedkope muisjes van de dierenzaak.. (haal wel even de plastic oogjes en het neusje eruit)
belangrijk is wel: ga bij cattery's op bezoek.. neem je man mee en laat hem de katten flink knuffelen.. stel dat hij toch allergisch blijkt te reageren terwijl jullie je katje al hebben..
het hebben van een kat is niet zo duur.. wij merken het nauwelijks in de kosten.. wel zou je kunnen overwegen een kattenverzekering of een potje voor de katten waar je maandelijks wat op stort te maken.. voor het geval ze ziek worden, want dan kunnen de kosten wel oplopen..
let er bij cattery's op dat de katten lekker in huis rond mogen lopen en ze goed verzorgd worden.. laat je niets opdringen.. goede cattery's laten je ontelbaar keer kijken voordat je koopt!!


verder weet ik het zo even niet..
succes!!
kipje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2010 14:43

Re: Informatie Heilige Birmaan

Bericht door kipje »

hoi,

bedankt voor je reactie! het is inderdaad een goed idee om een paar keer bij een cattery op bezoek te gaan! het lijkt me vreselijk om erachter te komen dat hij er niet tegen kan als we al een katje hebben.
Verharen ze eigenlijk veel?
nou ik weer verder neuzen op het internet. we willen ons goed voorbereiden als we besluiten om er een te nemen.

groetjes
Liek
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2010 14:43

Re: Informatie Heilige Birmaan

Bericht door Liek »

wij hebben hier nu 2 en bijna 3 birmaantjes, mijn man is ook allergisch.
Hij heeft als we bij een cattery of nieuwe kat zijn wel last maar thuis niet.
Zodra er een nieuwe bijkomt heeft ie even last maar lijkt daar antistoffen tegn te krijgen, na 2 weken nergens meer last van. "gewone "katten kan absoluut niet hier!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Informatie Heilige Birmaan

Bericht door Leonie89 »

ohja en als je bij een cattery op bezoek gaat, ga dan ook 'op bezoek'.. kijken is heel vaak ook kopen!! hihi..
ik vind dat onze andere kat (noorse boskat) meer verhaart dan onze birmaan.. langharige katten verharen ongeveer evenveel als kortharigen, maar omdat het langere haren zijn zie je ze eerder..
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Informatie Heilige Birmaan

Bericht door Roos en Minousch »

Siberen geven vaak ook geen reacties op allergie
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie