Maine Coon kruising?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Maine Coon kruising?

Bericht door Evaa1985 »

Hallo allemaal!
Zoals de meesten van jullie weten heeft Bobbie 5 weken terug een nestje gekregen. Dit zijn 3 rood/witte en 1 cyperse. Nu valt me op dat de cyperse (Billie) anders is dan zijn zussen. Afgezien van de kleur dan..:lol:
Hij is behoorlijk groot. Groter dan de rest. Hij heeft wat meer vetjes dan de rest maar is ook echt groter. Hij heeft ontzettende grote pootjes. Zijn haren voelen ook anders aan dan die van zijn zusters en hij zijn oogjes staan op een 'trieste' stand, weet niet zo goed hoe ik dat anders moet verwoorden. Het is een ontzettende tevreden kitten, oogt ook gezond, houdt ontzettend van kroelen en aandacht.
Nou ben ik bekend met Main Coons, mijn tante had er namelijk 1. Dat was een 'volle' Main Coon. Bobbie is een heerlijke huis tuin en keuken lapjeskat dus daar komt het niet vandaan. Ik vraag me nu toch sterk af hoe dit zit. Heeft iemand tips en trucs om te kijken of dit daadwerkelijk zo is? Zijn uiterlijk valt namelijk echt op! Best gek want zijn 3 zusters hebben dit allemaal niet. Kan ze zwanger zijn van verschillende katers?
En mocht dit wel het geval zijn, kan het kwaad dat een htk kat gemixt is met een raskat?
Groetjes, Eva
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Main Coon kruising?

Bericht door Camoth »

Katten kunnen inderdaad door meerdere katers zwanger raken. Dat is een van de redenen waarom je eigenlijk geen open poes los buiten moet laten lopen: als de dekking van de tweede kater namelijk later is gebeurt loop je risico op complicaties, omdat de kittens niet even oud zijn of erger: niet dezelfde bloedgroep hebben (dit heeft met de eerste melk te maken die de kittens drinken). Maar dat geldt eigenlijk vooral voor de eerste dag(en), dus als ze nu al ouder zijn kan het geen kwaad meer hoor.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door Evaa1985 »

Ja inderdaad, ik ben blij dat het goed gegaan is dan! :-D
En heel benieuwd of het inderdaad een kruising is van het één of het ander. Wel leuk hoor zo'n apart beestje ertussen. Hij springt eruit en omdat hij van die verdrietige oogjes heeft krijgt ie ontzettend veel aandacht van iedereen die hier binnenkomt. Waar hij uiteraard ontzettend misbruik van maakt..:lol:
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door Leonie89 »

wohw, ik wist niet dat dit kon.. foto's foto's!! dat wil ik wel eens zien!! (kittenfoto's zijn sowieso geweldig!!)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat bijna alle nestjes van poezen die gewoon buitengelaten zijn, van meerdere katers zijn. Voor elke individueel kitten moet er minstens 1 paring zijn (meestal zelfs een heel stuk meer), dus alle kittens zijn apart verwekt. Bij ons nestje vroeger denk ik dat er 3 verschillende vaders waren voor 4 kittens. Zo krijg je natuurlijk ook zo kleurrijke nestjes als je soms ziet.
Maar zo'n halve Maine Coon moet wel iets speciaals geven.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door Evaa1985 »

@ Elvedinenleonie, bij mijn fotoalbum 'Bobbie' kan je je helemaal uitleven op kittenfoto's..Het zijn er 4! En waar dit stukje over gaat is Billie, de Cyperse kitten. Valt op want zijn zusters zijn rood/wit..:-D

@ Valerie, Ja, ik weet het ook niet zeker hoor. Het is alleen dat hij me heel erg doet denken aan de Maine Coon kitten van mijn tante. Die zag er net zo uit. Na een week of 8 werd het echt nog duidelijker dat het een 'bijzonder' katje was omdat zijn haren toen begonnen te groeien. Dit is bij Billie nog niet het geval, die is vandaag 6 weken.
Hij heeft een deukje in zn neus, hij kijkt een beetje verdrietig, zijn oortjes staan niet recht op zn koppie maar wat meer aan de zijkant, de puntjes zijn wat slapper dan de rest (lijkt op een ezeloortje van een boek) zijn poten zijn korter, zijn voeten zijn groot (véél groter dan de andere kittens) en zijn staart is veel korter dan die van de rest. Je ziet overduidelijk het verschil. Hij is wel degene die als laatste geboren is en het is een mannetje en de rood/witte zijn dametjes. Dus misschien is dat het wel gewoon maar ik vind het toch heel apart dat zijn lijfje en koppie zo verschilt van de rest. Ik was eerst bang dat er iets mis met hem zou zijn, dat ie bijvoorbeeld de kattenvariant van Downsyndroom heeft (klinkt heel idioot volgens mij maar je weet het maar nooit..) totdat de gelijkenis met die Maine Coon me opviel. Nou ja, ik wilde alleen weten of het geen kwaad kan als dit wel zo is. Ben nogal een overbezorgde poezenmama, ben snel bang dat er iets mis is..Ga er niet vanuit want hij is heel blij en tevreden..:verliefd:
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door pearlsofpassion »

Er zal echt wel nix mis zijn hoor! Je maakt je zorgen om niets denk ik. :-) Trouwens, hij is zoals hij is, en dat zal altijd goed zijn, of hij nu een kruising is of niet... Ik ben ervan overtuigd dat het een mooi diertje zal zijn.
Ik denk trouwens niet dat er zoiets als Down-syndroom bestaat bij katjes. Ik heb daar een aantal redeneringen voor, maar dat zal wel niemand interesseren.... (ben bioloog he)
Waterhoofdjes zal wel kunnen, en zoiets als autisme wss ook wel, maar down denk ik echt niet.

groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door Evaa1985 »

Oh ja! Hij is zoals hij is en hij is echt geweldig! Hij was geboren en ik wist meteen dat ik hem wilde houden. Gek he dat je dat dan meteen weet..:-D
Waarom denk je dat Down niet kan bij een katje? Ik ben daar wel in geinteresseerd hoor..;-)
Heb je enig idee hoe je een waterhoofdje kan ontdekken bij een katje? Zijn daar speciale kenmerken voor? En als dat het is, kan hij daar gewoon oud mee worden?
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door pearlsofpassion »

Hij heeft geen waterhoofdje hoor! :-) Dat is echt een onnatuurlijk hoog voorhoofd (precies met een waterballon erin) en veel groter hoofd. Hij heeft geen onnatuurlijk groot hoofd is gewoon wat grover gebouwd dan zijn zusjes en zal wss wel een stevige kater worden :-) Ik snap helemaal dat je hem zelf bijhoudt! :-)

Ik denk dat Down niet kan bij katten omdat deze afwijking komt doordat het chromosoom 21 bij de mens 3maal ipv 2 maal voorkomt (door mislopen in de ontwikkeling van meestal de eicel) en dit is een van de enige voorbeelden van 3x een chromosoom dat leefbaar is. Er zijn er nog 2 andere, maar die overleven nog minder. 3x chromosoom 21 overleeft 1/4e van de embryo's, de rest en alle andere chromosomen 3x sterven zowiezo af in de eerste maanden zwangerschap bij de mens.
Bij een kat zijn er dus andere chromosomen dan bij de mens (ik weet niet juist hoeveel) dus er is wel weinig kans dat er een bepaald chromosoom van de kat in 3-tal leefbaar zou zijn, en nog veel minder kans dat dat dezelfde soort afwijking zou geven als in de mens. Bovendien denk ik toch dat katjes iets sneller dood geboren worden dan mensenbaby's, dus dan denk ik persoonlijk dat er geen 3chomosomen leefbaar zijn bij katten. In dit laatste kan ik mis zijn, maar het eerste klopt wel.
Nog iets dat kan zijn, is dat down meer voorkomt bij oudere vrouwen, doordat de eicellen dan al 40 jaar oud zijn. Een kat wordt natuurlijk niet zo oud, en dus is er al minder kans dat de eicellen afwijkend zijn.

Ik hoop dat je het een beetje kan volgen. :-)

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door Evaa1985 »

Ik ben even aan het snuffelen gegaan op internet om erachter te kunnen komen wat het zou kunnen zijn. Ik kwam terecht bij een munchkin kat. Een soort dwergkatje. Ontzettend oplettend van mijn kant uit want we hebben er zo 1 in de buurt lopen. Ik vond het zo'n hilarisch beestje om te zien dat ik wel es buiten heb gestaan met m in mn armen, kon het niet laten om m even vast te pakken, zo'n lief klein beestje waarvan je ziet dat zn lijfje niet klopt. Ik ga straks even vragen of het een mannetje is, hoe oud hij is en of hij gecastreerd is. Kijken of hij de vader is van Billie.
Dat van de chromosomen snap ik zo ongeveer wel. Ik begrijp inderdaad ook waar je punt vandaan komt en als je het zo zegt klinkt het inderdaad logisch. Als het gaat om beestjes ben ik altijd best wel vreemd in mijn denken. Aan de ene kant denk ik dat er ontzettend veel mogelijk is en dat er best veel mis kan zijn aan een beestje maar aan de andere kant heb ik toch het idee dat de natuur het bijna altijd overneemt mocht er iets mis zijn met een kitten. Je hoort zo vaak dat ze opgegeten worden, dat moeder er niet naar omkijkt en nog meer enge verhalen dat ik (net als bij echte babies) denk, de natuur neemt het over dus het heeft niet zo mogen zijn. Wat voor leven zou zo'n beestje hebben mocht hij/zij het wel overleven. Dat gebeurd met een reden..;-)
Klinkt trouwens interessant, bioloog..:-D
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is wel tof dat je mijn uitleg wat gesnapt hebt. Ik vind dat natuurlijk erg interessant :-) Ik ben eigenlijk nog in opleiding, maar heb wel al een bachelor in de Biologie, dus mag ik mezelf bioloog noemen :-) Super ze :-)

Maar bon, spannend wat het nu gaat blijken te zijn, je Billietje. Ik denk wel dat je je niet zo snel zorgen moet maken :-) De meeste kittens zijn wel ok, ookal kan er wat variatie optreden (zeker bij kruisingen he).
Veel plezier ermee!

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door Evaa1985 »

Ja, ik vind dat soort dingen ook altijd interessant. Ik werk met jongeren die om wat voor reden dat ook niet meer thuis kunnen/mogen wonen en wij komen ook afwijkingen tegen waarvan je denkt 'huh?' dus vind dat soort 'foutjes' in mensen of beesten ontzettend interessant. Vandaar waarschijnlijk..;-)
Ik ben ook heel benieuwd wat Billie is voor 'merk' zoals mijn neefje dat altijd zegt..:lol: Misschien wel een foutje in zn genen. Hoe dan ook, ik hou van bijzondere beestjes. Zo kom ik aan Bobbie omdat ze verwaarloosd werd dus heb haar 'gepikt..' de kat van mijn moeder mist zijn staart en de kat van mijn vader is neurotisch..Geweldig! Ze zijn al bijzonder maar als er iets anders is dan anders zijn ze nog leuker (als dat al mogelijk is..:-P)
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door Roos en Minousch »

Het hoeft geen kruizing te zijn, de moeder of de vader kan het langhaar gen bij zich dragen waardoor er zowel kort als langharige kittens uit kunnne komen.
Dus niets halve maine coon, maar gewoon een mooi htk tje wat toevallig wat langer haar heeft.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door Evaa1985 »

Ja maar op zich is het zijn haar niet eens. Zijn vachtje is wel dichter dan die van de rest maar ontzettend lang niet. Het is meer al die kenmerken eromheen, korte pootjes, grote voeten, zn oortjes staan niet rechtop zijn koppie, hij heeft een ronde kop en zijn staart is veel korter. Ik dacht eerst aan een Maine Coon omdat mijn tante die gehad heeft en ik Billie daarop vond lijken maar er loopt hier in de straat een heel bijzonder katje rond, die heeft ook al die kenmerken.
Het interesseert me ook niet hoor wat hij voor 'ras' is, ik was alleen benieuwd en ben dan weer bang dat ie misschien wel iets mankeert. Ben nogal een muts als het gaat om mn beestjes, maak me gauw druk om ze..:lol:
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
sassevras1973
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2014 09:53
Locatie: deventer

Re: Maine Coon kruising?

Bericht door sassevras1973 »

hoi ik heb zins 7 weken een mainecoon kittens 2 zusjes uit een nest
een blauwcraime en schildpat kleurige de blauwcraime heet byoux en de andere pip
het gaat om byoux
we vermoeden ook dat ze dhown heeft de moeder is zuiveras maine coon de vader kruizing
de staart is korter van haar dan van haar zus en kopje is met hoog voor hooft net waterhoofje zo als hier erder word vernoemt en ook erg groote knufel kont is het de wacht is erg pluizing en dicht op elkaar net een tediebeertje dus veel kam werk wat ze niet erg leuk vind dat is bij haar echt een strijd
ik zit hier nog maar pas op inverband dat ik pas deze shite heb ondekt via google
ga straks ook nog wel foto s plaatsen
als het me lukt van de 2 dames
ik ben ook erg bezorgt aan gelecht en voel me echt een overbezorgde moeder hahaha komt zekker erg vaak voor als je probleem kind hebt als kitten
Plaats reactie