is mijn kat een (halve) Bengaal?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
jasperm
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2010 16:56

is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door jasperm »

Hoi

Ik heb sinds vorige week vrijdag een nieuw lid in onze family, Blixten (Zweeds voor bliksem, omdat ie zo snel is ;-) ).
Toen wij (ik en mijn vriendin) Blixten lieten castreren zei de dierenarts dat Blixten zeer waarschijnlijk een raskat was, of in ieder geval voor een deel een raskat, namelijk een Bengaal.
We hebben meteen naar 'bengal cat' gegoogled en daar heb ik kenmerken gevonden die onze Blixten ook bezit.
Maar omdat ik niet zo een oog heb voor kattenrassen (ik had nog nooit gehoord van 'bengaal' voordat de dierenarts het zei) dacht ik om hier een post te maken. Als iemand met katten-expertise 8-) ons misschien kan vertellen of Blixten ras in zich heeft of niet.

Hij heeft veel uiterlijke eigenschappen die de Bengalese kat heeft. Hij is best wel groot voor zijn leeftijd (8 maanden) en gespierd. Hij heeft een luipaardprint maar ook verticale strepen op zijn schouders (en die waren uit den boze zei de website).
Voor de rest heeft hij alle kenmerken die bengalese katten moeten bezitten (zwart uiteinde staartje, wit/lichter buikje, luipaard-achtige bouw van het lichaam met lange nek en lange poten etc etc).

Ik twijfel omdat Blixten als basiskleur grijs is (behalve op zijn gezicht, daar is blixten lichtbruin) terwijl ik op bijna elk plaatje van een 'bengal cat' een bruine vacht als basiskleur zie.
Ook zei de mevrouw waar ik Blixten van heb gehaald dat ze geen idee hadden. Blixten komt uit een grote kattenfamily (ik telde sowieso al 6 katten toen ik Blixten ophaalde) maar elke kat daar was gestreept en kleiner als blixten. En ik neem aan dat ze wel zou weten of haar poes een raskat was of niet.
Ik woon in Zweden en daar komt de europese korthaar veel voor (gelezen, ik kan fout zitten). Op plaatjes van de europese korthaar is de vacht van blixten wel te herkennen maar zijn lichaamsbouw is een beetje anders.

hier een paar fotos van blixten: http://img638.imageshack.us/img638/2197/blixten.png
http://img688.imageshack.us/img688/57/kattiekat.png

Het maakt mij niet veel uit of Blixten een raskat is of een gewone huiskat, we hebben blixten gekozen omdat hij een lieve kat is niet omdat hij misschien een raskat is. Maar het zou leuk zijn om te weten of Blixten ras in zich heeft of niet.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Camoth »

Hij is sowieso al een huiskat omdat hij geen stamboom heeft ;)

Maar het zou best kunnen dat er een beetje Bengaal in zit hoor. Er zijn silver Bengalen, die zijn alleen vrij zeldzaam geloof ik.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Boheme

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Boheme »

Welkom op het forum.... :grin:

Enne.. mooie kat hoor...
Ik heb zelf bengalen gehad en het zou goed kunnen dat er wat bengaal in zit, maar net wat Camoth zegt, het blijft een htk kat. ;-)
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Claudia007 »

Sorry ik kan daar zo slecht tegen he als er gelijk geroepen word het is een gewone HTK kat.
Ik snap het helemaal omdat een kat geen stamboom heeft is het een HTK.
Het fijt blijft alleen wel als een kat uit twee ouders uit een stamboom nest komt nog steeds het zelfde ras blijft in mijn ogen en ik weet het de meeste zullen nu gaan roepen nee hoor gewoon HTK.

Uhmm als ik Sting de stamboom weg gooi word het dan ook een HTK :roll:
Want misschien waren de ouders van deze kat wel met Stamboom.

Maare mooie kat hoe ben je aan hem gekomen?
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Camoth »

De vraag was: is het een HTK of is het een raskat. Het antwoord is: het is een HTK, want hij heeft geen stamboom. Zo simpel is het nu eenmaal. Geen stamboom = geen raskat. En als je de stamboom van je raskat (alsin: het papiertje) weggooid, blijft het een raskat, omdat de kat geregistreerd staat bij de vereniging alszijnde een raskat (stamboeknummer).

Als er voor de kat nooit een stamboom is aangevraagd, maar de ouders hebben wel een stamboom, dan is het, hoe gek het ook klinkt, toch geen raskat.

Ik begrijp niet zo goed waarom je er niet tegen kan dat dit gezegd wordt?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Claudia007 »

ik kan er niet tegen omdat (laat ik het ff bij de maine coon houden) een kitten uit twee maine coons zonder stamboom nog steeds een maine coon is in mijn ogen. en zo lang de ouders wel getest zijn zie ik het probleem niet zo. maar mensen gaan dan gelijk gillen dat het een htk is. en dat is onzin vind ik persoonlijk. als ik geen paspoort heb blijf ik nog steeds nederlandse om ff een dom voorbeeld te geven. en volgens mij was de vraag of het mogelijk was dat blikster een deel van het ras in zich heeft.
er zullen nu ook mensen gaan vragen waarom ik dan wel een kat met stamboom heb als ik het niet belangrijk vind maar ik ga dat verhaal niet nog eeen keer vertellen :-)
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Anne82 »

Op zich ben ik het wel met Claudia eens... Als twee ijsberen een jonkie krijgen dan is dat toch nog steeds een ijsbeer en niet opeens een huis-, tuin- en keukenbeer? :roll: Maar volgens mij gaat het daar niet om, ze vraagt gewoon of iemand weet of haar kat iets weg heeft van een Bengaaltje...

Ik heb niet zoveel verstand van Bengalen.. Hij ziet er in ieder geval wel heel mooi uit!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Adriana »

jasperm schreef: nieuw lid in onze family, Blixten (Zweeds voor bliksem, omdat ie zo snel is ;-) ).
zeer waarschijnlijk een raskat was, of in ieder geval voor een deel een raskat, namelijk een Bengaal.

Als iemand met katten-expertise 8-) ons misschien kan vertellen of Blixten ras in zich heeft of niet.

Hij heeft veel uiterlijke eigenschappen die de Bengalese kat heeft. Hij is best wel groot voor zijn leeftijd (8 maanden) en gespierd. Hij heeft een luipaardprint maar ook verticale strepen op zijn schouders (en die waren uit den boze zei de website).
Voor de rest heeft hij alle kenmerken die bengalese katten moeten bezitten (zwart uiteinde staartje, wit/lichter buikje, luipaard-achtige bouw van het lichaam met lange nek en lange poten etc etc).

te weten of Blixten ras in zich heeft of niet.
hoi en ;-) welkom op het Forum!
http://www.dekattensite.nl/html/rassen/bengaal.html
kijk even naar de video, ietsje verderop goeie beelden van een spelende Bengaal.
als ik goed naar Blixten kijk dan heeft ie dezelfde gespierde slanke bouw en aanliggende vacht en ook het hoofd/gezicht lijkt. de vachtkleur wijkt wat af maar je zegt dat Blix nu al groter is dan de andere katten, qua formaat wijkt hij dus al duidelijk zichtbaar af.
misschien is ook belangrijk wat in de video wordt gezegd over karakter en eigenschappen: goed te trainen, rustig, ondernemend, nieuwsgierig enzo.

lijkt me dat jullie er een prachtkat aan hebben met zeker weten een deel Bengalees bloed in zich (en dus hoogstwaarschijnlijk ook Bengalese karaktereigenschappen) en dat was geloof ik ook je vraag..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Cari »

Hallo Jasper!
Geen idee of Blixten een Bengaal, mislukte Bengaal, kruising Bengaal of HTK is, maar hij is MOOI!
Verder ben ik het helemaal eens met Claudia: een raskatkitten uit 2 raskatten is altijd een raskat, ook zonder stamboom. De ouders bepalen wat het kitten is en niet wat mensen daar al dan niet van op papier zetten. Ik snap dat het wettelijk gezien juist is wat Camoth zegt, maar wettelijk gezien is een kat ook een ding, dus daar heb ik geen enkele boodschap aan en de kat nog minder ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Camoth »

Maar dan hebben we het toch nogsteeds over dat het papiertje bepaald? Want dan bepalen dus de papiertjes van de ouders of het een raskat is (volgens jullie). Dus je hebt alsnog een stamboom nodig om te bepalen of het een raskat is. Alleen dan die van de ouders ;). (volgens de theorie die hier wordt gegeven).

Een stamboomloze kat komt op shows ook automatisch in de HTK klasse (er is nog een manier om de kat in een rasgroep in te delen, maar dat is een vrij ingewikkelde procedure die je dan eerst met je kat moet doorlopen).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Leonie89 »

jasperm schreef:Hoi
Ook zei de mevrouw waar ik Blixten van heb gehaald dat ze geen idee hadden. Blixten komt uit een grote kattenfamily (ik telde sowieso al 6 katten toen ik Blixten ophaalde) maar elke kat daar was gestreept en kleiner als blixten. En ik neem aan dat ze wel zou weten of haar poes een raskat was of niet.
als de mevrouw al niet wist of paps of mams ratkat was mag je ervan uit gaan (denk ik) dat dat niet zo was.. misschien zit er bengalenbloed in ergens, maar in welke kat zit niet ergens wel een ras verweven?
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) bengalees?

Bericht door Claudia007 »

Camoth schreef:Maar dan hebben we het toch nogsteeds over dat het papiertje bepaald? Want dan bepalen dus de papiertjes van de ouders of het een raskat is (volgens jullie). Dus je hebt alsnog een stamboom nodig om te bepalen of het een raskat is. Alleen dan die van de ouders ;). (volgens de theorie die hier wordt gegeven).

Een stamboomloze kat komt op shows ook automatisch in de HTK klasse (er is nog een manier om de kat in een rasgroep in te delen, maar dat is een vrij ingewikkelde procedure die je dan eerst met je kat moet doorlopen).
ook zonder papieren. Als een Kat 100% uit het ras is dan is het naar mijn mening gewoon een raskat plus naam van het ras. Als je een kat heb die uit verschillende soorten komt is het geen ras kat. Misschien lag ik het niet goed uit maar dat gaat ook best moeilijk via een mobiel en iets duidelijk maken via internet is al helemaal een hel. Dat het zo op shows gaat dat weet ik daarom moet ik er ook niks van hebben. Het is heel moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel en eigenlijk is dat wel off topic in dit deel.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Camoth »

De definitie van een raskat is dat de kat een stamboom heeft. En er zijn rassen waarbij juist de ouders van verschillende soorten zijn (Devon Rex naar ik meen en Scottisch Fold bijvoorbeeld).

Ik denk dat jij meer bedoelt dat 'voor je gevoel' een kat van twee ouders met een stamboom (want als de ouders geen stamboom hebben dan houdt het natuurlijk helemaal al op, aangezien je dan helemaal niet weet van welk ras de kat afkomstig is) een raskat is.

Echter, dat is jouw gevoel. Feitelijk is een kat slechts een raskat met stamboom ;).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Claudia007 »

nee ik bedoel een kat uit twee maine coons enz zonder papieren blijft een maine coon enz.
IK praat ff over een mc dat is makkelijke haha maar dat kan voor elke kat gelden.
Maar ik snap het wel alleen vind ik het zelf nergens op slaan. Maare ik hou er nu echt over op want je heb gelijk en het is ook zo maar ik vind het vreemd.
familie van mij hebben ook MC alleen die ouders hebben geen papieren dus zijn ze eigenlijk geen MC en dat vind ik raar..... maar ja het leven is raar :eboohoo:
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: is mijn kat een (halve) Bengaal?

Bericht door Adriana »

van mijn meest Russische blauwe rus heb ik geen papieren, k heb beide ouders (Russische blauwe russen) en de papieren van beide ouders gezien, toen ik Mo ging ophalen. dat Mo geen papieren heeft meegekregen is puur administratief, ik hechtte daar destijds niet aan en degene, die Mo heeft gefokt is kort na dit nest overleden.
daarnaast hebben wij nog twee Russen/herplaatsers met absoluut indrukwekkende stamboompapieren.

de enige Rus die door de keuring komt is MoMo met zijn diep groene ogen en verder alles perfect volgens de maatstaven en keuringseisen.
van die twee andere zijn de ogen nog steeds niet geweldig groen, hun bouw is ook eigenlijk niet denderend en heeft met name Mies zeker geen typisch Russisch blauw gezicht/hoofd, vind ik.
formeel gesproken hebben wij dus twee Blauwe Russen, waar keuringstechnisch nogal het nodige aan mankeert en een 'stamboomloos' vuilnisbakje (sorry Mo!), waar menig RBl fokker jaloers op is.

ach, t is maar uit welk standpunt je het bekijkt en wij verkeren nooit onder fokkers en hebben nog nooit een show bezocht.
en voor mijn gevoel hebben wij drie schatten van bl Russen, alle drie donderstralen met zeker weten voor 100% de karaktereigenschappen van het ras en dat is soms knap lastig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie