Ragdoll een kwetsbaar ras?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Ragdoll een kwetsbaar ras?

Bericht door Roos en Minousch »

dat vroeg ik mij ook al af..
En met alle testen, HCM/PKD/CIN en natuurlijk Fiv/Felv.
Als je dat allemaal heb gedaan ben je goed bezig.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ragdoll een kwetsbaar ras?

Bericht door Nyncke »

En het bij elkaar zoeken van lijnen, lijkt me een hele kunst op zich.
Genoeg vers bloed en combinaties maken die goed op elkaar inwerken is een heel gepuzzel.

Hoe zit dat bij rasvereniging van Ragdols, geven die ook goedkeuring voor bepaalde combinaties...of wisselt dat.
Jarnoootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2010 15:52
Locatie: Hengelo

Re: Ragdoll een kwetsbaar ras?

Bericht door Jarnoootje »

Er zin inderdaad bepaalde combinaties tussen verschillende Ragdolls die niet 'mogen'. dit om ziektes en dergelijke te voorkomen. Echt advies over specifieke katten met elkaar kruissen geven ze volgensmij niet (don't me if i'm wrong!).

Op google is er een bult te vinden over de do en don'ts van ragdolls en andere raskatten :)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Ragdoll een kwetsbaar ras?

Bericht door yana »

Wij hebben óók een Dolly. Zij is ook gevoelig op de niertjes. Waarden zijn íetsjes boven normaal. Ze krijgt dieetvoer. Ze geeft echter nooit haarballen/sigaren op. Hooguit wat plukjes en niet vaak. Ze zijn wel spraakzaam, deze tenminste. CIN heeft ze zeker níet, nieren voelen normaal.
Ze is nu 7 jr, en op dieetvoer. Tja, wat zal ik zeggen? Een zwak ras garandeert geen slecht individu, en een sterke htk lijn geen sterk individu. Mijn ma haar htk's zijn met 11 en 13 overleden aan kanker. Haar britje met 8jr agv embolie. Ónze lieve sevje met 6.5jr aan HCM (angora). Je kunt er toch niks van zeggen, helemaal niks, net als bij mensen. Mijn opa kreeg vóór z'n 40e z'n 1e hartaanval. En daarna nog paar keer. Iedereen dacht dat hij jong zou sterven, hij werd 85 en overleefde z'n vrouw..Ik bedoel maar..Volgens mij zijn alle raskatten bovengemiddeld gevoelig op nieren en hcm maargoed..
Plaats reactie