Een Blauwe Rus of niet?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
moosje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009 15:08

Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door moosje »

ik heb 3 katten waaronder 2 blauwe katjes die nu 3 maand oud zijn. Er zijn nu een aantal mensen op bezoek geweest die me vroegen of het ras katjes waren. Ik heb telkens geroepen dat dat niet het geval is. ( het waren zwerf katjes en zijn hier uit spanje gekomen) maar nu was ik toch wel nieuwsgierig... dus ik denk ik vraag het aan de kenners.

ik heb al wat info opgezocht over het ras en ze lijken er inderdaad wel op...

hier is een foto van moos:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: een blauwe rus of niet?

Bericht door Leonie89 »

als ik het zo zie, zou het best kunnen.. in elk geval gedeeltelijk.. mooi hoor :)
moosje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009 15:08

Re: Een blauwe rus of niet?

Bericht door moosje »

dank je wel :grin: het is ook zo'n schat. zijn broer lijkt wel op hem maar die staat wat hoger op de benen en is ook wat slanker. moos is een vreetzakje :lol:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door Marije »

Ik denk het niet. Deze vachtkleur komt ook bij 'gewone' katjes wel voor, al is het vrij zeldzaam. Ik denk dat de kans veel groter is dat dit het geval is bij jouw katjes, dan dat je 2 zwervende raskatjes hebt gevonden. ;-)

Wel een bijzonder mooi katje hoor!
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door Sannie_xx »

Veel huiskatten zit wel iets van een ras in, of kun je iets van terugzien. Dat zie je best vaker. Dus je hebt best kans dat het erin zit, maar ik denk niet dat het een pure Blauwe Rus is. De kans dat je die zomaar op straat vind is denk ik niet zo groot ;)
Mijn kater heeft ook zo'n grijze kleur (alleen dan wel met witte pootjes). Zijn broertje is helemaal grijs en lijkt veel op het katje op jouw foto :) Ook is er nog een forumlid met een poes die hierop lijkt. Toch allemaal Europees Korthaar.

Het is een gaaf beest!
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door ktje »

Jups hier ook een soort van blauwe rus, maar toch echt gewoon een europese korthaar. Zijn broertjes waren een rode, zwarte en zusjes een lapjes.

Kijk maar eens in mijn album dan zie je dat er bijna geen verschil inzit in jouw kat en mijn kat.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
moosje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009 15:08

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door moosje »

wauw ktje, wat een prachtig beestje hey!!

dat het geen ras ik kan me niets schelen ( al was het een blauwe rus, zonder papieren is het toch niet een echte) maar ik hoopte dat het er één was omdat ze zo prachtig zijn, ook als ze groot zijn. maar nu ik die van jou heb bekeken maakt het dus niet uit of het er 1 is of niet.
wauw wat is die mooi!
(en je weet zeker dat het er geen is? die lijkt nog meer op een blauwe rus dan die van mij :lol: )

Al is er wel een klein verschil. moos zijn broer is net zo blauw als hij.

dit zijn ze samen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door Sannie_xx »

Tsja..... het kan, volgens mij is blauwgrijs een nogal dominante kleur? Bij ons waren ze ook allemaal dezelfde kleur blauwgrijs (net als hun moeder). Met verschil dat drie witte pootjes hadden, en eentje in zijn totaliteit grijs. Op deze foto waren ze nog wel erg jong en 'fluffy', met de kittens nog een tijgerstreepje. Die is een beetje aan het verdwijnen... maar het kleuridee krijg je er wel van:

Afbeelding

8-)

Moet wel zeggen dat die vachtjes van jouw katjes enorm mooi glanzen - wat voer jij die beesten? Lijnzaadolie? :lol:
moosje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009 15:08

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door moosje »

hahaha, nee ze krijgen royal canin. zowel de nat als de droogvoer. maar ik zit te denken om op versvoer over te gaan. alleen lijkt het me vrij ingewikkeld. ik moet me er maar wat meer in verdiepen nog ;-)
maar heel erg bedankt! ik ben ook ontzettend trots op ze :grin:
moosje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2009 15:08

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door moosje »

en ik smelt helemaal bij jou'n foto... moeder met de kindjes... echt heel erg lief!!!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door Roos en Minousch »

Mooie blauwe katjes, maar het is pas een blauwe rus als je er een stamboom bij hebt, en anders zijn het gewoon mooie htk katjes.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door Adriana »

Rusjes hebben soort van groene ogen (als ze volwassen zijn), staan vrij hoog op de poten, hebben een smal spits toelopend hoofd (poezen wat minder) en een dubbele en heel erg zachte vacht. ze zijn soms poepslim en miauwen op z'n Russisch.
het lijf is doorgaans wat langer en ze hebben slanke, beetje platte klauwen en een veel langere staart.

aan de foto van jouw prachtige poezenbeest kan ik nog niet zien of dat een 'echte' Rus is, ook al omdat de raskenmerken pas echt goed zichtbaar worden als ze een jaar of zelfs twee jaar oud zijn.
we hebben er hier drie rondlopen en die verschillen onderling ook nog al.
de twee jonge 'herplaats-rusjes' hebben een indrukwekkende stamboom en verschillen qua bouw en gezicht onderling (broer en zus) enorm en ook het verschil met MoMo, een Russische rus en ook een opvangkater, is vrij groot, om te beginnen al bij de kleur ogen, Mo heeft veruit de groenste.

ze zijn erg rustig, heel aanhankelijk en mens-gericht (soms heel eenkennig), snel op de tenen getrapt en erg gevoelig.
verder super uitbrekers, ze leren snel en zijn makkelijk te trainen.
en ze hebben ernstige 'gezondheids-aandachtspunten', het ras is met name gevoelig voor nierfalen.

maar wat maakt het uit? ik spreek Nederlands met ze, twee van de drie luisteren naar hun naam maar mevrouw de poes doet volstrekt waar ze zelf zin in heeft en heeft geen boodschap aan welke viervoeter dan ook. ze heeft inmiddels een uitstekende verstandhouding opgebouwd met mijn vriend en is inmiddels ook bij hem ingetrokken.
Afbeelding
Mo heeft een lange smal driehoekig toelopende kop,
Afbeelding
een relatief grote natte neus en zeer groene ogen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyntjuhw
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 22:32

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door Nyntjuhw »

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Iemand enig idee of onze Timo een blauwe Rus, of deels blauwe rus is?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door Roos en Minousch »

een blauwe rus zal hij niet zijn, want er zal geen stamboom bij zitten..

Je foto is niet te zien
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een Blauwe Rus of niet?

Bericht door Adriana »

foto is voor mij niet zichtbaar.
je kunt het beste zelf vergelijken en er staan zat foto's bv in mijn fotoalbum van diverse types blauwe russen. maar wat maakt het uit? een katzel zonder stamboompapieren geldt officieel altijd als rasloze tijger-lieverd.
soms kun je als je een beetje weet welke mengelmoes het is bepaalde karaktereigenschappen thuisbrengen/herkennen en !!belangrijk dat geldt ook voor medische aandachtspunten.
welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie