Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
may
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:10

Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door may »

Ik heb voor een behoorlijke klap geld een poesje "besteld" bij een goed aangeschreven cattery. We zouden haar nemen als zij gezond uit de dna-tests zou komen en toen bleek dat ze goed was hebben we een bedrag aanbetaald. Officieel zouden we haar vorig weekend op kunnen halen, maar toen we belden om een afspraak te maken, vertelden de fokkers dat het hele nestje niesziekte heeft en dus eerst behandeld moesten worden en ook konden ze nu nog geen tweede enting krijgen. We moesten dus even wachten. op zich geen probleem, maar ik heb me toch even laten informeren over niesziekte. op internet staat te lezen dat vooral bij jonge kittens dit chronisch kan worden en dat een poes altijd drager blijft ookal vertoont ze geen symptomen meer. Ze kan doordat ze wel drager blijft wel andere katten besmetten en zelfs als ze ooit nestjes zou krijgen, haar eigen nestje besmetten.
Aangezien wij daardoor nogal schrokken heb ik mijn dierenarts om advies gevraagd. Die geeft aan dat als het gaat om een fok poes het risico te groot is en dat ik het beter niet kan doen. Ik heb ook Felicat (afd. Gezondheid) gebeld en die geven aan dat het niet standaard zo is dat een poesje darger is en dat het voor het fokken geen probleem hoeft te zijn.
Ik vind het zelf dus wel erg eng allemaal, zeker omdat het echt geen goedkoop beestje is en ik er ook echt mee naar keuringen wil en mee fokken..Mijn tante had vroeger ook een chronische nieszieke kat en die was echt te smerig om op te pakken. Die liet de hele dag door snot lopen en leek regelmatig te stikken als je haar neus niet goed schoonmaakte. Geen leuk vooruitzicht dus.
Nu heb ik de fokkers gebeld om aan te geven dat ik wil afzien van de koop. Sta ik in mijn recht en is het ook terecht dat ik mij zorgen maak? Ik wil echt nog heel graag dit poesje en als deze het niet wordt wil ik sowieso een andere dus dat is echt het punt niet..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door Camoth »

hai May,

Om welk ras gaat het? Ik zou gewoon nog even wachten. Het hoeft niet perse chronisch te zijn hoor. Hoe oud is de kitten nu?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
may
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:10

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door may »

Het gaat om een zilveren abessijn..echt een heel mooi beestje en we hebben echt alle spulletjes al gekocht, dus we zijn ook echt wel heel erg teleurgesteld..
Ik ben bang dat je van te voren niet kan zien dat het al chronisch is geworden en dat ik dus pas thuis er last mee krijg en als ik eenmaal een beest in huis heb, gaat het echt niet meer weg. Maar om nu 15 jaar met een zieke en besmetytelijke kat te zitten willen we ook echt niet!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door Camoth »

Dat kan ik me goed voorstellen. Heb je al een aanbetaling gedaan?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
may
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:10

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door may »

Ja ik heb netjes een aanbetaling gedaan en ik hoop echt dat we eruit komen en dat ik of mijn aanbetaling terug krijg of dat ik later uit een nader nest een gezond poesje kan krijgen. Al denk ik niet dat ze me nog heel positief gestemd zijn nu ik ze heb aangegeven dat ik ervan wil afzien..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door Camoth »

Wat zij ervan vinden is niet interessant. Jij hebt gewoon recht op een gezonde kat. En als er redenen zijn om aan te nemen dat de kat niet gezond is, dan heb je gelijk dat je ervan af wilt zien.

Ik zou alleen nog even wachten met het definitieve besluit te nemen. Wellicht hebben ze een lichte vorm of gaat het snel weer helemaal over. Dan zou het zonde zijn als je jouw kat daardoor misloopt en een hoop gedoe op je hals haalt.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
may
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:10

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door may »

Ja precies...dank je voor je advies.. Ik vind het gewoon heel lastig: we verheugen ons enorm op haar komst en hebben al grootse plannen en dan hoor je zoiets. Op internet staan zowel geruststellende verhalen als zeer alarmerende, allebei ook van dierenartsenpraktijken, dus ook wel echt van mensen die er iets van zouden moeten weten dus...
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door Camoth »

Wellicht zijn er nog mensen hier op het forum die je meer kunnen vertellen uit eigen ervaring. Er zijn hier een aantal mensen met zeer veel verstand van ziekten en katten. Dus misschien dat zij nog iets weten?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door Boomer »

Ik heb een kat gehad die drager was van niesziekte. Hij heeft er nooit last van gehad en heeft ook geen andere katten besmet.
We zijn er uit eindelijk pas achter gekomen toen hij op hoge leeftijd een auto-imuunziekte kreeg. Hij is 19 jaar geworden. Ik heb hem vanaf een half jaar samen met zijn moeder gekregen. Zijn moeder heeft er nooit last van gehad. Bij Banjer had ik ook nooit wat gemerkt. Geen gesnotter, genies enz. Het kan zijn dat de kat van je tante het heel erg had doordat ze te laat ermee naar de DA is gegaan.
Kattenziekte is ( als je er snel bij bent ) goed te verhelpen met antbiotica. Dan is je kat nog wel drager maar heeft verder geen last ervan.
Niesziekte komt op als een kat weinig weerstand heeft of bv bij stress. Er zijn mensen die druppels ( dacht euchinea drup.) geven om het weerstand te verhogen.
Verder zou ik je contract even nalezen wat erin staat over bv verborgen ziektes. Ik zou me niet weerhouden om een kitten te kopen met niesziekte, tenzij je wilt fokken ( maar meestal is dat niet toegestaan bij kittens van raskatten).
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door tacuma »

Onze eerste Siamees kwam van een malafide fokker, maar daar kwamen we pas later achter.
Door de stress van de verhuizing kreeg het kitten niesziekte, en de dierenarts zei dat de kat
dat dus al eerder opgelopen had, en er zijn hele leven last van zou kunnen houden. Na die
eerste keer (en antibioticakuur) heeft hij nergens meer last van gehad. Het hoeft dus niet!

Maar als je van plan bent met de kat te gaan fokken, is het een ander verhaal. De kans dat
evt. kittens het bij zich zullen dragen, is natuurlijk heel groot.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
LONGdress
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2009 10:59
Locatie: Rotterdam

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door LONGdress »

Da's balen. Je verwacht wel dat als je kat neemt, dat die helemaal gezond is
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door TuttiFrutti »

Mijn katje had toen we haar kregen met 6 weken niesziekte, ze heeft een 10 dagen antibiotica gekregen en het was daarna ook over. Dus het hoeft niet gelijk chronisch te zijn hoor! Dat ze dan gelijk drager is, heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Wij hebben nu een tweede poes en ook komt ze regelmatig met andere poezen in aanraking maar geen van hen heeft ooit niesziekte gehad!

P.s. leuk een zilver abessijn! Wij hebben een wildkleur (niet degene die niesziekte had overigens). Het is een geweldig ras!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door Shaz »

Wij hebben drie katten gehad die als kitten niesziekte hadden en het klopt dat het bij hun inderdaad chronisch is, op het moment dat de weerstand minder wordt komt de niesziekte weer opzetten. Maar het beeld van altijd snotterige en vieze katten klopt naar mijn idee niet. Als je wilt gaan fokken en naar shows wilt gaan kan ik me voorstellen dat je van de koop af ziet.
Wat dat betreft ben ik blij dat onze katjes gewoon htk katten zijn en voor ons maakte het dus niks uit, wij hebben ze wel in huis gehaald.
groetjes Sharon
Annegret
Huiskat
Huiskat
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 apr 2009 19:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Raspoesje gekocht, maar blijkt nu niesziekte te hebben

Bericht door Annegret »

Alledrie de kittens die ik heb gehad hadden niesziekte maar geen heeft er iets aan overgehouden.
Volgens mij is de tijd die je wacht met antibiotica ook van belang of het wel of niet blijft bij een poes.
Ik heb echter htk-poezen(waarvan 1 noorse boskat),waarbij het voor mij niet zoveel uitmaakt.
Sterkte met je probleem.....
Plaats reactie