Raskat, hoe beslis je?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Femmy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2009 12:22

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Femmy »

Eerlijk gezegd ben ik mijn hele leven (nu 32 jaar) al oosterlingen-minded, niet alleen vanwege het uiterlijk maar voornamelijk vanwege het extraverte, aanwezige en aanhankelijke karakter, het praatgrage, het stapelbare, heerlijk. Ook de rexen met hun gekke gedrag vind ik geweldig, helaas is onze cornish rex met 11 jaar overleden.
Trots eigenaar van 2 oosters kortharen en 3 balinezen
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door lievelijn »

Ik had begrepen dat oosterse katten vaak niet zo goed gaan met de niet oosterse
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door rieneke »

nee,uitzoneringen heb je altijd, maar vaak zijn oosterlingen echte pestkoppen naar htk-tjes toe.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Ambertje73 »

Elk ras heeft zijn voor- en nadelen (met het oog op gedrag, gezondheid, uiterlijk etc).

Wij hebben 35 katten. De meeste zijn HTK katten, maar we hebben ook wat raskatten nl.:

Heilige Birmanen (3 stuks, twee vrouwtje, 1 man). Over het algemeen een makkelijk, maar ondeugend ras. Ze praten veel, vinden pesten ook leuk en ze zijn best wel knuffelig (man meer dan de vrouwen). Een van de vrouwtjes is vreselijk scheel, maar daar heeft ze absoluut geen last van. Ze heeft als kitten een flinke achterstand gehad, doordat ze de niesziekte heeft gehad (fokker was niet zo kieskeurig en bijvoeren deed ze niet echt) en heeft dus geregeld las van drupoogjes. Ze kunnen goed met andere katten.

Verder hebben we 4 Perzen (2 vrouwtje en twee mannen). Ze vragen veel onderhoud qua vacht en ogen. Ze zijn best wel eigenzinnig, maar echt knuffelig zijn ze geen van 4. Meestal zijn ze sloom en slapen veel. Onze Perzen zijn PKD vrij (nieren), maar het schijnt wel veel voor te komen bij dit ras.
Een van de Perzen heeft hier in het begin een nestje gehad. Onze zwarte HTK kater was nog niet geholpen toen we twee zwaar verwaarloosde Perzen opnamen. Het was meteen raak! Alle 5 half Persjes wonen hier nog. Ze zien er vrij gewoon uit, alleen hebben ze wel wat uiterlijke kenmerken van de Pers (knikstaart, breder koppie, grote ogen en iets langer haar). Dit ras trekt zich weinig aan van andere katten en gaat z'n eigen gang.

We hebben een Britse Korthaar van 15 jr. Hem hebben we van mijn nichtje die ineens allergisch voor hem werd. Hij is heel lief en ziet er prachtig uit.
Een Britse Korthaar heeft wel een dikke vacht, dus onderhoud is absoluut nodig! De ogen moeten ook goed in de gaten gehouden worden. Een knuffelige kat die ook wel tolerant is t.o.v. andere katten.

En dan hebben we nog een Oosterse Korthaar en Cornish Rex. Beide katten zijn wat dominant, behoorlijk gefocust op één persoon en mogen andere katten graag ff pesten! Door hun korte vacht hebben ze het vaak koud en zitten dan ook bij voorkeur de HELE dag bij je op schoot. Het zijn net honden (gedrag) en behoorlijk intelligent. Sommige schijnen wel behoefte aan te hebben aan soortgenoten (andere Oosterse).

Het karakter van de HTK katten verschilt nogal. Persoonlijk vind ik het karakter van deze raslozen het beste!!!!
Passen zich (meestal) makkelijk aan, terwijl raskatten wel eens moeilijk kunnen doen.
Andere rassen zoals de Noorse Boskat, Maine Coone en Somali hebben toch veel ruimte nodig? En ze hebben meestal behoefte om naar buiten te gaan.
De Ragdoll is volgens mij ook een makkelijke kat. De meesten laten zich ook overal naar toe zeulen (Ragdoll, lappenpop). De vacht is zachter en iets dikker dan van de Birmaan, dus waarschijnlijk heeft deze iets meer verzorging nodig.

Ik zou gewoon eens een kijkje nemen in een asiel of zo. Daar zitten ook raskatten en soms mag je zelfs een kat op de proef meenemen. Sorry, ik weet dat dit vreselijk klinkt, maar het is een oplossing. Het kan natuurlijk altijd niet klikken tussen de nieuweling en de aanwezige kat.

Het beste is (hoef je niet te doen hoor) om ergens naar toe te gaan en kijken welke kat op je af komt, want die hoort bij je/ wil bij je zijn.

Mijn zus & zwager hebben Sphynxen (kale katten). Ze wilden er twee bij hebben en aan de hand van foto's hadden ze al een voorkeur voor twee (man en vrouw, niet voor de fok hoor!) kittens (zelfde nest). Tijdens de kennismaking wilde het poesje, waar de voorkeur naar uitging, helemaal niets van hun weten en rende steeds weg!
Een poesje uit een ander nest was al snel niet uit hun buurt te slaan, dus die is het geworden. Typisch toch?

Om een lang verhaal kort te maken Lievelijn, laat je gewoon verrassen. Maak een afspraak bij een opvang of asiel en kijk gewoon wat er gebeurt. :grin:
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door lizzy123 »

wij hebben 1 halve noorse boskat (tijger) en 1, 1vierde noorse boskat (Lizzy) ik vind langharige katten ook helemaal geweldig
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door Adriana »

wij hebben drie herplaats-russen en ik ben qua karakter op het ras gevallen.
daarvoor had ik htk-katten uit opgebroken relaties, dan bleef ik dus met twee 'katers' achter..
blauwe russen zijn slim - en dat kan heel erg vervelend zijn -, gevoelig, heel erg rustig en erg aanhankelijk/eenkennig.

er zit 10 jaar tussen MoMo, die 16 wordt en broer en zus, die in februari 6 worden.
Mies en Enzo zijn van een zus van Boris en Joboris en hebben dus familie op het Kattenforum.
alle drie :birthday: :birthday: :birthday: op dezelfde dag jarig, echt waar!

poes Mies voegt zich niet en heeft een uitgesproken hekel aan vrouwen.
dat komt door haar voorgeschiedenis en omdat mijn vriend en ik op 5 minuten loopafstand van elkaar wonen
(met spoorlijn ertussen) 'logeert' Mies intussen bij hem thuis.
ze zijn als een blok voor elkaar gevallen en Mies heeft hem helemaal onder de duim.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door lievelijn »

voorlopig wil de huisjesjacht nog niet zo slagen... dus komt er toch nog geen katje bij...
even afwachten dus..
ik <3 Vlinder
stampertje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2010 16:01

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door stampertje »

Hoi,

Mijn eerste tip is: als je hele dagen werkt, neem dan twee katten zodat ze met elkaar kunnen spelen en zich niet vervelen, dat betekend meestal dat je bank eraan gaat.

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een Birmaan, omdat ik deze zelf heb. Ze zijn net als andere katten lief maar ze zijn aan het baasje gehecht, je hoeft ze niet veel te kammen, andere rassen moet je elke week of soms elke dag kammen anders gaan ze in de klit. Je kan ze van alles leren en luisteren goed, lekker knuffelig, zeker de katers, poezen kunnen echte dames zijn (soms). Ze zeggen wel eens het zijn de honden onder de katten.
odilla
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2012 16:20

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door odilla »

de laperm is beslist geen oosterse kat net zo min een abbesijn dat ook niet is

ik ben zelf namelijk fokker van de laperm
lievelijn schreef:Ik had begrepen dat oosterse katten vaak niet zo goed gaan met de niet oosterse
dat valt reuze mee hoor als ze goed opgevoedt zijn
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat, hoe beslis je?

Bericht door castratenkoor »

Je reageert op een bericht van twee jaar oud, de desbetreffende persoon is al lang niet meer actief.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie