Raskat vs. htk-kat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het ook durven om in de toekomst eerst een katje te laten testen op vanalles en nog wat voor het te adopteren.
Het zou mijn hart breken, maar als een kat een ziekte zou hebben die besmettelijk is voor mijn katten (en dan heb ik het niet over nies), dan kom hij hier niet... Mijn eigen katten gaan dan even voor. Maar ik zou het er echt ontzettend lastig mee hebben als ik hem/haar eenmaal uitgekozen zou hebben...

Het stomme is dat je, als een kitten vb FIV-positief test, dat ook van de moeder uit kan komen. En dan weet je toch niets. Ik kan dan wel het risico niet nemen, maar wat doet het asiel dan? Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat hij dan misschien ingeslapen zou worden als hij eventueel gewoon gezond kan zijn. En gewoonweg plaatsen zonder verder naar kijken zou ik ook onverantwoord vinden. Maar wat moet je dan als asiel? Hem tot 6 maanden alleen houden en dan kijken wat de test zegt? Moeilijk allemaal....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door pinguin »

manon3 schreef:Pinguin, ik vind het wel bewonderswaardig dat je je flatgenoot met een grote glimlach staat aan te kijken terwijl je al die lompe vergelijkingen moet aanhoren.
Dat zou mij vast en zeker niet gelukt zijn.Had je geen moeite om je in te houden met die domme opmerkingen? ;-)
Als alleen raskatten echte katten zijn wat zijn HTK-katten dan in haar ogen? :lol:
Ach dat mens kraamt zoveel onzin uit dat ik haar niet serieus meer neem.
Ze kwam mij vandaag vertellen dat snabbel volgens haar een noorse boskat is. Heb haar vriendelijk gevraagd op te hoepelen want vandaag kon ik het even iets minder hebben.
Snabbel is gewoon een lieve htk kat/schat.

Mij maakt het weinig uit of iemand een ras kat of htk kat heeft. Als je er maar goed voor zorgd.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
manon3

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door manon3 »

Ben het helemaal met je eens en negeer al die onzin maar wat je flatgenote uitkraamt. ;-)
Ik heb zelf een Noorse Boskat en Snabbel en mijn poes lijken voor geen meter op elkaar.
Behalve dat mijn poes ook wat getijgerd is.
En jouw Sproet vind ik ontzettend leuk maar Snabbel is echt m'n favoriet,ik ben gek op tijgerkatten.
Je hebt 2 prachtige katten.
Cerna

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Cerna »

Ik heb altijd HTK-katten gehad en de katten ut het asiel waren lief, sociaal, gezond; gewoon leuke katten. Dus de angst dat je allerlei ziektes in huis kunt halen wanneer je een asielkat adopteert, heb ik niet.
Maar ik heb ook andere katten gehad uit de alternatieve opvang. Eén keer een kat die men samen met haar kittenbroertje in een container had gegooid; bij het broertje waren de ogen met een scherp voorwerp bewerkt en die bleef in de opvang, maar wij hebben Chatoel opgevangen, een erg angstig, onzindelijk poesje en een jaar later nog zo'n "zielepiet" (ze wisten me ondertussen te vinden). Toen samen met de brandweer een kitten uit een rioolbuis gered. Was totaal verwilderd en alhoewel heel sociaal naar andere katten, heel erg op zijn hoede naar mensen en begon te sproeien op 10-jarige leeftijd tgv stress.

En toen onze "probleemkatten" waren overleden vond ik het genoeg geweest. Een Brit vond ik altijd zo'n mooie kat en eindelijk liet ik mijn wens, met toch wat schuldgevoel, in vervulling gaan. Dat was Amber, nu bijna 7 jaar geleden.
En toen Tabitha (een asielkat, maar wat voor één!) in augustus 2007 op bijna 19-jarige leeftijd, overleed, ging ik weer naar het asiel voor een nieuw kitten. Maar er zaten alleen maar angstige kittens die alle kanten op schoten toen ik op de kittenzolder kwam. En toen ik op de grond ging zitten en ze probeerde te lokken, zaten ze me allemaal van een afstand met grote ogen aan te kijken. Wanneer ik jonger was geweest, was ik de uitdaging misschien nog wel een keer aangegaan om zo'n angsthaas tam te maken, maar ik kon er de energie niet meer voor op brengen en koos toen weer voor een Brit: Noa. Nu al met minder schuldgevoel.
Ik had mijn aandeel geleverd, was niet verantwoordelijk voor het kattenoverschot in het asiel, en koos voor mijzelf: rustige, stabiele katten die ik ook nog eens verschrikkelijk mooi en lief vind.

En in de toekomst zullen het weer Britten zijn; in het asiel kom ik niet meer. Hen steun ik indirect via de dierenbescherming en dat moet genoeg zijn.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Lovecat »

Duidelijk Cerna en begrijpelijk. Een kat is een kat en ze verdienen allemaal aandacht en liefde!
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door BillyJean »

Ik begrijp je helemaal Cerna, en ik ben zowiezo gek op het rustige Brittenkarakter. ( maar ja, ben ook zelf met een Brit getrouwd)
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Cerna

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Cerna »

BillyJean schreef:Ik begrijp je helemaal Cerna, en ik ben zowiezo gek op het rustige Brittenkarakter. ( maar ja, ben ook zelf met een Brit getrouwd)
Ook zo'n knuffelbeer :lol: ?
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door BillyJean »

gelukkig niet zo harig...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Robijn »

:lol: :lol: :lol:
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
manon3

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door manon3 »

Dat heb je mooi onder woorden gebracht Annet.Heel begrijpelijk dat je uiteindelijk voor jezelf hebt gekozen.

En ik moet helaas eerlijk bekennen dat ik ook tot die mensen behoor die een "raskat" hebben aangeschaft en zich vantevoren niet in het karakter hebben verdiept.
Ik ging op internet op zoek naar een kat/kitten, ras of HTK,dat maakte niks uit.
Ik had al ontelbare katten en schattige kittens bekeken,HTK-en raskatten,maar er zat gewoon niks tussen wat me aansprak.
Toen klikte ik per ongeluk op de verkeerde link en verscheen een foto van een kitten waar ik meteen verliefd op was.Niet omdat ze er zo schattig uitzag,want ze was duidelijk veel te mager en zag er onverzorgd uit.En toch wilde ik haar hebben.
Binnen 2 minuten had ik de telefoon al te pakken en heb meteen gebeld.
Zag in de gauwigheid nog net dat het om een Noorse Boskat ging met een trieste voorgeschiedenis maar dat kon me toen al niet meer schelen.

Zo zie je maar,dan denk je dat je intussen oud en verstandig genoeg bent.En dat je dus niet voor een raskat moet kiezen alleen vanwege de gevoelswaarde.Want tenslotte had ik al eerder raskatten gehad en dan weet je genoeg af van eventuele gezondheidsrisico's.En van het karakter van Boskatten wist ik ook niks af.
Maar dat heb ik dus wel gedaan,mijn verstand stond echt op nul op dat ogenblik.

En ik heb er geen seconde spijt van gehad,ze is uitgegroeid tot een prachtige poes met een geweldig karakter.En wat de gezondheidsrisico's betreft,dat merken we wel in de toekomst,of niet.
Het hele leven is 1 groot risico toch? ;-)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door silfje »

wij zijn onwijs blij met onze bengeltjes. Vroeger hebben we een huis tuin en keukenkat gehad bij mijn ouders waar ik ook gek op was.

Het maakt niet zo veel uit, het voordeel van een raskat is dat je iets meer een richting hebt wat voor uiterlijk, karakter en ziektes je kan verwachten, maar dat is niet altijd een pluspunt als je weet dat perzen bijvoorbeeld eerder hartproblemen hebben of maine coons last van heup displasie.

Bij goede fokkers wordt op allerlei ziekten getest, maar wie weet is die asielkat of die ex zwerver weer beter bestand tegen virussen omdat deze aan meer dingen heeft blootgestaan op jonge leeftijd.

Kies gewoon wat je gevoel je ingeeft, en hou van je kat, of het nou een ras of een htk kat wordt, want je weet nooit wat de toekomst jullie brengt.
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door NadineDilara »

Iedereen vond Dawn een soort van lelijk, toen ik met haar aan kwam zetten.. ze keek scheel, heel dun, en niemand snapte dat ik haar gekozen had. Ik heb ze verteld ''Ik heb haar niet gekozen, ik ben haar tegen gekomen'' En ik zelf vond haar vanaf het begin echt hartstikke mooi, voor mij is ze altijd een schoonheid geweest. En ze is een htk, die dus uit het asiel kwam..Nu ze wat ouder is en opgeknapt vind iedereen haar ineens toch heel mooi. Het kan mij niks schelen wat andere mensen van haar vinden, ik vond haar vanaf het begin al het allermooiste meisje dat ik ooit had gezien :D
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Plaats reactie