Raskat vs. htk-kat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

Snabbel is gewoon een fraaie cyperse HTK kat en dat is geen raskat nee. Maar daarom niet minder dan een raskat.
Die flatgenoot is een dwaas te denken dat katten met een papiertje meer waard zijn.
Nou ja als geldbedrag als kitten wel uiteraard. Maar als volwassen dier eigenlijk ook niet eens meer.
Qua gevoelswaarde is elke kat evenveel waard.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
manon3

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door manon3 »

Helemaal mee eens.Heb zelf vroeger 2 HTK-katten gehad en 3 Perzen en ze waren me allemaal even lief.
Zo'n stamboom zegt mij persoonlijk helemaal niks.HTK-kat,raskat met of zonder stamboom,iedere kat is evenveel waard in mijn ogen.
Maar sommige mensen denken bij raskatten alleen maar aan geld.Laatst zei nog iemand tegen me dat het zonde van het geld zou zijn als er iets met mijn Boskat zou gebeuren.
Eerlijk gezegd heb ik me ontzettend zitten ergeren om die opmerking.

Pinguin, ik vind het wel bewonderswaardig dat je je flatgenoot met een grote glimlach staat aan te kijken terwijl je al die lompe vergelijkingen moet aanhoren.
Dat zou mij vast en zeker niet gelukt zijn.Had je geen moeite om je in te houden met die domme opmerkingen? ;-)
Als alleen raskatten echte katten zijn wat zijn HTK-katten dan in haar ogen? :lol:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Adriana »

goed zo, Pinguin! Snabbel is van een superras en helemaal uniek..
k begrijp maar steeds niet waarom mensen het over raskatten moeten hebben.
als je al zo'n kat hebt, dan heb je een britje of een siamees of een bengaal of noem maar op, .. als je het al wilt benoemen.
of iets bengalerigs of britachtigs als het bastaard is en dan alleen om bepaalde (gedags)kenmerken aan te geven. maar je hebt bovenal een verschrikkelijk lieve, ontdeugende, luie en of mooie katzel/huistijger/bengel/poesewoes of wat het koosnaampje ook is.
het gedoe rond dat begrip raskatten vind ik een beetje aanstellerig en je hebt alleen een raskat met stamboom en afstamming.
soms kom je ook hier in berichten tegen dat iemand dus een raskat wil. en hoezo dan wel? er zijn tig en ook nog erg uiteenlopende rassen, maar het moet een raskat zijn, raar idee lijkt me. en beetje denigrerend, alsof de rest niet goed genoeg is, net zo'n beetje als de kreet vuilnisbakkie voor htk-honden.
er lopen er hier een paar rond en vanavond zijn ze strontvervelend en heb ik ze maar eens toegesproken met hun officiële naam en toenaam, maar ze waren daar niet van onder de indruk, want het interesseert ze geen zier dat hun stamboom hier ergens in een la ligt, ze willen dollen en op een lege plank in de glazenkast springen en met Enzo stoeien (kiest het hazenpad..) aandacht (vrouwtje is weer met dat stomme forum bezig) en lekkere brokjes en geborsteld worden!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

Dat verbaast mij inderdaad ook regelmatig, als mensen zitten te denken aan het nemen van een raskat. Als je dan doorvraagt blijken ze zich meestal geeneens in de rassen verdiept te hebben, Ras = ras blijkbaar. Als er maar een papiertje en een prijkaartje aanhangt.
Zo stond er pas geleden op Marktplaats iemand die een Blauwe Rus met oranje ogen zocht?!?
Hoefde geen stamboom en mocht 50 euro kosten. Uhhhh onder wel steen heeft die geleefd.
Zal wel in de war zijn met een Brit. Maar dat zij erg uiteenlopende rassen qua karakter.

Ik ken ook mensen met zowel raskatten als HTK katten. Die voor de raskatten een ren hebben en de HTK's lopen wel los op straat. Dat vind ik helemaal absurd, zo'n onderscheid bij eigen katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

Dat verbaast mij inderdaad ook regelmatig, als mensen zitten te denken aan het nemen van een raskat. Als je dan doorvraagt blijken ze zich meestal geeneens in de rassen verdiept te hebben, Ras = ras blijkbaar. Als er maar een papiertje en een prijskaartje aanhangt.
Zo stond er pas geleden op Marktplaats iemand die een Blauwe Rus met oranje ogen zocht?!?
Hoefde geen stamboom en mocht 50 euro kosten. Uhhhh onder wel steen heeft die geleefd.
Zal wel in de war zijn met een Brit. Maar dat zij erg uiteenlopende rassen qua karakter.

Ik ken ook mensen met zowel raskatten als HTK katten. Die voor de raskatten een ren hebben en de HTK's lopen wel los op straat. Dat vind ik helemaal absurd, zo'n onderscheid bij eigen katten.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 06 feb 2012 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door nellebel »

tja, dan zien ze weer een kat van de reclame en willen ze die. verder hoeven we niks te weten, als hij maar lijkt op die uit de reclame.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Anne »

Wat een walgelijk iemand, hoe kunnen mensen nou zeggen dat een asielkat minder waard is dan een raskat? :evil: Een leven is toch hetzelfde waard als het andere leven? Ik vind het behoorlijk arrogant hoe sommige mensen wel niet denken over dieren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
manon3

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door manon3 »

Ja, veel mensen hebben zeker een arrogante houding over dieren wat dat betreft.Een familielid van me is verslaafd aan peperdure hebbedingetjes;i-pods,i-pad,stereo-apparatuur door het hele huis ter waarde van zo'n 8000 euro.
Maar hij kon niet begrijpen dat ik enkele honderden euro's heb betaald voor onze Boskat.
Want het is maar een kat en dan ook nog een 2e hands.( wij zijn de 3e eigenaar)
En ik kan dus niet begrijpen dat mensen wel zoveel geld uitgeven aan dure luxe-artikelen maar het zonde van het geld vinden als het om een dier gaat.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door patiani-guusje »

Ik ken ook mensen met zowel raskatten als HTK katten. Die voor de raskatten een ren hebben en de HTK's lopen wel los op straat. Dat vind ik helemaal absurd, zo'n onderscheid bij eigen katten.
Tja helaas denken mensen vaak aan hun portemonee, en een raskat kost veel geld, een HTK kun je gratis krijgen. Daarom worden raskatten vaak veilig in een ren gezet dan kan ze niets overkomen, en tja een HTK die verdwijnt, er zijn genoeg gratis kittens te krijgen toch? En ze zullen inderdaad minder snel gestolen worden.
Ik zelf kijk niet naar de financieelle waarde van een kat, maar naar de emotionele waarde, het leven van een dier, élk dier is mij heel veel waard, en daar dient zorgvuldig mee omgegaan te worden.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door achtpuntzes »

@ manon:

als je audiofiel bent (ik ben er ook eentje) streef je naar steeds beter weergavegeluid. ik ken zelfs mensen die boven de 20.000 euro gaan met alleen platenspeler (klinkt veel beter dan cd) versterker en speakers (dus zonder hebbedingetjes als ipod en dergelijke)

het is maar waar je interesses liggen.

ik ben het wel met je eens dat veel mensen een arrogante houding hebben tov dieren.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
manon3

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door manon3 »

Achtpuntzes: Ik heb er op zich ook geen problemen mee dat mensen daar hun geld aan uitgeven,dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Ik had alleen problemen met de houding van dat familielid,die deed net alsof een dier een minderwaardig iets is om geld aan te besteden.Net alsof een dier dat niet waard zou zijn.
En omdat het om mijn poes ging voelde ik me natuurlijk persoonlijk aangesproken. ;-)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Lovecat »

Hm, ik wilde ook heel graag 'een raskat', niet omdat ik perse een ras wilde, maar omdat er een paar rassen zijn waarvan het uiterlijk en karaktereigenschappen me erg aanspreken.
Toch heb ik nu 2 asielkatjes, en nee die heb ik niet op uiterlijk uitgezocht. Ik dacht toen; die raskatten komen toch wel terecht, want mensen willen ze zo graag, laat ik maar de 'kneusjes' nemen, anders blijven die zitten.

Ik merk nu wel dat ik het wel eng vindt om een asielkatje erbij te nemen; stel je voor dat er 1 Fip o.i.d. heeft en mijn 2 katten besmet... Het 'voelt' veiliger een doorgeteste, met zorg gefokte raskat te nemen.... Je weet het natuurlijk nooit, maar het zijn wel dingen waar ik nu veel mee bezig ben als er een 3e bij zou komen...

Oh, ik vind het ook vaak zo raar dat mensen zeggen dat ze een kat gaan 'kopen', Dex en Moos zijn niet mijn bezit, ik heb ze niet gekocht, ik heb ze geadopteerd en mag voor ze zorgen!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Anne »

Ik merk nu wel dat ik het wel eng vindt om een asielkatje erbij te nemen; stel je voor dat er 1 Fip o.i.d. heeft en mijn 2 katten besmet... Het 'voelt' veiliger een doorgeteste, met zorg gefokte raskat te nemen.... Je weet het natuurlijk nooit, maar het zijn wel dingen waar ik nu veel mee bezig ben als er een 3e bij zou komen...

Stel dat je vandaag naar buiten gaat en je komt onder een auto? Stel dat je iemand tegenkomt die jou besmet met een eng virus? ;-)
Mijn ervaring is juist dat asiel dieren goed gechekt zijn, ze zitten meestal een paar weken in quarantine en worden goed nagekeken door de dierenarts
Oh, ik vind het ook vaak zo raar dat mensen zeggen dat ze een kat gaan 'kopen', Dex en Moos zijn niet mijn bezit, ik heb ze niet gekocht, ik heb ze geadopteerd en mag voor ze zorgen!!
Mooi gezegd, je hebt helemaal gelijk, zo denk ik er ook over :-P

@Manon daar zou ik ook ontzet van zijn. Mensen moeten zelf weten wat ze met hun geld doen maar als je huisdieren hebt moet je er wel goed voor zorgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Chiquita98 »

Uiteindelijk is het zo dat je best voor een "ras"kat mag gaan als je nu eenmaal een bepaald karakter/uiterlijk(uitgezonderd uiterlijkheden met gezondheidsproblemen) mooi vind, maar ga niet denegrerend doen over een HTK kat. Dan ben je in mijn ogen geen echte kattenliefhebber. Want als je een echte kattenliefhebber bent vind je alle katten geweldig!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Lovecat »

Anne schreef: Ik merk nu wel dat ik het wel eng vindt om een asielkatje erbij te nemen; stel je voor dat er 1 Fip o.i.d. heeft en mijn 2 katten besmet... Het 'voelt' veiliger een doorgeteste, met zorg gefokte raskat te nemen.... Je weet het natuurlijk nooit, maar het zijn wel dingen waar ik nu veel mee bezig ben als er een 3e bij zou komen...

Stel dat je vandaag naar buiten gaat en je komt onder een auto? Stel dat je iemand tegenkomt die jou besmet met een eng virus? ;-)
Mijn ervaring is juist dat asiel dieren goed gechekt zijn, ze zitten meestal een paar weken in quarantine en worden goed nagekeken door de dierenarts
Ja, ik weet het, maar het is meer dat mijn eigen 2 het nu zo goed doen en ik het niet zo goed aandurf daar nu een 'risico' bij te plaatsen. Los daarvan, zou ik er zo nog 5 of 10 of 30 in huis nemen, maar dat is niet realistisch, want ik kan ze geen goede zorg bieden (financieel) en dat is voor mij wel een vereiste...
Plaats reactie