Raskat zonder stamboom?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door lievelijn »

de ouders van mijn ex hadden inderdaad een maine coon met een te korte straat en dus geen stamboom.. vraag r gewoon even naar
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Leonie89 »

petje af voor je onderzoek trouwens!! :eclap:
ik denk dat het helemaal goed gaat komen.. ga ervoor!!
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Josje »

Helemaal eens met Cari.
In dit geval zou ik het wel aandurven, hoewel ik er geen voorstander van ben om een raskat zonder stamboom te kopen.
Daarmee houd je de broodfokkers in stand.

( Cari, ik zie net dat je ook in Groesbeek woont, net als ik.)

Groetjes, Josje
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Siris »

De fokker moet je wel kunnen vertellen waarom er geen stamboom is. (dat moet de prijs ook drukken )
De kosten voor de stamboom zijn maar 1o euro op de hele prijs van een raskat, dus die vlieger gaat niet op. Maar je kan altijd vragen waarom deze zonder stamboom is, ik vind dat vreemd. Meestal zijn het dan geen 100% raskatten, maar mengelmoesje, die krijgen namelijk er geen één.
hoewel ik er geen voorstander van ben om een raskat zonder stamboom te kopen.
Daarmee houd je de broodfokkers in stand.
Precies !
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Roos en Minousch »

ben het helemaal eens met het bovenstaande..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Camoth »

Wat Siris zegt klopt. Mijn Birmaantje is ook niet showwaardig, maar heeft wel een stamboom. Die fokker moet kunnen uitleggen waarom de stamboom ontbreekt. Je wilt geen afgedankte fokpoes of kater wellicht. Succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Siris »

Stamboom heeft niets te maken of het een showkat is. De fokker kan dat namelijk nooit garanderen. De fokker weet nooit of de kat uitgroeit tot een winnaar, ook al is de vader of moeder kampioen, dat wil niet zeggen dat zijn zoon of dochter dat ook wordt. Ook katten met eventuele schoonheids foutjes krijgen gewoon een stamboom, dit is gewoon het bewijs dat het 100% raskat is. Daarom vind ik het vreemd. Wat ik eerder aangaf. Waarschijnlijk is dit een mengelmoesje en geen 100% raskat. Stamboom is er alleen dat je zeker weet dat een 100% raskat hebt. Het is wel zo dat je zowieso niet kan showen zonder stamboom. En bij sommige katten weet je wel zeker dat ze het niet doen op shows, maar die krijgen gewoon een stamboom.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Gerdy »

Het is ook absoluut een fabeltje dat een kat met een stamboom uit geteste ouders komt. Er zijn nog heel veel fokkers die niet testen.
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Raskat zonder stamboom?

Bericht door Siris »

Die noem je dan ook broodfokkers! Maar het is wel waar wat je zegt, op de stamboom staan niet dat ze getest zijn. Wat ik al eerder aan gaf, het is alleen een bewijs dat een 100% raskat hebt. Als je een goede fokker heb, krijg je kopiën van de testuitslagen van de ouders mee.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Raskat zonder stamboom?

Bericht door Gerdy »

tja, wat is een broodfokker? Daar verschillen de meningen nogal over. Een fokker die niet test speelt in mijn ogen russisch roulette maar of die dan ook gelijk een broodfokker is?
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raskat zonder stamboom?

Bericht door Camoth »

Een fokker die echt om de dieren geeft en verstand van zaken heeft laat ze testen. Dus over het algemeen zijn het de broodfokkers die dat niet doen. En wat mij betreft zijn broodfokkers mensen die het puur om het geld gaat en niet om het welzijn van de dieren.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Raskat zonder stamboom?

Bericht door Siris »

In mijn ogen ben je ook een broodfokker als je katten niet laat testen, juist dan, omdat die testen een hoop geld kosten, doen ze het niet, maar ondertussen wel een hoge prijs vragen. Eén van de reden waarom voor raskatten zoveel geld moet betalen is vanwege die testen. Oh, er schiet opeens wat te binnen over testen. Volgens mij moet je bij een vereniging aangesloten zijn voor een stamboom. En om bij een vereniging aangesloten zijn verplichten ze je om je dier te testen, dus als je kat een stamboom heeft, geeft het wel aan dat ze getest zijn, je ziet er alleen niet op waarop. Ik zal het nog eens vragen aan de fokker waar ik Phoebe vandaan heb, ik heb nog steeds contact met haar.
Ik heb kopiën mee, ik heb een heel boekje over Phoebe, het contract, wat ze daar gegeten heeft, testuitslagen van moeder/vader zelfs van grootmoeder en grootvader. En dat ik haar kan bellen met vragen of problemen. Ik zal het nog eens vragen aan de fokker waar ik Phoebe vandaan heb, ik heb nog steeds contact met haar. Of misschien iemand anders die dat weet van die testen en stamboom.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Raskat zonder stamboom?

Bericht door Roos en Minousch »

over de verplichte testen zijn de fiv/felv, en die andere testen zijn niet bij elk ras verplicht, maar uiteraard wel een must, en ben dan ook blij dat er steeds meer fokkers zijn die testen op Hcm/Pkd, Siamesen die worden daar vaak niet op getest omdat het niet voor zou komen.
Maar dat is dan nog niet per defenitie een slechte fokker, niemand doet het dus waarom ik wel..
Bij de Ragdolls is het verplicht, bij de birmaan weer niet, 2 rassen die erg dicht bij elkaar liggen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Raskat zonder stamboom?

Bericht door Siris »

Dat klopt ook, heb ik inderdaad niet bij nagedacht :edoh: De testen zijn ook raskat gevoelig, maar ik vind als een ziekte vaak voorkomt bij een raskat, bv bij de Maine Coon patella luxatie en HCM dan moet je die test gewoon doen als fokker en als je dat niet doet, ben je in mijn ogen een broodfokker, want op die manier verziek je de ras. En zoals jij zegt bij de Siamees niet, nee dan zou ik ook niet testen. Dus kun je inderdaad dan niet per definitie zeggen dat het dan broodfokkers zijn. Dat is per raskat verschillend. Maar volgens mij wel als de verening waar je aangesloten ben,die testen verplicht en je doet ze niet, krijg je geen stamboom, maar ik kan er naast zitten. :icon_shifty:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Raskat zonder stamboom?

Bericht door Camoth »

Bij Felikat geldt het verplicht testen wel voor Heilige Birmanen hoor ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie