Raskat zonder stamboom?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Reina
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2009 11:00

Raskat zonder stamboom?

Bericht door Reina »

Ik zit met een dilemma;

Graag zou ik een speelkameraadje aanschaffen voor mijn katertje, het volgende is er aan de hand;

Ik ben gevallen voor het ras Ragdoll, nu kan ik een poes kopen die herplaatst moet worden vanwege allergie van de baasjes maar.........ze heeft geen stamboom. In eerste instantie dacht ik geen probleem omdat het mij niet uitmaakt of een kat een stamboom heeft. Maar na het e.e.a. gelezen te hebben op het internet ga ik twijfelen. Je komt bijna overal tegen dat je nooit een raskat zonder stamboom moet aanschaffen.

Is er iemand op het forum die hier iets over weet en een advies kan/wil geven?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Cari »

Waarom zou je geen raskat zonder stamboom aan kunnen schaffen :?: Ik denk dat dat alleen speelt als je ermee wilt gaan fokken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door rieneke »

ik ben niet zo thuis in de raskattenwereld, maar is het niet zo dat een stamboom ook aangeeft dat de ouderdieren zijn getest op erfelijke gebreken?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Cari »

Ik ben er eerlijk gezegd ook niet zo in thuis. Ik heb zelf jaren geleden een siameesje zonder stamboom van iemand overgenomen, omdat ik siamezen geweldig vind en raskatten onbetaalbaar. Maar zou je de bewuste poes niet gewoon kunnen laten testen (kosten eventueel delen met de oude eigenaar)?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Leonie89 »

ja volgens mij ook, maar het ging om de mooiigheid van de ragdoll toch? niet om ermee te gaan fokken?
een ragdoll zonder stamboom mag je niet mee fokken geloof ik..
het voordeel van de stamboom is dat je alles weet van de ouders en voorouders.. of er ziektes of gebreken in de familie zitten.. of bepaalde trekjes..
maar een raskat zonder stamboom is geen probleem hoor.. het is dan gewoon net een kat zoals de HTK's.. en daar is ook niets mis mee toch??!!
waar heb je die ragdoll gezien als ik vragen mag??
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Cari »

Wat zouden de erfelijke gebreken van een ragdoll zijn? Het kunnen nl. gebreken zijn die je gelijk aan een kitten al merkt (doofheid bijvoorbeeld), maar ook gebreken die pas op latere leeftijd naar voren kunnen komen. Ik zou me er niet te druk om maken. Als je de poes leuk vindt, de klik is er en ze is op dit moment gezond, waarom zou je het niet doen?
Een ragdoll heeft niet zo'n uitgesproken uiterlijk - misschien is het wel geen echte en heeft ze daarom geen stamboom. In jouw geval ook geen probleem, lijkt me. Als je haar/hem maar leuk vindt :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Umimeis »

Ik denk dat je een stamboom nodig hebt als je ermee wilt fokken. Op stamboom papieren staat op welke erfelijke ziektes getest zijn.
Opzich is het wel handig als je een stamboom hebt, zodat je weet op welke ziektes hij of zij getest is, maar het is niet perse nodig ofzo.

Gewone htk's kunnen ook wel een erfelijke ziekte hebben terwijl die geen stamboomonderzoeken hebben gehad.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Reina
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2009 11:00

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Reina »

Het is inderdaad zo dat als er een stamboom aanwezig is de vader/moeder getest zijn op allerlei erfelijke aandoeningen.

Voor mij is totaal niet belangrijk of er een stamboom aawezig is, maar......op het internet lees je nogal eens dat kitten zonder stamboom vaak "kneusjes" zijn of van broodfokkers komen die het niet zo nauw nemen met de hoeveelheid nestjes van moederpoes. En aangezien ik een hekel heb aan mensen die niet echt met beesten zijn begaan wil ik voorkomen dat ik meedoe aan "broodfokkerspraktijken".

Natuurlijk is het zo dat je met een HTK ook niet precies weet wat je koopt maar het is natuurlijk wel zo dat deze over het algemeen wel sterker zijn dan de raskat....maar als de raskat geen stamboom heeft is dat meestal een teken dat er iets niet in orde is, want een stamboom aanvragen kost de fokker maar een paar euro.

Daarom mijn vraag of iemand weet waar ik op moet letten om in ieder geval zo min mogelijk risico te lopen op een "kneusje". Of dat iemand ervaring heeft met het asanschaffen van een raskat zonder stamboom. Ik ben gewoon een beetje voorzichtig en wil me eerst eens goed verdiepen voordat ik ga kijken en verliefd wordt :???:

Het gaat me niet in de eerste plaats om de mooigheid van de Ragdoll maar meer om het karakter, het zijn ontzettend lieve, sociale, aanhankelijk katten en de kat die ik thuis heb is ook een hele lieve, sociale kat........het gaat erom dat ze het goed met elkaar kunnen vinden,
en ik denk dat het karakter van de Ragdoll heel goed past en dat mijn kat hier een leuk speelkameraadje aan heeft.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Umimeis »

Reina,

Ik zou er gewoon voor gaan hoor!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Cari »

Maar Reina, je wilt de kat toch overnemen vanwege allergie van de huidige baasjes?
Als de kat dan ooit van een broodfokker (of een ander akelig persoon) kwam, is dat nu toch niet meer relevant?
Ik denk dat je je meer moet focussen op de huidige baasjes. Vind je hun betrouwbaar, hoe gaan ze met de kat om, willen ze wel informatie geven of vinden ze je eigenlijk maar een 'zeur' :icon_shifty: Garantie dat een kat gezond en wel 20 jaar wordt, kan niemand je geven, helaas ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door beestenbende »

Hoi Reina,
Ik zou er ook voor gaan, een ragdoll is zo mooi en lief (ook al heb ik 2 britsjes en 4 htk)
Succes en als het zover is, zien we de foto's héél graag tegemoet hihi
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Reina
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2009 11:00

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Reina »

Dank je wel allemaal.

De nieuwe baasjes van deze Ragdoll waren allergisch en hebben haar teruggebracht naar de fokker, daar zit ze nu dus ook. Meestal is het bij raskatten zo dat als er iets is met de kat hij/zij terug gaat naar de fokker...............daar moet je ook voor tekenen.

Ach misschien zie ik ook wel spoken en moet ik gewoon bij haar gaan kijken :smile: (ik heb haar nog niet gezien, alleen maar contact gehad met de fokker) De fokker was in ieder geval wel eerlijk, toch??

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Umimeis »

Ja, het gaat erom dat de fokker eerlijk en te vertrouwen is.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Seemy »

Dat klopt helemaal.
Ga daar kijken en oordeel dan of het goed zit.
Zoek op internet of je informatie kan vinden over deze cattery/fokker.
Vraag aan de cattery of ze er bezwaar tegen hebben of je de mensen mag contacten waar ze eerst is geweest.

Veel succes en laat je nog even weten hoe het verder gaat?

Leuk hoor trouwens!! En ik hoop dat alles goed zit!! :grin:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Raskat zonder stamboom?!

Bericht door Cari »

Het feit dat de fokker de poes weer heeft teruggenomen, pleit voor hem. Een broodfokker zal dat niet doen. Kijk goed hoe de katten er gehouden worden. De fokker moet je wel kunnen vertellen waarom er geen stamboom is. (dat moet de prijs ook drukken ;-) ) Het kan ook zijn dat de poes een klein schoonheidsfoutje heeft (voor de leek meestal niet zichtbaar) en dat dat de reden is dat er geen stamboom is aangevraagd.
Maar goed, je kan blijven gissen... Ik zou zeggen: ga er gewoon kijken, neem eventueel iemand mee die er misschien meer verstand van heeft en durf te vertrouwen op je gevoel 8-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie