Mooiste ras?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chernobi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2012 12:58

Re: Mooiste ras?

Bericht door Chernobi »

Adriana schreef:ja, hihihi :lol: en als je op een internetforum schrijft heb je gevoel voor humor en moet je tegen reacties kunnen, toch?
en als je dit topic een stukje terug had gelezen dan had je gezien dat we hier vooral met het welzijn en de verzorging van onze katzels bezig zijn en niet zo zeer met hun raskenmerken-uiterlijk. en dat de meesten van ons dit een onzintopic vinden..
we zijn hier sowieso niet erg met rassen bezig en ook niet met vermeerderen.
hihihi. Humor moet je inderdaad hebben. Ik vond mijn vorige post met de Mickey Mouse oren dan ook best geestig. Maar even zonder dollen, als dit een onzin topic wordt gevonden, is het dan niet beter dat dit topic wordt verwijderd? Ik heb gewoon ontopic op het bericht gereageerd zoals meestal de bedoeling is op een forum.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mooiste ras?

Bericht door pearlsofpassion »

Maar dat kan toch ook zonder die neus zo kort?
Er zijn ook 'traditionele' perzen. Zoals ze vorige eeuw gefokt werden. Die hebben niet zo'n neus maar een neus als een Brit. Nog steeds erg kort, maar niet te vergelijken met dit.

Je geeft zelf aan in een ander topic dat er met een pers veel gezondheisrisico's verbonden zijn. Dat komt toch door die platte neuzen? Of doel je daarbij op iets anders?

Zelfs al zijn deze dieren op het zicht gezond en kunnen ze in rust gewoon ademhalen, de kans op problemen is bij deze dieren gewoon groter. En dat zou met normale neuzen niet het geval zijn. Dus waarom dan voor zo'n platte neus kiezen? Er zijn dus ook nog gewoon perzen met redelijke neuzen voor handen als je de vacht of karakter zo leuk vind. Waarom kies je dan daar niet voor?
Het gaat niet alleen over wanneer ze gezond en in rust zijn. Wat als ze niesziekte krijgen? Normale katten krijgen het dan soms al benauwd, wat wil dat dan wel niet zeggen voor deze katten? Neusdruppels geven is dan ook een hele ellende want er is geen plaats genoeg in die kleine neusgaatjes.
En het is niet voor niets toch dat zo'n pers een stuk rustiger is dan een htk kitten? Het lijkt mij ook wel dat die kleine neusgaatjes niet helpen om een kitten te ondersteunen als hij ontzettend wil doorhollen.
Ik geloof wel als je nu gaat zeggen dat jouw kitten ook heel speels is, maar speels en speels zijn twee zaken. Met een balletje of hengeltje spelen is niet altijd hetzelfde als zomaar gek door het huis crossen op een tempo dat er hier soms mensen komen zeggen dat hun kat ADHD heeft. Dat is gewoon heel normaal voor een doorsnee kitten, maar perzen zijn veel rustiger. Wat is oorzaak en wat gevolg?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mooiste ras?

Bericht door castratenkoor »

Geloof je nou echt zelf dat het in het belang is van de dieren, om die neus zo plat mogelijk te fokken?
Nee dat is puur de mode, vroeger hadden perzen nog wel een neus. De standaard is in de loop der jaren aangepast.

Prachtig dat de fokkers van jouw kat goed voor de dieren zorgen. Niks mis mee.
Maar ik blijf er moeite mee houden dat er dieren met amper neus, of met hangoren, of korte teckelpootjes op de wereld gezet worden, niet omdat dat zo goed is voor de dieren maar omdat er mensen zijn die dat mooi vinden.

Kijk de moderne siamees vind ik ook niet mooi. Met van die enorme oren die niet eens meer rechtop kunnen staan.
Maar daar heb ik verder geen moeite mee. De katten hebben qua gezondheid verder geen last van die zeil-oren. Daar kun je in mijn optiek spreken van smaken verschillen.
Zolang het de gezondheid niet in de weg zit heb ik er geen moeite mee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chernobi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2012 12:58

Re: Mooiste ras?

Bericht door Chernobi »

pearlsofpassion schreef:Maar dat kan toch ook zonder die neus zo kort?
Er zijn ook 'traditionele' perzen. Zoals ze vorige eeuw gefokt werden. Die hebben niet zo'n neus maar een neus als een Brit. Nog steeds erg kort, maar niet te vergelijken met dit.

Je geeft zelf aan in een ander topic dat er met een pers veel gezondheisrisico's verbonden zijn. Dat komt toch door die platte neuzen? Of doel je daarbij op iets anders?

Zelfs al zijn deze dieren op het zicht gezond en kunnen ze in rust gewoon ademhalen, de kans op problemen is bij deze dieren gewoon groter. En dat zou met normale neuzen niet het geval zijn. Dus waarom dan voor zo'n platte neus kiezen? Er zijn dus ook nog gewoon perzen met redelijke neuzen voor handen als je de vacht of karakter zo leuk vind. Waarom kies je dan daar niet voor?
Het gaat niet alleen over wanneer ze gezond en in rust zijn. Wat als ze niesziekte krijgen? Normale katten krijgen het dan soms al benauwd, wat wil dat dan wel niet zeggen voor deze katten? Neusdruppels geven is dan ook een hele ellende want er is geen plaats genoeg in die kleine neusgaatjes.
En het is niet voor niets toch dat zo'n pers een stuk rustiger is dan een htk kitten? Het lijkt mij ook wel dat die kleine neusgaatjes niet helpen om een kitten te ondersteunen als hij ontzettend wil doorhollen.
Ik geloof wel als je nu gaat zeggen dat jouw kitten ook heel speels is, maar speels en speels zijn twee zaken. Met een balletje of hengeltje spelen is niet altijd hetzelfde als zomaar gek door het huis crossen op een tempo dat er hier soms mensen komen zeggen dat hun kat ADHD heeft. Dat is gewoon heel normaal voor een doorsnee kitten, maar perzen zijn veel rustiger. Wat is oorzaak en wat gevolg?
Inderdaad, er zijn ook traditionele Perzische katten (die ik overigens net zo mooi vind als de "platte" versie.) Ik heb dan ook niet bewust gekozen voor een platte snuit. Ik kwam deze mensen tegen en gezien hun ervaring, en de staat waarin hun dieren verkeerden heb ik de keuze gemaakt. Het had mij niet uitgemaakt of ik een Traditionele pers of een "Moderne" versie kocht, zolang het dier maar gezond zou zijn en in goede omstandigheden zijn leven zou leiden. Het maakt mij namelijk helemaal niet zoveel uit hoe een Pers eruit ziet. Korte snuit, lange snuit, bruin, rood, wit, zwart wat mij betreft Paars, who cares. Zolang het dier maar gezond is. In tegendeel wat mensen denken. Wat je zegt over kittens, het ADHD verhaal klinkt mij JUIST herkenbaar in de oren. Er zijn hier momenten dat hij als een tornado door de kamer knalt. Niks is dan veilig (helaas ook mijn vouwgordijnen niet) Hij rent dan wel 10 keer op neer van onderverdieping naar zolder, en mocht er dan iemand toevallig op de trap lopen dan is degene ook niet veilig. Je zou hopen dat hij daarna dan wel wat rustiger aan zou doen, maar helaas. Een kitten met een mindere conditie en ademhalingsproblemen zou dit niet kunnen. Ik zeg niet dat elke Pers gezond is. Integendeel. Ik zeg alleen dat je goed moet zoeken naar de juiste mensen en voldoende vooronderzoek moet doen voordat je overgaat tot aanschaf. Niet elke Pers is een "tranend doorgefokt misbaksel"
Laatst gewijzigd door Chernobi op 04 mar 2012 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chernobi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2012 12:58

Re: Mooiste ras?

Bericht door Chernobi »

castratenkoor schreef:Geloof je nou echt zelf dat het in het belang is van de dieren, om die neus zo plat mogelijk te fokken?
Nee dat is puur de mode, vroeger hadden perzen nog wel een neus. De standaard is in de loop der jaren aangepast.

Prachtig dat de fokkers van jouw kat goed voor de dieren zorgen. Niks mis mee.
Maar ik blijf er moeite mee houden dat er dieren met amper neus, of met hangoren, of korte teckelpootjes op de wereld gezet worden, niet omdat dat zo goed is voor de dieren maar omdat er mensen zijn die dat mooi vinden.

Kijk de moderne siamees vind ik ook niet mooi. Met van die enorme oren die niet eens meer rechtop kunnen staan.
Maar daar heb ik verder geen moeite mee. De katten hebben qua gezondheid verder geen last van die zeil-oren. Daar kun je in mijn optiek spreken van smaken verschillen.
Zolang het de gezondheid niet in de weg zit heb ik er geen moeite mee.
Ik begrijp je verhaal. Je hebt ook gelijk dat er toendertijd tijdens het fokken ook niet bewust is gekozen voor de gezondheid van het dier, maar de eerder de pracht en praal van het ras. Het is wel zo, dat niet elke Pers hier de gevolgen van ondervindt. Zoals ik al zei hebben de mensen waar Meysam vandaan komt ook genoeg oudere, gezonde katten lopen. Ik heb niet de indruk dat enkel van hun katten moeite heeft met ademen, of viezige, tranende ogen. Mocht een dier wel gevolgen hieraan ondervinden dan ben ik het met je eens daar een einde aan moet komen. Dit gebeurd vaak bij Cattery's die maar doorfokken en doorfokken met het oog op geld en geen erg hebben in de omstandigheden van hun dier. Ik ken de horrorverhalen en het doet mij pijn dat dit ook echt gebeurd. Maar weet dat er ook mensen zijn die wel hart voor hun dier hebben en uiterst begaan zijn met het welzijn van hun kittens. Wij kregen onze kat ook niet zomaar mee ondanks dat we de vraagprijs gewoon konden betalen. Aan ons zijn ook de nodige vragen gesteld en er is gekeken naar hoe wij wonen en of wij hem wel een goed thuis kunnen bieden. Zoals het hoort, vind ik.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Mooiste ras?

Bericht door Sifra »

Perzenliefhebbers, kijk op dierenasiels.com bij Asiel Brammelo te Haaksbergen naar Diederick en spoed je naar Haaksbergen!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mooiste ras?

Bericht door castratenkoor »

Oh my god .....wat ziet dat arme dier eruit. Lang leve de plat-neuzen fok.
Ik hoop dat hij een goed adres krijgt, hij zit nu in een gastgezin.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chernobi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2012 12:58

Re: Mooiste ras?

Bericht door Chernobi »

Ik denk dat dit dier wel meer heeft meegemaakt... Wat verschrikkelijk om te zien. Hoe kun je het als eigenaar ook zover laten komen? Echt onbegrijpelijk. Als je geen tijd hebt om je Pers te verzorgen, trek dan op tijd aan de bel en ga op zoek naar een oplossing. Of neemt überhaupt gewoon helemaal geen katten...Dat zou een hoop leed besparen. Dit dier ziet eruit alsof er jaren geen aandacht aan is besteedt.
Laatst gewijzigd door Chernobi op 11 mar 2012 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mooiste ras?

Bericht door Catfish »

Oh wat erg, wat ziet die arme kat eruit....... Hoe kun je dit nou toelaten??
Hoop dat ie snel een fijn thuis vindt.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Mooiste ras?

Bericht door kansarmedieren »

Elke pers die hier in het dierenasiel komt die van straat geplukt wordt moet geschoren worden omdat de vacht zwaar verwaarloosd is. En dat komt niet van het zwerven maar ze worden gedumpt omdat de mensen het niet meer aankunnen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mooiste ras?

Bericht door nellebel »

die verzorgster en alle hulp verdienen een medaille, arm dier. gelukkig geven ze hem niet op en krijgt hij een nieuwe kans. vingers jeuken, zou hem zo willen ophalen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Marisj2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2012 11:17
Locatie: Overijssel

Re: Mooiste ras?

Bericht door Marisj2 »

Over Diederick de pers, ik heb het asiel ongeveer 1/1,5 maand geleden gemaild omdat ik erg was aangedaan door zijn verhaal. Het oogje is ondertussen al verwijderd en hij blijft bij zijn verzorger tot hij helemaal opgeknapt is en dan kan hij mee met een nieuw baasje! Ik hoop dat hij bij een geweldig baasje terecht komt, arm beestje..
Groetjes Marissa, een pootje van Luna en vanaf 10 juni ook een pootje van Kaloo!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Mooiste ras?

Bericht door Sifra »

Diederick is geplaatst! Wie is de gelukkige? Een forumlid?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie