Geldproblemen met fokker

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
ThijsB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2009 01:29
Locatie: Culemborg

Geldproblemen met fokker

Bericht door ThijsB »

Hallo allemaal,

Zoals de meeste weten is een tijdje terug onze kleine max overleden. Nu had de fokker mijn vriendin gebeld (op de dag zelf) of wij de helft van de autopsie wilden betalen. Mijn vriendin in oversture staat ja gezegd, ik gemaild naar de vrouw dat wij dit niet gaan betalen omdat dit haar probleem is (hoe lullig ook). Nou heeft ze gisteren mijn vriendin aan de telefoon gehad en ik had van te voren al gezegd dat ze dit nogmaals moest zeggen. Plus dat wij ons geld terug willen inplaats van een nieuwe kitten van een volgend nest, omdat wij onze andere kat (beau) niet meer alleen wilen laten zitten. Had de fokker gezegd: als jullie niet de helft van de sectie betalen kan ik ook niks meer voor jullie doen qwa een andere kitten of geld terug :shock:
Ik ben pislink en ga die fokker is even een hartig woordje toespreken, want wij hoeven die kosten niet te betalen en als wij geen nieuwe kitten van haar willen hebben wij gewoon recht op geld terug! Moest dit even kwijt, jammer dat het zo moet gaan als je ook al zo'n beestje verliest harteloze k*t fokker. :evil:
Wreed is de kat die de merel verslindt; wreed is ook de merel die voor de kat wegvliegt.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Siris »

Nog gecondoleerd. Ik weet niet wat in je contract staat. Mijn maine coon kitten is afgelopen maandag ook overleden (4 maanden) oud. Ik laat autopsie verrichten, maar betaal dit zelf, er staat in mijn contract dat alle dierenkosten voor mij zijn. De kitten heeft ze gezond afgeleverd en ik heb dit ook laten checken bij mijn DA.Als ik mijn contract er op na lees, heb ik nergens recht op, wel als een erfelijke ziekte heeft, maar dat komt pas na de autopsie. Maar goed ik wil dus aangeven, lees goed je contract, als je bij een goede fokker zit, heb je een contract gehad. Dus ik zou het contract nog goed nalezen, maar het is eigenlijk wel meer dan redelijk dat je iets van een vergoeding krijgt. Je krijgt er je kat niet mee terug, maar toch? Hoe gaat het nou met je andere coontje?Heel veel sterkte.Siris
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
ThijsB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2009 01:29
Locatie: Culemborg

Recht op een nieuw kitten

Bericht door ThijsB »

Beste katten liefhebbers(sters),

Vorig jaar melde ik hier dat wij 2 maine coon kittens hadden gekocht, helaas was er 1 na een week overleden aan FIP. Fokker zei dat hij dat had gekregen van stress en dat het niks erfelijks was. Toch kregen wij voorrang op een nieuwe kitten bij het volgende nestje. Welnu, het volgende nestje is er en dus heb ik een optie gedaan op een katertje. Nu willen ze het aanbod afslaan omdat ik weer bij m'n moeder woon en deze kitten dus ook daar komt te wonen en ook blijft wonen, ook beargumenteerde ze het feit dat wij bij het overleden katertje geen autopsie kosten wilden betalen(logisch toch?) Weet iemand wat mijn recht is in deze situatie? Want ik krijg het gevoel dat ik zwaar bedonderd word en naar mijn mening heb ik gewoon recht op een nieuw beessie.

Groeten, Thijs
Wreed is de kat die de merel verslindt; wreed is ook de merel die voor de kat wegvliegt.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Recht op een nieuw kitten

Bericht door Nyncke »

Heb je het zwart-op-wit staan?
Anders ben ik bang dat ze alles kunnen doen wat ze willen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Camoth »

Van FIP is (zo heb ik tenminste vernomen) geen erfelijkheid aangetoont. Officieel is een fokker niet verplicht je welke vergoeding dan ook aan te bieden en veel fokkers doen dit daarom bij FIP ook niet.

Dat je wil dat de fokker de autopsie betaald vind ik uberhaupt vreemd. Het was jouw kat. Als er nou een erfelijke ziekte was aangetoont vind ik het achteraf wel logisch dat de fokker mee zou betalen aan de autopsie, maar bij FIP dus niet.

Wettelijk gezien heb je nergens recht op. Tenzij er letterlijk in het contract staat dat ze bij vaststelling van FIP je iets geven, en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Adriana »

er is een michel6043 (zoek/zoek en pb'tje sturen) die bij de topic verlamming de regels van een club van kattenfokkers in een topic heeft gezet. hij is geregistreerd en kan je misschien wat meer info over je rechten en plichten geven.

trouwens, de laatste tijd veel berichtjes van/over kattenfokkers.. :???:
zit dat in het weer? of in het jaargetijde? stand van de maan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Camoth »

Rasverenigingen hebben geen regels mbt het vergoeden van geld/katten bij problemen. Dat wordt altijd aan de fokkers zelf overgelaten. Rasverenigingen houden zich alleen bezig met de fokdieren en hoe lang kittens in het nest moeten blijven voor ze weg mogen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Adriana »

heb even teruggebladerd en het gaat over een site van raskattenbemiddeling/herplaatsing.
maar je kunt hem bij kadylee vinden en dan via profiel verder zoeken of pb-tje.

en verder weet ik niks van/over fokkers, weet wel dat mijn twee garagekatten hun leven te danken hebben aan de fokster, die de katten/kittens in de gaten hield en aan de bel bleef trekken dat het verkeerd ging en de baasjes heeft bewogen/aangespoord/gesmeekt ze uiteindelijk/uiteindelijk op de herplaatslijst te zetten. en dat was al veel te laat maar nog net op tijd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Claudia007 »

ThijsB schreef:harteloze k*t fokker. :evil:
Ik denk dat ik hier maar even tot tien tel. Maar harteloos is ze niet anders had ze je geen hulp aangeboden.
Elk verhaal heeft twee kanten en misschien jammer voor jou dat ik de andere kant ook ken.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
ThijsB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2009 01:29
Locatie: Culemborg

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door ThijsB »

Ja heb mijn contract nog eens doorgelezen en heb inderdaad geen poot om op te staan, maar baal hier wel ontzettend van en vind dat een fokker met een beetje hart gewoon een nieuwe had kunnen geven. Vind het echt geld trekkerij en ws hadden ze gewoon een nieuw aanbod gekregen want ze hebben eerst wel mondeling toezegging gedaan, we zijn zelfs wezen kijken begin van de maand. Veder is het met de andere goed ja, die is nu een jaar en een paar maanden en weegt 5 kilo. Hij heeft een super mooie vacht en het is een echte schootkat. Claudia007; jij kent de andere kant? geef ze maar de hatelijke groeten dan!! Bedankt voor de reacties en miss tot de volgende keer.

grtz, Thijs
Wreed is de kat die de merel verslindt; wreed is ook de merel die voor de kat wegvliegt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Adriana »

Thijs, een kat is geen theepot, die je kunt terugbrengen en geld terug als de kleur toch niet bevalt, hij niet goed schenkt of anders onprettigs.
Ik begrijp niet goed als de diagnose FIP is gesteld, door de dierenarts neem ik aan, waarom dan nog steggelen over een autopsie? En waarom autopsie?
En je zult het met ons eens moeten zijn, we horen het verhaal toch maar van één kant?

Ik begrijp dat je contact hebt gehad met de fokker en dat die haar best heeft gedaan, maar dat jullie niet tot overeenstemming zijn gekomen. Daar zul je boos over zijn, maar zo gaat het in het leven, af en toe moet je teleurstellingen incasseren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Nyncke »

Wat er precies speelt weet ik niet, dus daar heb ik geen oordeel over.

Ik snap wel dat je erg boos, verdrietig en overstuur bent als je kitten na 1 week overlijd.
Ik snap ook dat je dan erg onredelijk kunt zijn.
Ik snap ook dat je het verwacht van een fokker.

Eerlijk gezegd, zou ik als fokker zijnde dat bedrag zelf betalen, denk ik.
Afhankelijk van de uitkomst van dat onderzoek zou ik dan een beslissing nemen.

Ik begrijp dat ze heeft gezegd dat je een katertje uit het volgende nestje mag zoeken en nu niet....

Het lijkt me dat er meer een communicatieprobleem tussen jullie is als wat anders.
Daarnaast denk ik dat je een heethoofd bent die erg graag zijn zin wil hebben. In dit geval schijnt het je niet erg te helpen.

Ik kan je maar 1 ding aanraden, ga eens echt praten, met een open houding.
Misschien ben je nog op tijd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door rieneke »

het kan zijn dat ik er helemaal naast zit hoor, ben niet thuis in het raskattenwereldje.
maar het maakt toch helemaal niets uit wat in het contract staat?
wet gaat toch voor contract?
is het katertje niet gewoon een goed volgens de wet, waar je 6 mnd garantie op hebt?
tenzij de fokker kan bewijzen dat het overlijden de schuld van stijn is?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door Camoth »

Het punt is een beetje dat van FIP niet echt bekend is wat de oorzaak is. In ieder geval is erfelijkheid niet aangetoont. Alleen bij erfelijke ziekten geldt de wettelijke garantie van 6 maanden.

Maar je hebt wat betreft die contracten gelijk hoor Rieneke. Ze zijn voor 90% symbolisch van waarde.

edit: zo staat in mijn contact bijvoorbeeld dat ik met Bindi niet mag fokken. Zou ik dat toch doen dan heeft de fokker geen poot om op te staan. Heeft met eigendomsrecht te maken. Zij mag niet bepalen wat ik met mijn kat doe ;).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Geldproblemen met fokker

Bericht door rieneke »

dus het geldt alleen voor erfelijke ziektes, een verborgen gebrek zeg maar?
maar is het dan niet zo dat de fokster moet aantonen dat het geen erfelijke ziekte is, en dus de sectie moet betalen?
Plaats reactie