raskat? of gewoon lief maf beest?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
chocokat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2009 18:58

raskat? of gewoon lief maf beest?

Bericht door chocokat »

Hoi, wij hebben al een paar jaar een hele lieve kat. Ik vroeg me af of ze misschien toch niet van een bepaald soort ras afstamt. Niet dat het uitmaakt; we zijn toch wel dol op haar. Maar 't is wel leuk om te weten. Ik dacht altijd dat ze gewoon een vuilnisbakje was (of hoe je dat ook maar noemt), maar ze is toch wel uitzonderlijk. Ze is echt anders dan andere katten die ik gekend heb/ken. Ten eerste is ze enorm aanhankelijk. Ze is bijna niet bij ons weg te slaan; ze zit continu bij je op schoot. En als ze dan echt in haar element is, gaat ze 'verliefd' naar je omhoog kijken. Sowieso observeert ze ons heel erg; zelfs als er visite is, heeft ze haast alleen maar oog voor ons (wat de visite haast eng vindt). Ook heeft ze er een hekel aan als we weg gaan. Dan gaat ze ons voor het raam 'uitzwaaien'.
Dat kan ook komen doordat ze ooit eens in de steek gelaten is; ze is nl. bij ons aan komen lopen. Toch is ze verder heel stoer en cool; ze schrikt bijv. nooit ergens van, ook niet van carbit-knallen en ze stapt rustig op een grote hond af.
Haar bouw is nogal grof en dat komt echt niet doordat we haar teveel zouden voeren, want ze is altijd al zo groot geweest. Bovendien heb ik een hekel aan het vetmesten van beesten etc.
Ze is heel gemakkelijk verder. Ze is eigenlijk nooit vervelend. Als ze al eens 'stout' is, hoef je haar naam maar te roepen en dan houdt ze er onmiddellijk mee op. Ook is ze makkelijk in de omgang met andere mensen; ze gaat rustig bij iedereen op schoot zitten.
Het enige wat wel eens lastig aan haar is, is dat ze geen honden, maar vooral geen andere katten (i.e.: huis en tuin) kan verdragen. Het is een sport voor haar om op andere katten te jagen. Ze heeft ook alleen maar interesse in andere katten; niet in vogels (behalve dan 'vette' vogels zoals duiven en kraaien) of muizen bijv. Ze is nog nooit met iets thuisgekomen. Honden vindt ze volgens mij maar onnozele beesten die bestaan om even lekker te klieren.
Ook vind ik het best wel gek dat ze nooit op pad gaat, ze komt het erf haast niet af. Maar dat zal ook wel moeten, aangezien ze haar territorium in de gaten moet houden. O ja, en als ze ruikt dat er een kat in háár tuin is geweest, gaat ze op die plek sproeien (als een kater dus). Eigenlijk heeft ze meer het karakter van een hond; heel trouw en aanhankelijk, heeft een hekel aan katten en bakent haar territorium af. Ze is ook best wel speels. Iedere dag slaat ze wel een balletje of trekt een gekke sprint in een boom. En dat terwijl ze niet zo heel jong meer kan zijn (de grijze haren komen al door de vacht).
Helaas weet ik niet hoe ik een foto moet plaatsen, maar zo ziet ze eruit: zwart met wit; het lijkt net alsof ze een zwarte cape om heeft zeg maar (vandaar dat ik haar ook wel 'batcat' noem).En ze is dus nogal groot van formaat (dikke sterke poten etc.). Afgezien van het feit dat haar kop ook nogal groot (dik eigenlijk) is, heeft ze een normaal snuitje (niet zo'n gedrukte neus als een pers dus). Haar vacht is heel zacht en dik (maar ook weer niet zo pluizig zoals een pers).

Nou, dat was een lang verhaal. Sorry als ik jullie ermee verveeld heb, maar ik ben zelf ook bijna geobsedeerd door onze kat. Vandaar dat ík haar waarschijnlijk ook zo uniek vind. Maar toch ben ik benieuwd of iemand iets in haar karakter en/of uiterlijk herkent.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: raskat? of gewoon lief maf beest?

Bericht door Kattenbella »

Foto! ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
chocokat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2009 18:58

Re: raskat? of gewoon lief maf beest?

Bericht door chocokat »

Sorry, het is ws heel onnozel, maar ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen :oops: Maar eigenlijk lijkt ze wel op die op jouw plaatje, maar dan wat meer wit (witte borst en poten) en ze is veel groffer/groter.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: raskat? of gewoon lief maf beest?

Bericht door Kattenbella »

Henkie is een joekel van een kilo of zeven ;-)
Ze klinkt als een heerlijke intelligente kat. Het maakt niet uit of ze een ras is. Ze lijkt me echt geweldig.

Kijk even op de fototopic voor de aanwijzingen. Ik hoop dat het lukt je bijzondere dame te tonen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie