Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Zizou
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2008 17:50

Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door Zizou »

Voor de kenners onder jullie zou ik jullie graag eens mijn katje laten zien.

We hebben hem gevonden als een vermagerd zwervertje dat onder een auto woonde:
Afbeelding

Afbeelding

Zoals op deze foto goed te zien is is hij grijs met creme kleurig (cypers, maar dat was al duidelijk denk ik ) Zij vacht is zeer dik, een pluizige dichte ondervacht met dan een toplaag van iets langere haren. Zijn vacht is niet heel kort, maar zeker niet lang. Zijn ogen zijn geelgroen.
Afbeelding

Inmiddels is hij groter (met wat samengeknepen ogen voor de flitser)
Afbeelding

Hij heeft een geweldig leuk karakter, hij speelt met mijn hond!
Verder is hij heel makkelijk op te voeden, hij lijkt het bijna zelf wel te snappen wat wel en niet mag. Hij is zeer zachtaardig en zal niet snel krabbelen of bijten (soms als hij heel fanatiek aan het spelen is wel). We mogen hem gewoon op zijn buik aaien, dat vind hij zelfs heerlijk.
Ook brabbelt hij altijd leuk, diverse PRRRT geluidjes in diverse situaties. Verder maakt hij nooit heel veel geluid (behalve met voeren, want als ooit bijna uitgehongerde kitten moet je wel zorgen dat dat nooit meer voorkomt!

Graag zou ik eens wat ideeën van jullie horen over wat jullie denken dat erin kan zitten. Ik neem zelf aan dat het gewoon een cyperse europeesekorthaar met iets anders (ras?) is
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door rieneke »

wat een schatje zeg!!
mij lijkt het gewoon een huis- tuin- en keukenkatje.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door Sandra W »

Ik denk ook dat het een HTK-kat is, maar het is best mogelijk dat er wat langharig gen in zit, waardoor zijn vacht wat dikker en voller is dan bij een gewone HTK-kat. Dit wil niet gelijk zeggen dat hij een kruising met een langharige raskat is, want het is ook nog mogelijk dat één van zijn (voor)ouders een Domestic Longhair is, dat is een mooie term voor een langharige rasloze kat.

Hoe dan ook, het is echt een plaatje om te zien :grin:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door lievelijn »

ik vind het ook en mooierd! maar ook ik heb werkelijk geen idee van rassen :???:
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door Pamvd »

Wat een beeld van een kat.
Heet deze kleur niet silvertabby??
Onze allereerste poes , Doortje, was ook een zwervertje, en waarschijnlijk al vrij oud (vermoedelijk +15), zij leek op jullie katje.
Wij hebben nog 2 jaar van haar mogen genieten.
Voor mij zijn alle katten raskatten ;-) om hun unieke karakters, maar deze van jou ziet er
echt beeldschoon en lief uit. Wat een geluk dat hij door jullie gevonden is!
Nu heeft hij een gouden mandje!!
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Zizou
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2008 17:50

Re: Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door Zizou »

Bedankt voor de reacties! Vanwege zijn kleur, vacht en karakter dacht ikzelf dat er misschien blauwe rus in zou kunnen zitten... We zullen het nooit weten! ;-)

Iemand enig idee hoe ik deze kleur dan noem?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door Leonie89 »

Zizou schreef:Bedankt voor de reacties! Vanwege zijn kleur, vacht en karakter dacht ikzelf dat er misschien blauwe rus in zou kunnen zitten... We zullen het nooit weten! ;-)

Iemand enig idee hoe ik deze kleur dan noem?
blauwe rus lijkt me niet, die hebben geen rond koppie en zijn heel slank. ook de kleur vind ik niet overeenkomen.. vrienden van osn hebben 3 blauwe russen, vandaar.. van het karakter kan ik niets zeggen omdat ik jou katje niet ken..

hier een duidelijke site over kleuren..
http://www.dierenambulance.rotterdam.nl ... 024_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door Sandra W »

De kleur is zeer waarschijnlijk blauw met creme (= donkergrijs met zachtrood) en het vacht patroom is tabby mackerel (=cypers) of tabby blotched (=vlekken), dat is moeilijk te zien op de foto. Het is geen Blauwe Rus of blauwe Britse Korthaar, want die hebben een effen donkergrijze kleur en geen strepen en het is ook geen silver tabby, want die heeft zwart/blauwe strepen. Kijk maar een op de blikvoerverpakkingen van Whiskas voor een silver tabby kat ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Enig idee of het hier om een raskat of kruising betreft?

Bericht door Pamvd »

Hebben jullie hem in Nederland gevonden of in het buitenland???
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Plaats reactie