Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
SA79
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 aug 2008 11:13

Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door SA79 »

Ik zat net op youtube filmpjes te kijken van kittens en toen kwam ik de ''munchkin cat'' tegen oftewel de dwergkat.
Ze zijn super schattig :smile: . Zijn er hier leden die ook dwergkatten hebben? Ik had er eigenlijk nooit van gehoord.
Ik vind ze zo lief.

Hier hebben jullie een link:

http://nl.youtube.com/watch?v=qBO2U7SZ5qs

En anders tik je gewoon Munchkin Cat in op http://www.youtube.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door rieneke »

sorry, maar een soort teckel kat?
nee, verschrikkelijk!
tuurlijk zijn die kittens schattig en vertederend, dat zijn ze allemaal.
maar doe mij maar een huis tuin en keukenkat, of een natuurras.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Lotte »

nee, ook niet aan mij besteed geloof ik.
Lijkt me erg hernia gevoelig.

En inderdaad, alle kittens zijn schattig, deze heeft ook een schattig koppie.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door oonah »

Ik denk niet dat het een ras is maar dat 1 van het nest een dwergje was, in het filmpje zie je hem naast een normaal kitten lopen...

Afbeelding
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Sandra W »

Wat schattig zeg, dat zie je niet zo vaak! Het is in ieder geval geen overgewicht, maar "gewoon" een kittentje met hele korte pootjes.

Ik denk overigens niet dat dit een Munchkin kitten is die expres zo gefokt is, want hij lijkt verder precies op het andere gewone kittentje (kijk maar naar hun kleur, bouw en hun vreemde platte oortjes waardoor ze eigenlijk meer op Scottish Fold katten lijken), maar dat het een variant van de natuur is. Het gen van de korte pootjes is namelijk dominant, dus het kan ook oververerven op huis-tuin en keuken katjes als er ergens in de lijn het Munchkin-gen zit.

Ze zijn gelukkig ook niet gevoeliger voor rugklachten e.d. dan andere katten, alleen kunnen ze niet zo hoog springen (ze kunnen zich namelijk niet zo goed afzetten) en daarom kunnen ze voor hun eigen veiligheid beter binnenshuis gehouden worden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Admin »

Bij het rassenoverzicht staat ook een duidelijk filmpje waar je goed het verschil ziet tussen een Munchkin en een gewone kat:

http://www.dekattensite.nl/html/rassen/munchkin.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door evaleeuw »

Ik vind het ergens een beetje eng... inderdaad een teckelkat.. (heb het eerlijk gezegd niet zo op teckels...) Het kittentje is wel schattig maar ja dat zijn inderdaad alle kittens :roll:
Groetjes Eva
Coriweer
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2010 23:34
Locatie: Winschoten

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Coriweer »

Ow ow, ze zijn zoooooo leuk!!!
Ik heb zelf een poesje en ze is gewoon geweldig! :grin:
Ze komt overal op )ook op het aanrecht, wat ze eigenlijk niet mogen), ze speelt en rent en is super sociaal.
De kater die ik vroeger had, kwam met regelmaat met muizen thuis aan zetten, dus goede jagers zijn het ook nog. Hier even een stukje uit Amerika gekopieerd en geplakt (wel in het engels, voor vertaling moet je het even in google plaatsen)


General Description

The racy, low-slung Munchkin is built for speed and agility. To appreciate these bundles of energy, one has to know one. They have lots of energy and great cornering speed-just like the sleek race cars they resemble-and tend to stay low to the ground although they are perfectly capable of jumping. They are a cat that provokes a reaction because of their short legs-those that do not know the cats in person see only a handicap whereas those that know them have come to love the bundle of joy that sees no limits. Badgers, ferrets, otters, raccoons, and squirrels are just a few of the animals in the wild that have short legs to help them survive-some are diggers, some are climbers and, in the case of otters, some are swimmers, but their short legs have evolved to help their survival skills. Dachshunds, Bassetts, and Corgis are a few of the dog breeds developed with short legs for specific purposes-Bassets are scent hounds and short legs put them closer to the scent while Corgis are herding dogs that need to turn on a dime, with rapid twists and turns to herd the animals in their charge. Munchkins are the same as every other cat-except they have short legs, speed & exceptional cornering skills, and a great deal of love to offer their devoted owners.
History

The Munchkin is not a new mutation. Short-legged cats have been recorded throughout the years and around the globe. In a British veterinary report in 1944, Dr. H E Williams-Jones described four generations of short-legged cats including an 8 year old black female that had extremely healthy life. The report stated that her dam, grand-dam and progeny all were similar and the only difference between them and normal cats were the short legs. This line disappeared during WWII. The trait was also seen in Stalingrad in 1956, in New England in 1970 and Louisiana in the 1980s. In 1983 Sandra Hockenedel found a pregnant short-legged female that became the foundation for the breed we call the Munchkin. Sandra named the cat Blackberry. She gave a male, Toulouse, from one of Blackberry's litters to her friend Kay LaFrance and it is from these two cats that the breed was established using domestic cats as an outcross to ensure a diverse gene pool.

TICA accepted the Munchkin into its New Breed development program in September 1994. The program tracks the pedigrees of cats used to create the new breeds and monitors the breeding statistics as the breed develops under the oversight of the Genetics committee. The breeding data showed that the short legs in the cat followed a dominant pattern of inheritance like that in the Corgi and the Dachshund. After years of development and observation, the Munchkin achieved TICA Championship status effective May 2003.
Personality

These sociable cats are extremely playful and love to run, chase an play with toys. They love company including children, dogs and other pets, leading them a merry chase as they zoom by in their games. Munchkins are extremely curious and will sit up on their hind legs like a rabbit to get a better view of something that has caught their attention. These self-assured cats leave no stone unturned or corner unexplored. They may not jump from the floor to the top of the bookcase in a single bound but they will show off their jumping prowess and intelligence as they find a path that takes them there in smaller steps. Once you know them, these lovable little cats capture your heart forever.
Traits

Munchkins come in both coat lengths and a veritable painter's palette of colors and patterns. The colors and patterns have been introduced through the outcross program that maintains the breed's genetic diversity. In some cases other breeds have been used to introduce specific features however a Munchkin is a unique breed and should never resemble a miniaturized version of another breed. Shorthaired Munchkins have a medium-plush, all-weather coat whereas the longhairs have semi-long, silky all-weather coat.

They are a small to medium sized cat and weigh between 5 and 9 pounds when fully grown. Other than their short legs, they look just like any normal cat. The short legs are a natural mutation that shortens the long leg bones similar to the one that gives the Corgis and Dachshunds their short stature. However the spine of the cat differs in structure from that of a dog and so the short legs do not result in the spinal problems that sometimes appears in canines. And any concerns about mobility are quickly erased as you watch the Munchkin dashing around and cornering tightly in whatever game they are playing.
People laugh because I´m different! I laugh because they are all the same!!!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Leonie89 »

leuk!! foto foto!!
Coriweer
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2010 23:34
Locatie: Winschoten

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Coriweer »

Nou, heb van alles geprobeert (ben ook al een beetje grijs en niet zo bedreven met comps) en hoop dat het nu lukt:

http://im1.shutterfly.com/procgserv/47a ... QbuWzlyyZ6


niet dus!


Kijk anders hier maar even:

http://inieminiecattery.shutterfly.com/26
People laugh because I´m different! I laugh because they are all the same!!!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Leonie89 »

oeh wat lief!! :verliefd:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Camoth »

Ik vind ze er heel schattig uitzien, maar ik hoop niet dat hierop gefokt wordt. Vind het ergens heel zielig voor deze katten.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Coriweer
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2010 23:34
Locatie: Winschoten

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Coriweer »

Nou ik kan je vertellen, dat ik op dit moment een nestje heb liggen!

En uhm, ze zijn echt niet zielig hoor!!!

In mijn ogen is een natuur kat een kat die in de vrije natuur zou kunnen overleven.
Deze katten kunnen absoluut overleven!!!
Ik ken zeker 1 ras, die buiten niet zou kunnen overleven!

In Amerika is er een bos, waar alleen maar dwergrssen leven (hoe dat komt weten ze niet precies). Kleine hertjes, kleine muizen en kleine roofdieren wonen daar. Dus zeer natuurlijk.

Maar ik nodig bij deze iedereen van harte uit, om bij ons te komen kijken en met eigen ogen te zien hoe ze hier tussen de andere katten en honden leven.

De koffie/thee staat klaar!
People laugh because I´m different! I laugh because they are all the same!!!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door loek »

Tja, ik heb er een dubbel gevoel over. Mijn eerste gevoel is niet zo positief eerlijk gezegd.
Het blijft een genetische afwijking waar dan vervolgens bewust op gefokt wordt.

Ik zie het eigenlijk net als bij mensen (bij mensen heb je zelfde soort afwijking: Achondroplasie in volksmond 'dwerggroei') Sommige mensen met deze aandoening zullen bewust geen kinderen krijgen omdat ze het niet over willen brengen op hun kinderen. Anderen willen wel graag een kindje met een risico op deze afwijking.
Wie ben ik om daarover te oordelen? Dat vind ik een hele moeilijke.

Feit is wel dat juist katten helemaal niets te vertellen hebben en afhankelijk zijn van wat een 'andere soort' (de mensen) over hun beslissen...

Dit geldt overigens natuurlijk voor heel veel meer rassen die onstaan zijn door een genetisch foutje of verandering. Wanneer is iets ook een foutje en wanneer niet? En waar ligt de grens? Ik denk dat de grens bij mij ligt bij 'algehele gezondheid en welbevinden'. En ik weet niet hoe dit precies zit bij katten met achondroplasie.....
Ben benieuwd of iemand me daar wat meer meer over kan vertellen. Is de levensverwachting bijvoorbeeld hetzelfde. Hebben ze (zoals mensen) sneller last van gewrichten en spieren? Dat soort dingen?

(zie trouwens wel een vergelijking met onze 'beruchte' ;-) peterbald discussie)

Info over dit ras op deze site:
http://www.dekattensite.nl/html/rassen/munchkin.html
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Adriana »

http://en.wikipedia.org/wiki/Munchkin_(cat)#Health

http://www.helium.com/items/1337501-the ... chkin-cats

Daar gaan we weer!
Even gezocht en bij Wikipedia kom ik tegen dat tal van fokkersorganisaties Munchkin niet erkennen, omdat ze op het standpunt staan dat je niet moedwillig dieren met een defect in de genen op de wereld moet zetten en in bv Australië is het verboden ermee te fokken.
Ik kom bij 'diseases' geen toegenomen vatbaarheid voor gewrichtsklachten tegen bij deze corgi-kat, maar de kittensterfte schijnt heel erg hoog te zijn.
Kleine nestjes ook, juist vanwege dat probleem met de genen. ("Being born with two copies of the mutant gene results in inevitable death either at birth or soon after") - een kat die wordt geboren met beide 'mutant' genen gaat bij de geboorte of kort erna dood en mutant staat voor het gen dat de gedeeltelijke groeistoornis veroorzaakt.

Ja, ze overleven in de natuur en ze lijken me niet zielig, maar gezond en natuurlijk zou ik dit, op basis van het genetische defect (onder meer gedeeltelijke groei stoornis en reproductie-problemen) niet willen noemen.
Ze worden aanbevolen voor kleinbehuisden. Dat lijkt me een beetje onzinnig, ... ze zullen wat makkelijker onder de salontafel doorschieten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie