Aanschafprijs van een (ras)kitten

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
AutumnDaydreamer
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:49

Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door AutumnDaydreamer »

Beste mensen,

Ons gezin denkt erover om een kitten aan te schaffen. Maar uiteraad zijn we eerst op zoek naar de nodige informatie. Nu heb ik gehoord dat de collega van mijn moeder een Egyptische Mau heeft. Deze haart weinig en springt niet overal op. Daarom lijkt een kat als deze ons wel geschikt. Helaas kan ik op internet niet vinden hoeveel een kitten dan mag kosten. Ik kwam bedragen tegen als 800 euro. Is dit een normale prijs, of kost een kat meer of minder?
Het gaat dus enkel om de prijs van de kitten. Ik weet wel dat er nog vele extra kosten bijkomen, maar ik vroeg mij dus af wat een normale prijs zou kunnen zijn voor Egyptische Mau. En ja, dan bedoelen we dus een raskat. Een kat uit het asiel is wel beter, maar daarvan weten we niet of de eigenschappen (zoals weinig haren) die wij zoeken ook aanwezig zijn.

Verder zou ik nog graag willen weten waar je het beste een kat kan aanschaffen. Ja, de beste plaats is uiteraad een asiel. Maar zijn er nog verdere instanties waar ik zou kunnen kijken?

Alvast bedankt.

Groeten, AutumnDaydreamer.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai,

voor raskatten zijn prijzen als 800 euro inderdaad vrij normaal.
Verschilt ook nog een beetje per ras, maar als deze bijzondere eigenschappen zoals dat weinig haren heeft kan de prijs echt wel eens zo hoog zijn.
Is er geen overkoepelende rasvereniging waar je meer info kunt krijgen?

Voor raskatten zul je echt bij de cattery's moeten zijn. Wil je een "gewoon"katje kun je inderdaad bij de asiels kijken, er zijn ook diverse andere katten/kitten opvang stichtingen (zoals het wijze weeskitten) Ook kun je via marktplaats een kitten krijgen. Let dat wel goed op dat het geen mensen zijn die fokken voor het geld (ga dus niet veel geld betalen voor een niet-ras kitten)

succes met je zoektocht!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Helmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 mar 2007 12:03
Contacteer:

Re: Prijs aanschaf van een kitten

Bericht door Helmie »

Dit is een link van de prijzen voor raskatten in nederland

http://www.huisdierenprijzen.nl/kattenframeset.html
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

De prijzen in België liggen hoger dan in Nederland. Circa 200 euro meer!
En zoals zo vaak: zoeken en vergelijken loont!
Eerst eten dan de moraal
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Prijs voor een kitten

Bericht door fvddungen »

Hallo allentjes,

Ik ben weer op zoek naar een leuk katje, want ik heb het idee dat mijn kater zich toch wat alleen begint te voelen sinds zijn zusje is overleden paar maanden geleden.

Maar nu heb ik zo zitten kijken op marktplaats en zie ik dat veel mensen 100 euro of zelfs meer vragen voor een kitten. Dat vind ik een fors bedrag voor een kitten, die vaak nog niet eens ingeent is ook. 10 tot 25 euro vind ik normaler. Of zijn zulke hoge bedragen normaal?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nee zulke hoge bedragen zijn niet normaal maar dit zijn mensen die ontdekt hebben dat kittens zeer lucratief zijn omdat er genoeg mensen zijn die het er wel voor uitgeven.
Het soort mensen waardoor het kattenoverschot immens groot blijft.
Ga liever kijken in een opvang of asiel, daar zijn heus nog wel kittens te krijgen.
Ja daar betaal je ook meer, maar dat zijn wel gezonde kittens die inge-ent en ontwormd zijn.
Waarbij jij weer helpt een ongewild kitten een goed huis te geven.
Dat is de reden waarom wij onze laatste 2 ook uit de opvang hebben gehaald.
De tweede was een aangelopen zwerver overigens..
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Deze haart weinig en springt niet overal op
Niet meteen een antwoord op je vraag, maar deze twee dingen zijn nu eenmaal onlosmakelijk met een kat verbonden. Buiten een sphinx en een cornish rex ben ik eigenlijk niet op de hoogte van 'weinig verharende katten' en geloof alsjeblief niet dat een kat niet overal opspringt omwille van z'n ras! dat heeft enkel en alleen met opvoeding te maken.

Persoonlijk zou ik omwille van die twee redenen geen 800€ of meer uitgeven aan een raskat. Elke kat, ook raskatten, verhaart sowieso meer dan je lief is, en élke kat springt graag op tafel, aanrecht, vensterbank,..... .
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Nou, ik heb vandaag een poesje uit het asiel gehaald. Een cypers poesje van ruim een jaar oud. Wat me gelijk al opviel is dat ze niet echt bang is en wel erg aaibaar is. Maar dat zeiden ze bij het asiel al. Ze was in het asiel terecht gekomen omdat de vorige eigenaar haar te druk en te speels vond (nou ja zeg). De kater en de poes hebben elkaar al gezien en ze zijn nu allebei aardig van slag af. Hopelijk kunnen ze aan elkaar wennen. In ieder geval voelt de poes zich al behoorlijk thuis.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wat goed :grin:
Aan elkaar wennen heeft tijd nodig en de een wat langer als de ander ;-)
Hier waren ze met elke kat die erbij kwam met een week wel aan elkaar gewend :smile:
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Oh, al duurt het een maand. Aan elkaar wennen zullen ze. Ik ben zelf heel geduldig.

Nu na de kennismaking met mijn kater laat ze zich door mij ook niet echt meer aanhalen. Maar dat draait wel bij. Ze zit nu steeds op het vensterbank naar buiten te kijken. Ze zal wel dolgraag naar buiten willen, denk ik. Maar dat doe ik voorlopig even niet.

De poes is van september vorig jaar, maar voor een volwassen poes is ze erg klein. Maar ja, de poes van mijn broer is met haar 4 jaar ook nog steeds een klein hummeltje, dus uitzonderlijk is dat niet. Grappig is dat die poes net zo'n wildebras is als deze poes van mij. Voor niets en niemand bang. Dus het zal mij allemaal benieuwen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Lijkt me ook wel verstandig om ze voorlopig binnen te houden, pas als ze echt helemaal thuis is zou ze voorzichtig aan kunnen wennen aan haar nieuwe omgeving.
Als ik het zo lees komt het allemaal vast wel goed :grin:
sama87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:34

Re: Prijs aanschaf van een kitten

Bericht door sama87 »

Wij hebben zelf onze Madame van een zwerfkatten opvang gehaald.
Ze is misschien geen echte raskat maar ze is wel erg lief.
We hebben Madame nu 8 jaar(ze was 1 jaar toen ze bij ons kwam)en het is een schat van een kat.
Onze kater Urbanus heeft haar helaas wel een beetje verstoten waardoor ze geen vriendjes zijn van elkaar(onze kater hebben we van kleins af aan)Madame is echt mijn kat geworden in de loop der jaren en ze gaat dus ook met mij mee als ik het huis uitga.

Ik weet dat een oom van mij altijd perzen kocht maar waar weet ik niet en ze gingen bij hem snel dood.

800 euro is best duur maar ja als je echt een raskat wilt hebben........

in ieder geval dat was mijn zegje maar ik hou liever bij katten die een mixje zijn van rassen zeg maar asbakkatten(mijn kat madame is een kruising tussen een pers en een tijgerkat)
wennes13
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2011 20:46

aankoopprijs

Bericht door wennes13 »

Ik zit me al een tijdje het volgende afvragen : Waarom kosten kitten van een bepaald ras zoveel geld. Ik snap heel goed dat er betaald moet worden voor entingen, ontwormen, eventuele kosten van de dierenarts en een stamboom.

Ik heb geen idee wat het dekken van een poes kost, maar dat zal ook in de prijs meegenomen worden. Papa en mama raskat zijn meestal getest, maar zijn die onderzoeken zo duur ? Dat doe je toch maar een keer in het leven dat de raskat ? Of niet ?

Maar ik begreep pas geleden dat een stamboom ongeveer 15 euro kost. Maar voor de overige zaken zit er tussen de aankoop van een niet-ras kitten en een ras kitten zoveel verschil dat ik me heel erg afvraag waarom een raskitten enkele honderden euro's moet kosten.

Groetjes wendy
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: aankoopprijs

Bericht door miele2010 »

Wennes13, heb jij ooit gehoord van elementaire beleefdheid? Je komt hier zomaar binnenvallen en je van alles afvragen zonder boe of ba... Stel je eerst deftig voor, dat is hier de gewoonte op het forum! Nadien zullen we proberen te antwoorden op al jouw vragen...
Welkom op de kattensite...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: aankoopprijs

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
als je je verdiept in de dierenartsentarieven dan heb je voor een deel je antwoord al.
als je je dan ook nog verdiept in wat er allemaal bij komt kijken voordat een raskitten met 13 weken naar zijn nieuwe baasje kan, dan ben je qua kosten al weer een stuk verder.
doe daar dan de dekking bij en de kosten voor de stamboom en de testen van de moeder en kosten van lidmaatschappen en tel alles bij elkaar op...
snap je?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie