Gezocht: bepaalde kattensoort ivm allergie

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gesloten
Kaj
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2006 10:19

Gezocht: bepaalde kattensoort ivm allergie

Bericht door Kaj »

Dag,

Ik ben voor mijn vriendin naarstig op zoek naar een kattensoort waarvoor zij minder allergisch blijkt te zijn.

Ze heeft niveau 5, oftewel de ergste vorm van allergie, en krijgt zelfs rode vlekken en jeuk zodra ze een huis betreedt waar al een jaar geen poes meer is geweest.

Echter, enige tijd geleden paste ze op een huis waar een poes rondliep, maar daar bleek ze een stuk minder allergisch te zijn. Helaas wist de eigenares ons niet te vertellen wat voor ras of soort het was, omdat ze de poes had opgepikt uit een asiel.

Een foto van die poes heb ik helaas niet, wel een foto van een poes die er erg op lijkt:

Afbeelding

De vachttekening is bijna een exacte kopie. Het schijnt een Silver Tabby American Shorthair Neuter te zijn.

Kenmerken van die poes:
-Voor een volgroeide poes vrij klein;
-Groene ogen;
-Aanhankelijk, nieuwsgierig, speels, maar toch ook rustig;
-Witte pootjes (tenen bedoel ik dan)
-Middelgrote staart, vrij dun.

Ik hoop dat iemand de soort herkent - het zou werelds zijn voor mijn vriendin...
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hallo,

ik denk eigenlijk niet dat er bepaalde raasen bestaan waar je minder allergisch op reageert. Het zijn namelijk de huidschilfers en niet de haren van een kat die een allergische reactie veroorzaken. Er is recentelijk wel een hyppoallergenen (laboratorium)kat ontwikkelt in de VS maar vooraleer die hier te verkrijgen is, en het kostenkaartje dat eraan hangt?

Ikzelf was vroeger zwaar allergisch aan katten en heb er nu twee, regelmatig borstelen/kammen (ook kortharige rassen) helpt écht wel en gewenning. Wanneer mijn vriendin op bezoek komt die een ongelooflijke kattengek is, maar heel erg allergisch, dan wordt hier de boel helemaal gestofzuigd, alles met nat afgenomen en ga ik met een uitgewrongen nat washandje over de katten. Zo lukt het voor haar wel, enheeft ze weinig of geen last van haar allergie. Er bestaat ook medicatie, maar welke dat precies is, weet ik niet.

In ieder geval kan je door de boel vaak te stofzuigen en je kat regelmatig te borstelen je allergie wel onder controle houden. Tenzij je natuurlijk gigantisch allergisch bent.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Bedoel je misschien dit ras: http://www.lindavanrees.nl/?c=ragdoll+r ... rken&meta=
Hiervan weet ik dat ze "geschikter" zijn voor mensen met allergie. Overigens heb ik ook 5+ kattenallergie maar heb ik mezelf aan immunotherapie onderworpen door mezelf bloot te stellen aan veel katten (waaronder zelfs een langhaar). Je moet dan wel even door veel niesbuien, eczeem en tranende ogen heen maar soi dat had ik er nou eenmaal voor over. ;-)
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Is dit geen Britse korthaar? zei de raskattenleek.
Niet de allerlelijkste kat om in huis te hebben :verliefd:
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hier hebben we ook de imuuntherapie toegepast waar FSP het over heeft. Mijn vriend is namelijk allergisch en ik wilde mijn katten niet zomaar wegdoen. Na een poosje van veel niezen en dikke ogen gaat het nu wonderbaarlijk goed!
Over het ras durf ik echter niets te zeggen.... Ik vind veel rassen erg op elkaar lijken :oops:
carat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2006 11:45

Bericht door carat »

Misschien kun je eens gaan kijken bij een cattery die alleen Siberische boskatten heeft. Hier een stukje van een site.

Bij vrijwel alle katachtig bevind zich een proteïne in het speeksel dat FEL D-1 wordt genoemd.

Wanneer de kat zich schoonmaakt, droogt de proteïne op de vacht waardoor er een soort roos achterblijft.

De roosdeeltjes zijn zo klein dat luchtfilters dit niet uit de lucht kunnen verwijderen.


De Siberische kat heeft de FEL D-1 proteïne niet en veroorzaakt daardoor geen allergische reactie door de ‘roos’, welke bij de Siberische kat gewoonweg niet aanwezig is. Als de allergische persoon lijdt aan IGE 'late trigger', dit is een antilichamen reactie, dan zullen zij geen voordeel halen uit het bezitten van een Siberische kat.

Dit zijn langharige katten en lijken uiteraard helemaal niet op jouw plaatje..... Succes
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

freija schreef:Er is recentelijk wel een hyppoallergenen (laboratorium)kat ontwikkelt in de VS maar vooraleer die hier te verkrijgen is, en het kostenkaartje dat eraan hangt?
3950 dollar en ong 1000 dollar verwerkings- en verzendingskosten. Maar je krijgt wel een jaar garantie en zo :eeh:
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik weet dat mensen minder snel allergisch zijn voor Siberische boskatten. Die schijnen een soort gen te hebben waar mensen niet allergisch op reageren.
Verder een Cornisch of Devon Rex. Dit zijn katten met krulletjes en die verharen ook niet zo.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
nosja
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:18
Locatie: Limburg

Bericht door nosja »

Maar ik denk misschien aan een blauwe rus. Deze verharen bijna niet.
1 tabletje antihistaminica per dag (hooikoorts tabletje) helpt ook heel goed om een allergie de baas te zijn.
gr
Nosja
Piekeren lost niets op van vandaag en neemt de kracht weg voor morgen
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Een kennis van ons is ook allergisch voor 'gewone' katten....zij hebben nu 2 Blauwe Russen en dat gaat prima ivm de allergie.
goofy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2007 02:47

Bericht door goofy »

Ik ben ook allergisch voor sommige katten maar niet voor die met zacht haar want daar zit ook verschil in
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Toen ik een tijdje terug aan het kijken was naar kittens kon ik het niet laten om toch te kijken naar Sphinxen (zgn naakt-katten) en ik heb wel op de sites van meerdere catteries gelezen dat mensen die allergisch zijn voor katten toch heel goed een Sphinx konden houden. Het moet wel je ding zijn want een Sphinx is toch wel iets heeeel anders dan een gewone kat. En je moet ze ook 1 keer per week in bad doen en groot onderhoud doen aan de oren... :) Misschien kan je er even op googlen.
Els
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

In sommige gevallen, en ik spreek uit ervaring met mijn vriend, kan je je eigen, 'gewone' huis-tuin-en-keukenkat gaan verdragen.
Als mijn vriend vroeger bij mensen kwam die katten hadden, dan begon hij na een tijdje te niezen en kreeg hij traanogen en alles.

Maar nu hebben we zelf twee schatten van katten ( :lol: ) en hij heeft nergens meer last van. Alleen als we zelf wat langer zijn weggeweest (2 weken op vakantie ofzo, wat zelden gebeurt) dan heeft hij er soms weer een uurtje last van als we weer thuis komen.
Je kunt er dus wel degelijk overheen groeien (bij je eigen kat), maar dat is altijd een kwestie van uitproberen (wat makkelijker gezegd is dan gedaan want je hecht je zo snel aan zo'n beestje!)

Het kan natuurlijk zijn dat er mensen zijn die veel heftiger op katten reageren of zelfs in ademnood komen. De vraag is dan inderdaad of je het toch met een gewone kat gaat proberen of dat je gelijk naar een ras zoekt waar je waarschijnlijk niet allergisch op reageert.
Gebruikersavatar
Tweetyfreak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2007 15:08

Bericht door Tweetyfreak »

Ik ben zelf ook allergisch voor katten. Ze hebben toen die tijd een test gedaan en er kwam uit dat ik nivo 6 heb. Het maffe vind ik dat ik alleen last heb van dikke oogleden en een verstopte neus. Terwijl ik dacht dat de symptomen erger zouden zijn. Ikzelf heb een europeese korthaar thuis. Bij een huishoudsbeurs hadden ze een kattenshow. Daar liesten ze een cornish rex kat zien. Die katten produren minder huidschilfers dan andere katten. Die worden ook zeer aangeraden voor mensen die erg allergisch zijn voor katten. Mischien is dit wel iets voor jouw vriendin.
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

mensen die allergisch zijn kunnen vaak wel tegen rexsoorten.

Hoe korter namelijk de haren hoe minder allergisch de reactie.

het gaat namelijk niet om het haar, maar om de huidschilfers en een rexachtige heeft daar weinig tot geen last van, net als poedels onder de honden
True love is the love from an animal
Gesloten