Weet er iemand welk ras dit is?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik denk dat de vader een hele mooie raskat is geweest. :grin: Lijkt inderdaad erg veel op een Ragdoll! Mooi hoor! :woow: Al is het broertje ook een scheetje. ;-)
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

De erfelijke eigenschappen van een kat worden, als bij alle levende organismen, bepaald door de genen. Een kat heeft 19 paar chromosomen, elke chromosoom is gevormd uit een reep DNA (Double Deoxyribonucleic Acid), die op zijn beurt weer bestaat uit duizenden stukjes, genen genaamd. Ik zie dat het andere kitten zwart wit is, de kleur en aftekinging van dit kitten is seal lynx point. seal is een verdunning van zwart. Alle katten dragen in hun chromosomen een gen voor een harde of verdunde kleuren, is de kat hetrozygoot Dd (dus een gen met verdunde en een gen met harde kleuren) krijg je een kat die zichtbaar een harde kleur heeft, maar wel een verdunde kleur kan vererfen. het is moeilijk uit te leggen het wordt dan een lang en moeilijk te begrijpen verhaal over genetica , maar er worden wel vaker point kittens geboren uit een huiskat, daar is geen raskat voor nodig.
Ze zijn beiden prachtig !!
heel veel geluk met ze.

gr petra
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

freija schreef:nu we het toch over rassen hebben. Weet iemand of het "langhaar" gen ook bestaat bij volbloed HTK'katten? Of heb je vrijwel altijd een kruising in huis als je een langhaartje hebt?
Nee hoor dat bestaat !!!
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Marije schreef:Ik denk dat de vader een hele mooie raskat is geweest. :grin: Lijkt inderdaad erg veel op een Ragdoll! Mooi hoor! :woow: Al is het broertje ook een scheetje. ;-)
Het zijn allebei inderdaad schatjes.
Voor Gizmo ben ik als eerste gesmolten toen we foto's kregen van het net geboren nestje. Eigenlijk waren we op zoek naar een witte poes, aanvankelijk was Gizmo ook wit. De kleuren kwamen later door. Ik vond haar een beetje weg hebben van een Siamees, maar dan met dikke vacht.
Liefde op het eerste gezicht dus.
We kwamen maandag om Gizmo op te halen en mijn vriend zag haar broertje en was gelijk verkocht. Een "koebeest". ;-)
We hebben niet lang na hoeven denken en we hebben ze allebei aangeschaft.
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Ragdoll liefhebber schreef:De erfelijke eigenschappen van een kat worden, als bij alle levende organismen, bepaald door de genen. Een kat heeft 19 paar chromosomen, elke chromosoom is gevormd uit een reep DNA (Double Deoxyribonucleic Acid), die op zijn beurt weer bestaat uit duizenden stukjes, genen genaamd. Ik zie dat het andere kitten zwart wit is, de kleur en aftekinging van dit kitten is seal lynx point. seal is een verdunning van zwart. Alle katten dragen in hun chromosomen een gen voor een harde of verdunde kleuren, is de kat hetrozygoot Dd (dus een gen met verdunde en een gen met harde kleuren) krijg je een kat die zichtbaar een harde kleur heeft, maar wel een verdunde kleur kan vererfen. het is moeilijk uit te leggen het wordt dan een lang en moeilijk te begrijpen verhaal over genetica , maar er worden wel vaker point kittens geboren uit een huiskat, daar is geen raskat voor nodig.
Ze zijn beiden prachtig !!
heel veel geluk met ze.

gr petra
Dank je wel voor je uitleg. Ik heb het een paar keer aandachtig gelezen, maar ik denk dat ik het enigzins snap.
Maar ik vind het toch wel bijzonder. Gizmo was de enige in dit nestje van 6 die deze vachtkleuren heeft. Moeder is "schildpadkleurig".
En deze poepies hebben het al erg naar hun zin hier met de andere 3 katten en de hond.

groetjes

Helma
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik heb de reactie van Petra ook een aantal keren aandachtig gelezen, maar als je niets van genetica weet, is er geen touw aan vast te knopen...sorry!

Ik weet niet wat een point kitten is. Betekent dat dat ze nu wel of geen raskat heeft? Ik denk een 'halfbloedje', maar misschien is het ook in minder interessante woorden uit te leggen?

Ik probeer je niet aan te vallen hoor, maar vind het gewoon boeiend en vind het jammer dat het zo ingewikkeld wordt uitgelegd.

Rian
Mauw
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

En ik had het nog wel zo kort mogelijk gehouden..hahhaha het is ook moeilijk, point katten hebben donkere kleuren op de koudere delen van het lichaam zoals staart/oren en voetjes. Je ziet bij dit kitten een creme kleurige vacht....met streepjes bruin op het snuitje, de oortjes, staart, en voetjes....die streepjes en het bruin, noem je lynx seal. Maar dat had ook effen seal kunnen zijn....Point kittens worden wit geboren, omdat de points temperatuurgevoelig zijn.
Dat betekent dat de omgeving temperatuur effect heeft op de formatie en de intensiteit van het donkere pigment.
De temperatuur in de moeder is te warm om pigment te kunnen vormen. Als de kittens eenmaal geboren zijn worden de points kouder en pigment komt te voorschijnt.
bruin ook wel seal genoemd is een verdunning van zwart. Eén van de ouders van dit kitten is dragen van dit gen, maar dat hoeft geen raskat te zijn.
Het is de een mooie spelling van de natuur of wel genen. Een prachtig kitten maar geen raskat.
Ben trouwens ook heel benieuwt hoe de kleine zal uitgroeien....dus veeeeel foto's blijven maken.

gr petra
Gebruikersavatar
kristy
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2007 13:35
Contacteer:

Bericht door kristy »

weet iemand mss welk ras mijn kitten is? ze is helemaal zwart (zelfs haar snorharen), en ze heeft hele aparte oogjes, ze staan een beetje schuin, heel anders dan bij mijn 2 andere katten en ze heeft redelijk grote oren vind ik, verder lijkt ze op een normale zwarte kat :)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Een foto is wel handig... ;-)
Gebruikersavatar
kristy
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2007 13:35
Contacteer:

Bericht door kristy »

alsjeblieft ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik denk gewoon een Europese Korthaar. Mochten de oren nadat hij is uitgegroeid (en volwassen is) nog steeds zo groot zijn, dan kan het wat Oosters bloed hebben, maar zo te zien is het een 'gewoon' mooi katje. ;-)
lindamons
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2009 20:35

Is onze kat een raskat???

Bericht door lindamons »

http://im1.shutterfly.com/media/47b9cc0 ... g9vPhw/cC/

Is onze kat een raskat??? Ik woon in Bahrein en werk bij de BSPCA. Een dierenopvangcentrum, waar deze kat is binnengebracht als kitten. Ze is nu ongeveer 9 maanden oud en inmiddels is Sheika geadopteerd door ons na enige weken verzorging vanwege ringworm en kattenziekte. Mensen die bij ons binnen komen zeggen allemaal dat dit een raskat moet zijn, ze is heel mooi heeft de kleuren van een siamees en de bouw van een birmees.
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Is onze kat een raskat???

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Sorry, maar de foto is voor mij echt te klein om duidelijk wat te kunnen zien. Zou je misschien een grotere willen plaatsen?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Is onze kat een raskat???

Bericht door Camoth »

Ziet er van grote afstand uit als een Ragdoll. Maar als een kat geen stamboom heeft is het automatisch altijd een huis tuin en keukenkat. Een kat is alleen een raskat met een stamboom ;)

edit: dit is een Ragdoll:
Afbeelding

Het zou trouwens ook nog een Snowshoe kunnen zijn, maar hij lijkt me daar te fluffy voor en met te weinig kleur op z'n lijf:
Afbeelding
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
lindamons
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2009 20:35

Re: Weet er iemand welk ras dit is?

Bericht door lindamons »

Ze heeft een vrij dikke vacht, is behoorlijk stevig en heeft de mooiste blauwe ogen. Haar staart is vrij dik, maar ze is niet echt langharig.
Plaats reactie