Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

sokje schreef:wat ik nog dacht te vragen. ons Steffie ving vroeger muizen en ze at die volledig op. is dat dan ook niet gevaarlijk die botjes van een muis?
Een muis is een natuurlijke prooi voor een kat , mijn katten hebben wel eens een gevangen maar niet opgegeten.Ik kreeg ze netjes voor
mijn voeten gelegd. :shock: :shock: :shock:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

alma schreef:Ik heb het net nog eens nagekeken in de katten encyclopedie en daar
staat duidelijk in dat kippenvlees eerst gekookt moet worden.
Varkensvlees mag nooit gegeven worden. Er staat letterlijk; (Geef
katten nooit varkensvlees,want daarin kan een bacterie voorkomen
die de voor katten altijd dodelijke ziekte van Aujeszky veroorzaakt.)
Alma :smile:
Het voeren van versvlees/B.A.R.F. is nog redelijk 'nieuw', misschien dat dat daarom niet erin staat. ;) Vroeger was men ervan overtuigd dat katten nooit rauw voer mochten eten, onzin natuurlijk, want in de natuur eten ze ook gewoon rauw vlees. Je hoort er tegenwoordig wel steeds meer over, je hebt zelfs kant-en-klare rauwe versvoeders te koop in dierenwinkels, zoals Carnibest en Bibi.
Wat je zegt over varkensvlees klopt trouwens, al was het volgens mij een virus wat de ziekte veroorzaakt en geen bacterie (nl het porcine herpesvirus).
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Desy kan mijn yoghurtbord niet meer uitlikken, omdat ik het 's morgens niet meer eet.
Kaas krijgen ze ook niet meer, omdat Desy er niet superveel om geeft en Spooky ervan gaat overgeven (vroeger kon ze er wel tegen?).
Desy krijgt Whiskas kitbits met rundvlees en kip en vind ze heerlijk! Meestal gooi ik ze van de trap af of door de kamer, waardoor hij nog een beetje moeite moet doen. Spooky haalt hiervoor haar neus op (terwijl ik nog speciaal voor haar had gekeken dat er geen kaas in zat) :lol:
Gebruikersavatar
Stefanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2005 14:45
Locatie: Brugge

Bericht door Stefanie »

Hier zijn ze ook zo gek op kip. Maar dan kookten we een stukje apart voor ze, zonder kruiden, maar ze eten het veel liever rauw! Kan dat kwaad? Ik geef ze nooit veel hoor, een paar ministukjes..
Het zijn toch allemaal Majesteiten hé
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Stefanie schreef:Hier zijn ze ook zo gek op kip. Maar dan kookten we een stukje apart voor ze, zonder kruiden, maar ze eten het veel liever rauw! Kan dat kwaad? Ik geef ze nooit veel hoor, een paar ministukjes..
Met rauwe kip kan je beter voorzichtig zijn, in verband met de salmonella
bacterie. Ik weet dat er verhalen gaan dat het bij katten en honden geen kwaad kan maar zelf kook ik de kip liever. Voorkomen is beter dan genezen.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik eet regelmatig chinees en dus ook kroepoek.
Snoopy wordt altijd helemaal gek als ik kroepoek eet, en dikwijls eet hij dan mee met mij, vind het heel schattig, maar weet niet of dit goed is?

Kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Iris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2005 17:20
Locatie: Almere

Ham

Bericht door Iris »

Hoi mensen :smile:
Even het volgende:
Ik heb mijn katers gisterenavond een plakje ham gegeven :oops: en nu lees ik hier overal dat dat absoluut niet mag.
Wat gaat er nu gebeuren en wat moet ik doen?
Heeft iemand een tip?
Alvast bedankt.

Groetjes Iris :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb al van 3 dierenartsen gehoord dat Aujeski uitgeroeid is, dus van 1 plakje ham hoef je niet bang te worden.
Maar maak er geen gewoonte van ;-)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Xiara mag sinds deze week op het balkon komen.
Daar heb ik een aantal plantenbakken staan. De aardbeien en lavendel laat ze met rust, behalve er af en toe aan te ruiken. Maar de bieslook die er staat vreet ze steeds aan.
Nou vind ik dat opzich niet hard, dat spul groeit hard genoeg. Maar kan het schadelijk zijn voor haar?
En doet ze dit om spuugreflexen te creeëren?
Ze is op het moment ontzettend aan het verharen, dus ze zal de nodige haren binnen krijgen. Misschien dat ze het daarom doet?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik weet het ook niet zeker, maar denk ook dat bieslook niet goed is voor katten. Ui is namelijk ook niet goed voor ze en volgens mij is bieslook een uit-achtige.
Je zou een potje kattengras voor haar neer kunnen zetten. dan eet ze daar wel van en laat ze de bieslook met rust. ;-)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ha, die van mij begaan een moord voor makreelfilet in tomatensaus ( zo van die kleine ovale blikjes ), als ik er zo een opendoe heb ik geen vier katten meer in huis, maar rasechte tijgers, ze worden woest, en klimmen allevier tegelijk tegen mijn benen op ( en dat doet pijn, zo 16 kilo katten aan u benen :lol: ).

Héél af en toe krijgen ze daar een ietsiepietsie van, en dan spoel ik eerst de tomatensaus eraf. Heb eens aan de DA gevraagd of dat kwaad kon, en als ik het niet dagelijks deed was er geen probleem. En aangezien de meeste katten ook wel eens een rat of muis eten ( bah!!! ), denk ik niet dat makreelfilet in tomatensaus kwaad kan! :lol_sign:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Geloof wel dat het hier past, Thomas denkt echt dat hij een konijn is en het lijkt me niet echt goed wat hij allemaal eet.

Ik zie hem bijvoorbeeld regelmatig hooi eten. En dan niet gewoon even een hapje - hij probeert hele sprieten naar binnen te werken. Als ik het zie, jaag ik em wel weg, maarja hij heeft toch soms wel een sprietje te pakken omdat de konijnen hier gewoon loslopen. Katten kunnen hooi toch niet verteren?

Als de konijnen hun groente krijgen probeert hij ook mee te eten. Zo heeft ie wortelloof en andijvie al goedgekeurd en probeert dat ook steeds weer te jatten van de konijnen. De biks wilde hij ook wel proberen, maar daar zijn de konijnen niet zo van gediend en hij werd dus ook weggemept door een boze Bram.

Kan dit allemaal kwaad??

Groetjes Hilde en konijn? Thomas
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Krijgt hij ook kattengras van je? als hij dat niet krijgt kan dat de reden zijn waarom hij zich op hooi richt.

Volgens mij kan groente geen kwaad. Er zijn meer katten die dat doen. De kater bij mijn ouders eet al 10 jaar (zijn hele leven dus) aardappelschillen, komkommer en andere groente.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Jaaa....Hilde, dat komt ervan hé als je die kleine als konijn grootbrengt... :lol_sign: Zit hij ocharme met een identiteitscrisis, ( dus maar snel een kattevriendje bij halen...).
Die groenten weet ik zeker dat geen kwaad kan, die van mij moeten hier ook altijd eens proeven van de wortelen en sla enz...
Van het hooi ben ik niet zo zeker, volgens mij kan dat tot verstopping leiden, dus daar zou ik mee oppassen. Goed z'n drolletjes in de gaten houden dus en hem proberen weg te houden van het hooi en stro, ik zou het ook eens aan de DA vragen, dat kan hij je over de telefoon wel zeggen, hoef je niet langs te gaan.
Veel plezier met je mooie konijn...euh :icon_shifty: sorry poes...

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hilde, mijn katten doen dit ook hoor als ze de kans krijgen ;-) Ze eten hooi en ook konijnenvoer. Henk pleegde er bijna een moord voor totdat hij klem bleef zitten met een poot tussen de tralies :shock: Ze willen ook konijn zijn hier en ze helpen driftig mee het hok schoonmaken :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie