Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door oonah »

Over het algemeen hoef ik hier met eten niet op te letten, ze eten braaf hun brokjes en proberen niets te pikken of zo, als ik kook kan ik alles gewoon op de aanrecht laten, niemand wat er naar kijkt. Behalve rozijnenbrood. Daar doet Foxy een moord voor. Dan probeert ie zelfs de kast open te krijgen. En als hij zo een snee brood gegapt heeft gaat hij daar alle rozijnen uit plukken en laat het brood liggen. :grin:
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Lotte »

hou je er wel rekening mee dat rozijnen giftig zijn?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door oonah »

Zijn rozijnen giftig? Wist ik helemaal niet.
Nou ja, hij krijgt het zowieso niet van mij omdat er een hoop suiker in dat brood zit, maar hij is héél erg vindingrijk af en toe. En als hij dan zo'n snee te pakken had liet ik m meestal de rozijnen maar eruit eten.
Dan zal ik het maar niet meer kopen. Jammer, heb zelf ook graag rozijnenbrood. :-(

Wat gek dat dat giftig is, zijn toch gewoon gedroogde druifjes?
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Lotte »

ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar het schijnt wel echt zo te zijn.
Tijdens het drogen kan er best een andere stof in de druif ontstaan die giftig is voor katten, ik weet het ook niet precies.

Voor je jezelf het nu helemaal ontzegt, misschien kan je een broodtrommel kopen? Voor hij het kastje open heeft, de broodtrommel open heeft, de zak brood er uit heeft en dan het brood uit de zak heeft, is hij weer een paar uur verder ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Leonie89 »

ja, maar is alles behalve kattenvoer niet slecht voor katten?! :eeh: (behalve barfen dan)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door rieneke »

is nog niet zo lang geleden ontdekt, dat rozijnen inderdaad giftig zijn voor honden en katten.
geen idee in welke hoeveelheid het giftig is.
als jouw kat zo gek is op rozijnen zou ik toch even gaan googlen over het hoe en wat.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Lotte »

elvedinenleonie schreef:ja, maar is alles behalve kattenvoer niet slecht voor katten?! :eeh: (behalve barfen dan)
Er is natuurlijk een groot verschil tussen niet zo goed, slecht en giftig he ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door oonah »

Lotte schreef:Voor je jezelf het nu helemaal ontzegt, misschien kan je een broodtrommel kopen? Voor hij het kastje open heeft, de broodtrommel open heeft, de zak brood er uit heeft en dan het brood uit de zak heeft, is hij weer een paar uur verder ;)
Hihi, ja een broodtrommeltje heb ik wel hoor. Het is eerder als ik het zelf eet, hij is er echt geweldig gek op, dus zodra ik even niet kijk of er telefoon is of zo en hij ziet de kans is hij weg met een snee brood. En als het echt zo giftig is denk ik dat ik het toch maar veel minder in huis ga halen. Maar bedankt voor de tip :smile:
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
pippy-pieny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 sep 2008 14:42

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door pippy-pieny »

pippy heeft hill''s brokjes, maar sinds ik haar iedere dag iets extra geef b.v. stukje eigeel, droog crackertje of theelepeltje vla of wat alpro melk vind ik dat haar huid en haar er beter uitzien.
want van die brokjes verging ze van de honger en nu gaat alles beter ze krijgt iedere dag biergist pillen van mij en bachman druppels, die waren mij aangeraden omdat ze vroeger zo agressief was. ik weet niet of ik het goed doe, misschien weet iemand er iets van te vertellen gr.pien
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door rieneke »

biergist is inderdaad prima voor het vachtje van je kat.
en bachdruppels zijn volkomen veilig, maar je zou kunnen overwegen eens te kijken hoe ze het zonder doet nu?
droge crackertjes, vla en melk doen niet zoveel voor je kat.
misschien gruwel je ervan, maar ik geef dagelijks een kuiken als ontbijt.
supergoed voor je katje!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Sandra W »

Aangezien ik mijn nieuwste aanwinsten Tristan en Noortje nog niet zo lang heb verbaas ik me iedere dag weer over hun (gekke) gewoontes. Tristan is bijvoorbeeld dol (en dan bedoel ik ook echt DOL!) op olijven, terwijl mijn andere katten daar hun neusjes voor op trekken :lol:.

Wel zijn al mijn katten gek op pastasaus en daar heb ik ze vandaag in het kader van goed aan elkaar wennen eens goed mee verwend door ze (als hoge uitzondering) samen mijn bord schoon te laten likken. De katers Tiwaz en Tristan zijn al zo aan elkaar gewend dat ze gewoon samen aan het bord begonnen, maar de dames moesten helaas wachten tot de heren klaar waren (en toen was er helaas voor hun niet veel meer over :???:)

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Lotte »

:edance: Sandra, Saar en ik zijn Tristan eeuwig dankbaar :lol:
Nu is Saar niet meer de enige kat die we kennen die letterlijk een moord voor (groene) olijven doet!!
En ook inderdaad tomatensaus. Mijn eten laat ze eigenlijk altijd met rust, tenzij er iets met tomaat door zit, dan drijft ze je echt compleet tot waanzin ;)

Maar goed, ik ben dus blij dat Saar wat dat betreft toch niet helemaal uniek is :lol:
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door loonsy »

Als Tony de kans krijgt likt hij het tuutje van de koffiepot af, en de koffiekopjes, en het koffiezet apparaat, en de koffielepeltjes en de schotletjes enzovoorts. Tony is GEK op koffie...

Ik geloof niet dat dit echt ontzettend gezond voor hem is dus ik probeer het zoveel mogelijk uit zijn buurt te houden maar op het moment dat de koffiekan gevuld is staat hij op de koffietafel te spinnen. Het is echt een sneek! :D

Hebben jullie ooit gehoord van een kat die koffie lekker vind?

Olijven :shock: wouw, dat had ik nog nooit gehoord! Kunnen ze dat wel verteren of likken ze er alleen maar aan?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Sandra W »

loonsy schreef:Olijven :shock: wouw, dat had ik nog nooit gehoord! Kunnen ze dat wel verteren of likken ze er alleen maar aan?
Likken, verscheuren zal je bedoelen :lol:! Die gaat dus echt gewoon helemaal op en dan vraagt hij om meer ;-).

Trouwens, Tristan vindt de geur van koffie ook heel interessant, maar er van proeven heeft hij nog niet gedaan. Daar is jouw kat dan toch wel heel uniek in!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Lotte »

Koffie? :eeh: Het is maar waar je als kat zin in hebt he?

Olijven verteerd ze prima, altans ik zie er nooit wat van terug in de ontlasting.
Saar is natuurlijk een mega spuger, maar olijven komen ook nooit terug.
Ze (vr)eet ze ook echt op hoor, pas na een aantal gaat ze er mee spelen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie