Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Admin »

Als je 'wel eens' een stukje per ongeluk expres laat vallen, is dat niet erg. In kaas zit lactose, veel zout en veel vet: eigenlijk alledrie niet goed voor een kat, maar als het heel af en toe bij een klein stukje blijft, zal het wel meevallen.

Overigens, voor katten die een aandoening hebben lijkt het me beter om alleen kattenvoeding te geven en geen kaas of andere zuivelproducten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door TuttiFrutti »

Admin schreef:Overigens, voor katten die een aandoening hebben lijkt het me beter om alleen kattenvoeding te geven en geen kaas of andere zuivelproducten.
Daar heb je gelijk in. Lizzie heeft al die tijd nooit iets extra gehad. Geen stukje kaas, melk of wat dan ook. Pas nu ze een paar weken geen last heeft gehad krijgt ze af en toe een klein stukje. Ik zal er in ieder geval mee oppassen dat ze het niet te vaak krijgen!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Boomer »

1 a 2 x per week een kleine eetlepel yoghurt geven is juist goed voor de darm flora.
Verder kan een rauw ei geen kwaad. Een heel ei (eiwit en geel) geeft alleen geen meerwaarde. Alleen rauw eigeel weer wel omdat daar veel vit b in zit. Bij een heel ei heeft het eiwit de vit uit het eigeel weer op ( vandaar geen meerwaarde).
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Kattenbella »

Volgens mij zetten ze dat weer om in vitamine A. Dat kunnen ze elf niet aanmaken. Teveel vers vlees kan je niet geven volgens mij als het inderdaad maar de juiste samenstelling is. Ik vind dat een beetje onhandig geformuleerd. Jammer dat ze er niet expliciet varkensvlees bij heeft gezet.
verder een leuke lijst om te weten.

Op de meeste dingen zal geen kat een bek zetten ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Muizenis »

*koffie/thee en andere cafiene houdende dranken
:eshifty: Mag dé-café dan wel? :-P

Sofie lebbert weleens van mijn koffie. Waarschijnlijk omdat ik die "zwaar bewolkt" met koemelk drink :grin:

Naar mijn weten is het enige verse vlees waar ze niet teveel van mogen hebben lever.

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Camoth »

Coco is helemaal verslaafd aan Ben en Jerry's ijs (Chunkey Monkey variant). Als ik die uit de vriezer haal begint ze te miauwen en probeert ze het van de lepel te stelen als ik het op de bank zit te eten. Ze krijgt dan meestal als ik klaar ben met eten een klein puntje (veelste veel suiker, vet en zuivel). Wel maf :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Leonie89 »

benthe krijgt heel af en toe nog wel eens een puntje van mijn yoghurt ijs van de plaatselijke ijssalon.. ze bedelt er niet om, maar ik vind het gewoon gezellig om samen te eten :)
Gebruikersavatar
pinaytje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 sep 2009 04:23
Locatie: Amsterdam

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door pinaytje »

Camoth schreef:Coco is helemaal verslaafd aan Ben en Jerry's ijs (Chunkey Monkey variant). Als ik die uit de vriezer haal begint ze te miauwen en probeert ze het van de lepel te stelen als ik het op de bank zit te eten. Ze krijgt dan meestal als ik klaar ben met eten een klein puntje (veelste veel suiker, vet en zuivel). Wel maf :lol:
ik heb ergens gelezen dat katten zelden chocola lekker vinden.. en het is goed zo want chocola eigenlijk giftig voor ze is..? misschien alleen in grote hoeveelheid dan..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Camoth »

Dat klopt hoor. Maar mijn kat eet alleen het ijs (banaansmaakje), niet de brokjes chocola die erin zitten ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Sannie_xx »

Mijn katjes proberen altijd mijn havermout te jatten. Of mijn soep! Ik at dat een keer bij mijn vriend toen Mouse daar ook nog was en de vier pukkes van zes weken oud op de bank lagen te slapen. Tot ik met die soep voor de bank op de grond ging zitten (eten aan de salontafel, zo handig met katten :roll: maar ik wilde een film kijken en op de bank was geen plaats meer :lol: )
Toen zaten ineens vier kleine katjes op het randje van de bank met gróte ogen te kijken wat ik daar toch had dat zo lekker rook! Ze hebben allemaal 1 met soep natgemaakt vingertopje mogen aflikken. En sindsdien krijg ik Mouse slechts met véél moeite weg van mijn soep.
En juistem... Zooey heeft dat overgenomen :roll:

De pogingen zijn nu zonder succes overigens. Ze krijgen alleen nog soms een heel ministukje knakworst in hun bakje als wij die eten.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Camoth »

Hier vinden ze de bospaddestoelensoep van Unox onweerstaanbaar :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Leonie89 »

kom je thuis, zet je je boodschappen op de grond, loop je naar de badkamer om een nieuw toiletblok te vervangen, kom je terug, ligt de kamer bezaaid met brood en een onschuldig kijkende merlijn in het midden..
schade opgenomen: bijna een volledig kapje weg!!

is brood slecht voor katten?? :roll:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Cari »

Een keertje is niet erg hoor. Ik heb er ook eentje die, als ik het brood niet meteen in de vriezer doe, zich er een gat doorheen vreet. Voor zover ik weet, heeft het hem nooit kwaad gedaan. Misschien dat bruin brood laxeert en wit brood stopt, maar dat weet ik niet zeker. Merlijn kan echter weinig anders met het brood dan het weer uitpoepen :lol: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Leonie89 »

hahaha.. nou hij heeft de laatste dagen wel wat dunnere poep (het was niet de eerste keer dat hij brood at, maar nooit zo veel)
het ziet er nu niet naar uit dat het hem kwaad heeft gedaan.. hij ligt als een oude opa op de strijkplank te maffen :lol:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Leonie89 »

het bleef niet bij dat 'keertje' vannacht, stom stom stom, de zuurkoolschotel op het aanrecht laten staan.. merlijn is de hele dag al aan het overgeven.. eerst kwam er een deel van het kleedje wat altijd in hun mand ligt (gelijk weggegooid!!) en toen kwam de zuurkool.. inclusief gehakt (ongekruid), appel en banaan.. :-( de laatste keer gaf hij alleen wat gal over met wat bloed.. nu is het al eventjes rustig.. ik hoop dat hij nu alles kwijt is en dat het geen kwaad kan.. de dierenarts is al dicht, dus die kunnen we niet meer bellen :(
Plaats reactie