Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik vond het altijd onvoorstelbaar maar er zijn een heleboel mensen die hun honden en/of katten rosbief geven. Zorg er in ieder geval voor dat je de buitenste rand er af haalt, daar zitten een hoop kruiden op die voor huisdieren niet goed zijn. Persoonlijk ben ik er niet zo voor om vleeswaren te geven maar dit is rundvlees en zal dus niet zoveel kwaad kunnen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

bedoelen jullie dat je katten helemaal niets anders mag geven dan kattenvoer. Pitou begaat een moord voor een sneetje kippewit en een lepeltje soep. Ik laat het altijd toe of geef het bij wijze van traktatie. Ook yoghurt is ze gek op en ze mag dan mijn potje uitlikken. mag dit eigenlijk niet :?:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Volgens mij is yoghurt helemaal niet schadelijk hoor. Het wordt zelfs wel aangeraden voor katten met darmproblemen. Alleen van zoete melkproducten zoals melk kunnen katten diarree krijgen.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Het is niet zo erg dat katten of en toe wat menseneten krijgen, maar let er wel op dat er niet teveel kruiden op zitten, met name zout. Als katten teveel zout binnen krijgen kunnen ze blaasgruis ontwikkelen, wat weer resulteert in blaaontsteking, iets wat niet erg prettig is.
Als je vlees geeft, zou ik inderdaad rundvlees geven of kip, maar nooit varkensvlees. daar kan een voor ons onschadelijke bacterie inzitten, maar voor katten is die gevaarlijk.

Misschien dat iemand weet over welke bacterie ik het heb, kan ff niet op de naam komen
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dit stond in een ander topic:

Gekookt varkensvlees is niet schadelijk. Met varkensvlees loop je kans dat je kat (of hond) Aujeszky. Het zelfde geld trouwens ook voor kopvlees van runderen

En ik heb daar ook ergens ooit wat over gelezen dat het wel deglijk in rundvlees zit.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Stukje gevonden:

De ziekte van Aujeszky is een virusziekte die zeer besmettelijk is voor alle varkensachtigen, waaronder hangbuikzwijnen.
Ook andere dieren kunnen besmet raken, zoals runderen, schapen, honden en katten.
De ziekte is ongevaarlijk voor de mens.

De ziekte van Aujezsky is lastig te herkennen bij dieren die tegen de ziekte zijn ingeënt, omdat de dieren nauwelijks ziekteverschijnselen hebben.
Varkens die niet zijn gevaccineerd, kunnen van verschillende symptomen last hebben. Koorts, hoesten en problemen met de longen (kortom: verschijnselen van griep) komen het meeste voor.
Hoe jonger de dieren, des te erger de verschijnselen. Heel jonge biggen kunnen stuipen hebben. Over het algemeen gaan alleen heel jonge biggen aan de ziekte dood.
Drachtige zeugen kunnen een abortus krijgen.
Andere dieren dan varkens (zoals runderen, schapen, honden en katten) sterven aan een besmetting met de ziekte van Aujeszky.
De verschijnselen bij deze diersoorten lijken op rabiës (hondsdolheid). Daarom wordt de ziekte in Engelstalige landen ook wel pseudorabies of mad itch genoemd.

De ziekte verspreidt zich gemakkelijk als de dieren met elkaar in aanraking komen (bijvoorbeeld als de besmette dieren worden vervoerd).
Ook kan de ziekte overgedragen worden via indirecte contacten, dus door vuile vervoermiddelen, door personen, dieren of voorwerpen die met besmette dieren in aanraking zijn gekomen en daarna met niet besmette dieren.
Tenslotte verspreidt de ziekte van Aujeszky zich op korte afstanden, zelfs via de lucht.

Aujeszky komt sinds enkele jaren niet meer in Nederland voor.
De ziekte wordt bestreden met een verplicht vaccinatieprogramma (bij verordening van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren).
Gebruikersavatar
Irma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2004 22:13
Locatie: Schiermonnikoog
Contacteer:

Bericht door Irma »

Ik heb wel een vraagje, ik zou de katten wel eens willen trakteren op vis, welke zou ik dan het beste kunnen kopen? Je hebt ook wel van die kleine visjes in zakjes heb ik wel eens gezien, vinden ze die over het algemeen lekker, of kan ik beter naar de visboer gaan? en dan de vis gaar koken?
Groetjes Irma
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik koop in de supermarkt koolvis, dat ligt in het vriesvak. En dat kan je dan gewoon een minuut of 20 koken. Ze zijn er hier alle vier gek op en lopen naar elkaar te blazen als er eentje te dichtbij komt :lol:
Die kleine visjes in zo'n zakje vinden ze allemaal niet lekker, geen idee hoe dat komt maar Quinto en Xandor hebben er eentje geproefd en laten ze sindsdien liggen. Yoran en Zody spelen er alleen maar mee maar eten het niet op.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
IngridM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:55
Locatie: Delft

Bericht door IngridM »

ik wist nog geen eens dat dat slecht was eerlijk gezegd, maar mijn mazzeltje (letterlijk toen dus haha) heeft ook een keer de prullenbak geplunderd, want daar zaten ook van die lekkere kipkluifjes in...............hij heeft heerlijk gegeten en er niets aan overgehouden
De drie musketiers stellen zich voor !!! viewtopic.php?t=5967
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Kippen botjes zijn gevaarlijk voor dieren omdat ze erg dun en scherp kunnen zijn.Ze kunnen dus schade aanrichten.Het hoeft niet , maar het kan dus wel.Rauw kippenvlees kan de salmonella bacterie bevatten,
dus dat is helemaal niet goed.Diezelde bacterie kan ook in rauw of
onvoldoende gegaard varkensvlees zitten.Gewoon even de boel in de gaten houden. :smile:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

sokje schreef:kan dat dan kwaad? ik gaf mijn katten vroeger soms een gebakken stukje kippenbot en ik heb nooit iets gemerkt. ik weet wel dat varkenskoteletten enzo moeilijker te kauwen zijn en dus scherpe randjes kunnen hebben maar mij hadden ze altijd verteld dat kippenbotjes vele zachter waren en geen kwaad konden.
Sorry Sokje dan ben je toch echt verkeerd ingelicht.Het is alletwee niet
goed voor je katten.
Alma :smile:
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

alma schreef: Sorry Sokje dan ben je toch echt verkeerd ingelicht.Het is alletwee niet
goed voor je katten.
Alma :smile:
Rauwe botjes zijn niet per definitie slecht voor katten. Er zijn veel mensen die tegenwoordig hun katten versvoer of B.A.R.F. voeren en dat bestaat voor het overgrote deel uit rauw (kippen)vlees en botten. De rauwe botten zijn ervoor om de tandjes goed schoon te houden, die knagen ze namelijk door en eten ze op. Als carnivoren hebben katten veel zuurder maagzuur dan mensen, dus met salmonella wordt korte metten gemaakt.
Gekookte kippenbotjes zijn echter wel gevaarlijk, die kunnen gaan splinteren omdat ze zo zacht zijn.
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

het is toch al jaren geleden dat ze zoiets gekregen hebben en nu krijgen ze alleen nog maar hun eigen voer en af en toe kattensnoepjes.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

wat ik nog dacht te vragen. ons Steffie ving vroeger muizen en ze at die volledig op. is dat dan ook niet gevaarlijk die botjes van een muis?
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik heb het net nog eens nagekeken in de katten encyclopedie en daar
staat duidelijk in dat kippenvlees eerst gekookt moet worden.
Varkensvlees mag nooit gegeven worden. Er staat letterlijk; (Geef
katten nooit varkensvlees,want daarin kan een bacterie voorkomen
die de voor katten altijd dodelijke ziekte van Aujeszky veroorzaakt.)
Alma :smile:
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Plaats reactie